Itens para a visualização no momento 141-160 of 711

    • Inclusão escolar e os modos de planejamento educacional individualizado nos institutos federais brasileiros 

      Santos, Jessica Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 17/02/2020)
      With the increase in educational policies for school inclusion, the number of students with disabilities in Brazilian high school has been growing, which heightens the demands for actions geared to these students. Thus, ...
    • Educação especial na EJA: análise do processo de construção da prática docente 

      Nogueira, Marcela Fontão (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 19/02/2020)
      The present study brought as main questioning the way teachers of the regular classroom build their practice, their teaching work with student’s public target of special education (EPAEE), considering their training initial, ...
    • Uma ideia na mão e uma câmera na cabeça: cinema na educação bilíngue de surdos e surdas 

      Costa, Otávio Santos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 07/02/2020)
      Situated in the field of bilingual education for the deaf, this research is based on problematizations about the relation between cinema and the education of the deaf. Looking to discuss visuality and visual literacy issues, ...
    • O responder por exclusão em bebês nascidos pré-termo e baixo peso 

      Sertori, Natália Maria (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 30/08/2017)
      The responding by exclusion is defined as the immediate choice of an unknown comparison stimulus (figure or object) in front of a model stimulus also unknown. For Behavior Analysis, it is one of the processes by which ...
    • Eficácia do PECS-Adaptado quando aplicado por mães em crianças com autismo em diferentes contextos 

      Ribeiro, Karina Ferreira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/03/2020)
      The present study aims to apply and evaluate the effectiveness of the Adapted PECS (Engaged People Communicating Socially) applied by mothers of children with autism with impaired functional language in a family context. ...
    • Inventário portage operacionalizado: uma proposta de adaptação para crianças com baixa visão 

      Quintão, Cassiana Saraiva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 18/02/2020)
      In Brazil, there is a lack of instruments to assess the development of children with visual impairment. On the other hand, the country counts on the Operationalized Portage Inventory (OPI) adapted to the Brazilian reality ...
    • Prática pedagógica e planejamento educacional para uma jovem com deficiência intelectual matriculada na EJA 

      Leite, Graciliana Garcia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)
      This research had as main objectives to characterize the pedagogical practices of teachers of the regular classroom and of special education for youth and adults (EJA) and to elaborate and apply the individualized educational ...
    • Programa EAD "Vida Independente" para familiares de jovens e adultos com deficiência intelectual 

      Zutião, Patricia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/06/2019)
      The objective of this study was to evaluate the effects of the online program "Independent Life", which was implemented with families of young people and adults with intellectual disabilities. 10 relatives and their ...
    • Revisão sistemática sobre produção de vídeos na escola para alunos surdos 

      Kawase, Eduarda Megumi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/02/2020)
      With more signs inscribed in the visuality and the disposition of the deaf, the learning process can be more accessible. Thus, in addition to privileging sign language, there is a need to privilege the use of instruments ...
    • Equivalência de estímulos e o ensino de relações numéricas para crianças com transtorno do espectro do autismo 

      Picharillo, Alessandra Daniele Messali (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 18/02/2020)
      The aim of the present study was to evaluate the effects of teaching between spoken number, Arabic number and quantity, using a computerized matching-to-sample procedure, through stimuli equivalence paradigm and to evaluate ...
    • Sinais de dotação em estudantes medalhistas da Obmep: um estudo de caso 

      Oliveira, Lais Paloma de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)
      Brazil has a low number of enrollments of students with Giftedness and Talent in basic education, in view of the numbers suggested in the literature of the area on the incidence of the phenomenon. The Brazilian Mathematics ...
    • Tecnologia instrucional em educação especial: uma revisão integrativa da literatura (2008 – 2018) 

      Morais, Eduarda de Souza (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 18/02/2020)
      Instructional Technology is an evolving field of knowledge, beyond the automation of processes and the use of technological resources. It comprehends theories and practices of planning, development, use, management and ...
    • Roda de conversa: (re)pensando o processo de ensino de alunos com deficiências no ensino fundamental II 

      Aporta, Ana Paula (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 06/12/2019)
      Research that aims to investigate the reality of the inclusive process of people with disabilities in the common school system points out several components that still represent a barrier to their effective quality. One ...
    • Identificação de altas capacidades em estudantes estrangeiros do ensino superior 

      Oliveira, Ana Paula Santos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)
      The National Policy of Special Education in the Perspective of Inclusive Education define as the target audience of Special Education students with disabilities, global developmental disorders and high ability or giftedness. ...
    • Benefícios e desafios da tutoria por pares para aluno com deficiência intelectual 

      Marins, Kéren-Hapuque Cabral de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 20/12/2019)
      The search for teaching strategies that provide more learning and participation from the Special Education Target Audience (SETA) in the learning context is a challenge for teachers and schools. Among these possibilities, ...
    • Aplicação condensada das três primeiras fases do PECS em uma menina com transtorno do espectro do autismo 

      Manzini, Ana Carolina Gurian (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/11/2019)
      Introduction: Children with Autism Spectrum Disorder (ASD) may have difficulties in the use of oral communication and may benefit from teaching programs focused on this ability. The literature has pointed benefits to the ...
    • Altas habilidades/superdotação em liderança: identificação e suplementação para o ensino fundamental I 

      Lima, Clairen Angélica Santiago (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 05/12/2019)
      LIMA, C. A. S. High Skills/Leadership Giftedness: identification and supplementation for elementary school I. Master’s dissertation. Post-Graduation Programo of Special Education. Federal University of São Carlos, 2019. ...
    • Avaliação da emergência de intraverbais em crianças com transtorno do espectro do autismo, após o ensino de tato e de discriminações condicionais 

      Caixeta, Luiza Magalhães (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/08/2019)
      Verbal behavior, conceived as operant behavior, can be classified according to its functions. Among verbal operants, two types, tact and intraverbal, are essential in the development and enhancement of communication skills. ...
    • Contribuições da escala de intensidade de apoio ao planejamento e prática do professor para jovens com síndrome de down 

      Freitas, Polyane Gabrielle de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/06/2019)
      Teaching planning is configured as an extremely important stage in the pedagogical practice of the teacher and in the teaching-learning process of students with intellectual disabilities. In this context, the Support ...
    • Análise funcional da atenção compartilhada adulto-criança pequena com deficiência visual 

      Godoy, Miriam Adalgisa Bedim (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 12/12/2019)
      Shared attention (SA) is considered a milestone in child development. One of the most mentioned components in the literature for children starting SA is eye contact. The study of SA in young children with visual impairment ...