Itens para a visualização no momento 121-140 of 711

    • Covid 19: impactos na oportunidade de participação em lazer de crianças com paralisia cerebral 

      Bagatini, Beatriz (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/02/2021)
      In 2020, the World Health Organization declared that there was a pandemic due to the SARS-COV-2 virus, which caused social isolation, restricting people's access to community environments. In view of this, the importance ...
    • Análise da formação inicial nas licenciaturas com relação à educação especial e habilidades sociais educativas 

      Dong, Pâmela Barbosa de Mendonça (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)
      In order to make school inclusion effective, it is essential that undergraduate courses include content and practices in their curricula in order to instruct future teachers in promoting the proper inclusion of students ...
    • Análise da política de inclusão escolar na perspectiva das famílias de estudantes público-alvo da educação especial 

      Branco, Ana Paula Silva Cantarelli (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/11/2020)
      The National Education Plan establishes that it is necessary to carry out studies to track the goals of educational policies. In this sense, the present study is part of a matrix project that aimed to undertake a ...
    • Avaliação funcional e de habilidades sociais de adolescentes com paralisia cerebral 

      Silva, Letícia Thays Bessa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 12/02/2021)
      The demands on socio-cultural aspects are greater for adolescents with cerebral palsy, mainly due to the conditions that are imposed on the team itself. When analyzing the importance of Social Skills in the development of ...
    • Avaliação da política de inclusão escolar em um município na perspectiva de professores 

      Santos, Vivian (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 30/06/2020)
      This study is part of a bigger multimethod project that had the objective of analyzing the school inclusion policy within a city from São Paulo State (Brazil) using the Policy Cycle Approach (PCA). This research focused ...
    • Ensino informatizado de leitura e de escrita a uma turma da Educação de Jovens e Adultos 

      Silva, Érika Rímoli Mota da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/11/2020)
      Reading and Writing abilities are important for society as well the individual, however, the number of people with intellectual disability and illiterate elderly is still quite expressive. The Youth and Adult Education ...
    • O que dizem as pesquisas atuais sobre o Atendimento Educacional Especializado para surdos. 

      Abreu, Thaís Magalhães (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 25/02/2021)
      The purpose of this study is to identify in the articles published on the CAPES / MEC portal (Portal for the Improvement of Higher Education Personnel / Ministry of Education) how Specialized Educational Attendence ...
    • Ouvir e falar: o procedimento estruturado em MEI no ensino de bebês 

      Silva, Giulia Gomes da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 21/02/2020)
      The studies presented in this dissertation addressed to investigate teaching procedures to produce the shared control of stimuli to the repertoires of selection and tact to babies with ages between 24 and 29 months. For ...
    • Caracterização do desenvolvimento na primeira infância em crianças com Autismo 

      Ochoa Gutiérrez, Tesla Gessele (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 06/02/2020)
      Autism is a neurodevelopmental condition that compromise several development areas Recent research shows that it is possible to identify signs of autism during the first 3 years of life, which is considered the early ...
    • Perspectivas de professores de ciências sobre a atuação com estudantes com deficiência intelectual na EJA 

      Olmos, Isabella Delamain Fernandez (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 15/01/2021)
      Analyzing educational policies in the context of practice, it is possible to notice the secondary importance of Youth and Adult Education (EJA), which is related to Special Education from a history of denial of the educational ...
    • Contribuições de um treinamento de habilidades sociais na formação inicial de professores para a Educação Especial 

      Lessa, Tatiane Cristina Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 16/12/2020)
      Educational laws are historical, occupy important spaces and direct pedagogical activities and, consequently, the initial training of teachers. In this context, Special Education becomes a field of visibility since education ...
    • Análise do comportamento bilíngue: estudos teóricos e empíricos 

      Santos, Rafael Ernesto Arruda (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 31/07/2020)
      This dissertation is divided into five chapters. The first one is theoretical, the second and third ones are systematic reviews and the fourth and fifth ones are empirical studies. Chapter 1 aims to analyze a theoretical ...
    • Das políticas educacionais inclusivas bilíngues para surdos às políticas bilíngues de/com surdos: um estudo de caso 

      Bonfim, Tatiane Cristina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/11/2020)
      Bilingual education for the deaf is a right supported by legal documents, which should be implemented through public policies aimed at education. Such a proposal has to be expressed in each municipality, which builds ...
    • Perspectiva materna sobre variáveis familiares e serviços oferecidos aos filhos com síndrome de Down e/ou autismo 

      Spinazola, Cariza de Cássia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 03/06/2020)
      This research was divided into two studies, the aims of these studies are: 1: (a) identifying and comparing the needs, the social support and the parent satisfaction of preschool children aged zero to six and elementary ...
    • Ensino do ecoico na aquisição do mando em crianças com autismo 

      Giolo, Mayara Cristina Freitas Pereira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 19/02/2020)
      Children diagnosed with the Autism Spectrum Disorder (ASD) present a delay in speech and language. Several researches have been developed to increase, decrease or put under control the frequency of specific stimulus of ...
    • Conhecimentos sobre altas habilidades/superdotação na formação inicial de educadores musicais 

      Almeida, Alexandre Trindade de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/02/2020)
      This research focused on the advances and the challenges in the people’s education with high abilities/giftedness in discussion with the initial training of music educators to serve these students, recognizing music as a ...
    • Coensino e Educação Física Escolar: perspectivas colaborativas para a inclusão de estudantes com deficiência 

      Gatti, Melina Radaelli (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/01/2020)
      The enrollment of students with disabilities in ordinary schools has increased steadily in recent years. From the perspective of inclusive education, school physical education has sought to ensure opportunities for effective ...
    • Culturas colaborativas e inclusão escolar: limites e potencialidades de uma formação continuada centrada na escola 

      Silva, Maria do Carmo Lobato da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/09/2020)
      Collaborative pedagogical work has been highlighted as one of the necessary conditions and strategies for improving the schooling processes of the target audience of Special Education, as well as being a powerful space for ...
    • Da escola para o trabalho: narrativas de pessoas com deficiências egressas da EJA na Baixada Santista 

      Lima, Waldísia Rodrigues de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 10/07/2020)
      This research aimed to analyse the process of schooling and transition from school to workplace, according to people with disabilities who graduated from Youth and Adult Education (YAE), in the Baixada Santista Metropolitan ...
    • Formação colaborativa reflexiva de professores para o atendimento escolar hospitalar 

      Pacco, Aline Ferreira Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 06/07/2020)
      Education is everyone's right and, therefore, given to those students who are unable to attend regular school due to the hospitalization process or health treatment. Considering the need for this type of service for this ...