Educação Especial - PPGEEs: Recent submissions
Itens para a visualização no momento 461-480 of 711
-
Planejamento educacional individualizado na educação especial: propostas oficiais da Itália, França, Estados Unidos e Espanha
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 06/08/2010)The Salamanca Statement (1994) advocated the practice of schooling for people with disabilities in the regular classroom and into mainstream schools, stressing the need to optimize the planning tool into pedagogic practices ... -
Prematuridade e baixo peso em pré-escolares: fatores de risco ao desenvolvimento da linguagem e alterações fonológico-lexicais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 30/09/2010)The expressive number of premature births shows the necessity of measures focused in preventing disorders in these children development. Literature reveals that language is one of the areas that may be affected when the ... -
Formação de professores para a educação inclusiva nos cursos de Pedagogia das Universidades Públicas Paulistas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/11/2010)This study aimed mainly at understanding how the Special Education in the perspective of the Inclusive Education has been regarded in the Pedagogy courses of the three Public Universities of São Paulo State from the analysis ... -
Efeitos dos recursos de baixa tecnologia assistiva nas atividades lúdicas para crianças com paralisia cerebral na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 17/02/2010)Playing is considered a natural and basic process for the development of some abilities in infancy. However, children with physical deficiency, such as children with cerebral palsy, for presenting a disorder on the muscular ... -
Descrição de estratégias educacionais entre estudantes de fisioterapia e deficientes físicos favorecedores de adesão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 22/06/2010)The physical disabilities impact the individual's life, affecting it in different ways. Disabled people in rehabilitation treatment brings a broad history of extinction of previously reinforced repertoire, coupled with the ... -
Levantamento de crianças com indicadores de altas habilidades em Jaboticabal/São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/09/2010)Few people with High Abilities/Giftedness are identified in Brazil, and fewer are those that receive satisfactory service to develop their full potential. The field needs more production of knowledge, mainly focusing on ... -
Informática como recurso pedagógico para a prática de uma professora de Educação Especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 02/07/2010)This paper proposes a case study in a computer room at a school for Special Education of a midsize city in the State of Sao Paulo, with a teacher of this modality of teaching. The objective was to develop computerized ... -
Crianças com e sem deficiência auditiva e em processo de inclusão: a perspectiva das habilidades sociais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 07/03/2008)Children with hearing impairments which study into the regular school can be isolated andrejected by their peer group and can exhibit more learning disability, emotional andbehavior problems than children that don't have ... -
Construção, implementação e avaliação de um programa de alfabetização tecnológica multissensorial para alunos incluídos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 05/03/2010)This study aims: to build, implement and evaluate a Multissensorial Technological Literacy Program, built from the essential components of different methods and procedures of literacy, focused on students included in regular ... -
Tutoria para alunos com baixo aproveitamento acadêmico e o desenvolvimento de cognições e estratégias de leitura e escrita
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 21/05/2010)Studies have identified a set of teaching conditions associated with tutoring effectiveness focused in book reading for preventing the writing and reading failuse as a form of supporting teaching to regular education. In ... -
Adolescentes em medidas sócio-educativas: saúde mental, auto-estima, suporte social e estilos parentais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 21/12/2009)According to researchers, adolescence has been considered a risk age group for various mental health problems, such as: depression, behavioral problems and substance abuse. However, only a few Brazilian studies investigate ... -
Síndrome de Down versus alteração de linguagem : interação comunicativa entre pais e filhos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2010)The wish to express ourselves is vital and it comes from the efforts of human beings to satisfy physical and emotional needs. It is necessary to interact with other human beings in order to survive, find protection and ... -
Intervenção em grupo para irmãos de crianças com necessidades especiais: um estudo exploratório
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 01/03/2010)Group interventions may be a useful strategy for helping siblings of disabled children to cope with difficulties related to the special sibling. The purposes of the present study were: 1) to identify the main needs of older ... -
Efeitos de um programa educacional para atendentes visando a independência de jovens com deficiência intelectual institucionalizados
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 22/02/2010)The general aim of the present research was to evaluate the efficacy of an Educational Program with institutional caregivers trained in the work environment with the objective to teach youngsters with intellectual disabilities ... -
Crenças e atitudes sobre epilepsia infantil adaptação transcultural do instrumento the epilepsy beliefs and attitudes scale
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/02/2010)The childhood epilepsy is a chronic neurological disorder, most common in childhood, associated with profound psychosocial limitations in daily life in epileptic children. These limitations may be related to the characteristics ... -
Objetos de aprendizagem em contextos inclusivos: subsídios para a formação de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/02/2010)This study linked the line "The scientific and human resources training in Special Education" aims to contribute to the process of inclusion, as well as the process of training teachers to work with students who have SEN. ... -
Elaboração e aplicação preliminar do instrumento para Avaliação da Funcionalidade e Incapacidade na Infância - IAFII
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 23/02/2010)The early identification problems in the development of physical, psychic and social abilities, in thepreschool phase, can contribute for intervention procedures. The child with physical deficiency faces,daily, challenges ... -
Reflexos da política nacional de inclusão escolar no Município-pólo de Vitória da Conquista/Bahia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/02/2010)Municipal elementary schools receive most of the students from K 8th grade and the number of enrollments of students with special needs has increased nationwide as a result of the implementation of municipal policies for ... -
O colega tutor de alunos com deficiência visual nas aulas de Educação Física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 19/02/2010)The proposal for an education that offers opportunities and value individual differences, is clearly the diverse learning for students in all areas of knowledge, is also the Physical Education, by its characteristics are ... -
Organização Não Governamental (ONG) : conhecendo suas possibilidades e desafios na atuação da Educação Especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 10/12/2009)The aim of this study was to determine the ways necessary for the establishment and maintenance of a Non-Governmental Organization (NGO) and present some possibilities of action in Special Education. In the city of São ...