Educação Especial - PPGEEs: Recent submissions
Itens para a visualização no momento 661-680 of 711
-
Atividade Física Adaptada no contexto das matrizes curriculares dos cursos de Educação Física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 05/11/2010)Whereas deepen the discussion about teacher training in the field of physical culture and how this training also includes people with disabilities, this study sought to identify and analyze the characteristics of the ... -
Inventário de potencial de abuso infantil - CAP: adaptação transcultural, fidedignidade e validade para o Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/08/2010)This study aimed at developing a cross-validation of the Child Abuse Potential Inventory (CAP) to Brazil. The specific objectives were to verify the semantic equivalence of the measure, to investigate and to assess the ... -
Psicologia e inclusão escolar: novas possibilidades de intervir preventivamente sobre problemas comportamentais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 13/07/2010)Expectations on inclusive education have demanded the creation of new staff roles in schools. In an inclusive school environment, an important aspect of the role of educational psychologists that seems to be a promising ... -
Prevenção de deficiência: programa de formação para professores Kaingang na terra indígena Ivaí-Paraná
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 23/02/2010)Many health problems and deficiencies of Kaingang indigenous that in many cases are illness sequels, that are the results of occupation process of their lands, where they were obligated to agglomerate themselves in ... -
Análise das topografias de controle de estímulos envolvidas em escolhas de acordo com o modelo em indivíduos com Síndrome de Down
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 30/06/2009)The formation of equivalent stimuli classes is a psychological phenomenon that has important characteristics for the experimentation of processes involving symbolic behavior acquisition. This kind of behavior has been the ... -
Compreensão e produção de fala em crianças com deficiência auditiva pré-lingual usuárias de implante coclear
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 01/03/2010)Acquisitions of verbal functions in prelingually deaf children have shown progress in the listener s behavior, but less significant gains in the speaker s behavior. The aim of this study was to develop and assess the ... -
Efeitos de uma intervenção com monitores de Organização Não-Governamental para minimizar problemas de comportamento em crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 23/02/2010) -
Programa de habilidades sociais profissionais para pessoas com deficiência física desempregadas: necessidades, processo e efeitos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 01/03/2010)Aiming to promote better employability conditions among people with physical disability, the literature review indicates the improvement of the social skills repertoire. Social skills programs can contribute to an individual ... -
Inclusão de alunos com deficiência múltipla : análise de um programa de apoio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 18/11/2009)The aim of this research was to analyze the effectiveness of the implementation of a Program of Support for Inclusion of Multi Disabled Students using techniques such as MAP and PATH as facilitators. The techniques disclosed ... -
Crianças usuárias de implante coclear: desempenho acadêmico, expectativas dos pais e dos professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 13/02/2008)Cochlear implant (C.I) is one of the technological resources currently used in the (re)habilitation of deaf and hard-of hearing children. Follow-up studies have carried through, in search of evaluating which results in ... -
Consultoria colaborativa na escola : contribuições da Psicologia para inclusão escolar do aluno surdo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 18/09/2009)This study aimed to investigate the psychological procedures in the school environment which may favor the inclusion with the aid of the collaborative consultation. A total of six teachers from regular classes of the first ... -
Condições de trabalho e saúde de professores de alunos com ou sem necessidades educacionais especiais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 15/06/2009)The of teaching profession is permeated by adverse work conditions, low wages, inadequacy of material and didactic resources, numerous classrooms, tension in the relationship with the students, excessive work load, lack ... -
Matemática para deficientes mentais: contribuições do paradigma de equivalência de estímulos para o desenvolvimento e avaliação de um currículo.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 03/12/2003)In daily practice, we deal with several conventional systems related to math numbers, measures, time, money, etc. Among these systems, behaviors which include money handling is fundamental in many daily aspects. While ... -
Escolarização da pessoa com deficiência intelectual : terminalidade específica e expectativas familiares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 11/08/2009)This research had as a general objective to analyze the coherence between the legal purpose of schooling of the mentally impaired and the meanings given by the family to this schooling in the ordinary classroom of the ... -
Um programa para aprimorar envolvimento paterno : impactos no desenvolvimento do filho
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 20/03/2009)Children who do not have a positive, secure and affectionate relationship with their fathers, or whose fathers use rigid disciplinary practices, provide inadequate supervision and have infrequent or poor quality interactions ... -
Inclusão e aprendizagem do aluno com deficiência mental: expectativas dos professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 03/09/2008)This research treats of the questions which more specifically result from the area of special education. However to discuss and permeate an amplified context of education, the world and society. This research has as its ... -
Tutoria : estratégias de ensino para inclusão de alunos com deficiência em aulas de educação física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 26/02/2008)The movement of inclusion school increasingly are entering students with disabilities in regular schools and consequently the classes of Physical Education. This proposal, including school, has been shown in practice with ... -
Programa de habilidades sociais educativas com pais : efeitos sobre o desempenho social e acadêmico de filhos com TDAH
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 11/02/2009)Attention Deficit and Hyperactivity/Impulsitivity Disorder (ADHD) children frequently show problems in the social interaction what results in social, emotional and academic impairment. Programs developed to teach educative ... -
Transferência de funções ordinais através de classes de estímulos equivalentes: contribuições para a programação de ensino de adultos e crianças surdas e de crianças ouvintes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 30/01/2009)Currently, in Brazil, education for deaf people prioritizes the bilingual approach, in which the Brazilian Sign Language (LIBRAS) is taught as the first language, and the written Portuguese Language is taught as the ... -
O ensino do método Halliwick em cursos Lato sensu e interfaces com a educação especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 08/11/2007)Aquatic therapy is a method of prevention and rehabilitation of handicap. Its specialized learning methods enables motor training and independence in the fluid environment and, therefore, provides a better life quality ...