Educação Especial - PPGEEs: Recent submissions
Itens para a visualização no momento 81-100 of 710
-
Currículo de língua portuguesa para surdos da Secretaria Municipal da Cidade de São Paulo: um estudo exploratório
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 31/08/2021)Aiming at the importance of bilingual education for the deaf and teaching PL as L2 for deaf people, a topic of great importance in the field of deafness, the present work aims to object of analysis the Portuguese Language ... -
Uma heurística de desenvolvimento de tecnologia comportamental para redução do estigma direcionado a estudantes com transtorno do espectro do autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/08/2021)Technology can be defined as a way to solve important human problems. Behavioral technology, specifically, is applying the scientific findings of Behavior Analysis to solve socially relevant behavioral problems. Despite ... -
O planejamento educacional para alunos público alvo da educação especial do ensino médio integrado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 18/05/2021)The National Policy on Special Education in the Perspective of Inclusive Education, in 2008, aimed at the school inclusion of Special Education Target Public (PAEE) students in regular education systems, however, the peak ... -
Análise de recursos audiovisuais utilizados por docentes do ensino superior nas disciplinas de Libras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 14/12/2021)The Brazilian Sign Language is a visual-gestural language, and its learning takes place mainly through the visual channel. Therefore, the audiovisual resources present in didactic materials for the teaching of Libras in ... -
Avaliação de um programa de formação docente sobre inclusão escolar aliando ensino colaborativo e diferenciado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 15/10/2021): Initially the basic premise of Special Education was that its target audience students would benefit from a unique body of knowledge that were intended for them if they studied in small classes and in separate environments, ... -
Língua brasileira de sinais na formação do profissional da saúde: a equipe de enfermagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 03/12/2020)The present research is based on two aspects, which are: first, the incipience of investigations and research on the causes of the difficulties of the Deaf to access health services and second, the influence of academic ... -
O professor de educação especial nos institutos federais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 21/05/2021)Special Education is transversal and is foreseen at all levels and teaching modalities, therefore, the presence of the special education teacher must be ensured as one of the actors of this modality. Once, the role of the ... -
Espaço formativo partilhado entre professores e intérpretes educacionais no contexto da Educação Inclusiva Bilíngue de surdos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 16/12/2021)In the daily routine of the regular classroom, teachers and educational interpreters need to organize specific aspects and solve demands related to the teaching of deaf students. Although they work together, these professionals ... -
Formação para professores especializados: planejamento e práticas pedagógicas para estudantes com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/11/2021)For the school inclusion of students with intellectual disabilities, pedagogical practices and planning that aim at access to the regular curriculum and effective participation in the teaching and learning process stand ... -
Triagem e diagnóstico de TEA: perspectivas de médicos atuantes em municípios paulistas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/09/2021)Considering the advance of knowledge about Autistic Spectrum Disorder (ASD), the changes that have occurred in the characterization of people with autism according to the Diagnostic and Statistical Manual of Mental ... -
Altas habilidades ou superdotação e o TDAH: avaliação multidimensional para identificação de indicadores de dupla excepcionalidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 13/12/2021)The twice exceptionality (2e) consists, in studies in the area of high abilities or giftedness (AHSD), in the coexistence of AHSD with a disability or disorder or syndrome and has been considered a condition that characterizes ... -
Formação continuada e desenvolvimento profissional do tradutor e intérprete de língua de sinais na Educação a Distância (EaD)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 03/12/2021)The sign language translator and interpreter, TILS , into the context of federal high education institutions, IFES , work on educational processes that are aimed to deaf students within inclusion projects, working this way ... -
Papéis dos profissionais da rede de apoio à inclusão escolar na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/04/2021)Beyond the entry, it is also necessary to ensure the permanence, participation, and learning of students from the Target Public of Special Education (TPSE) in all levels, steps, and modalities of teaching. For this, the ... -
Estudantes com doença crônica e/ou deficiência com comorbidade: escolarização e proposta de formação docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 02/08/2021)Over the past thirty years, important laws have been created for the protection and maintenance of the rights of children and youth, with an emphasis on education and health. Specialized Education Services, contemplating ... -
Emergência de nomeação de letras a partir do emparelhamento auditivo-visual em crianças com Síndrome de Down e Autismo via ensino remoto
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 21/06/2021)Reading and writing are understood as important behaviors for human development, thus studies have sought ways to help students with difficulties in these learning processes. Considering the relevance and generalization ... -
Interação de uma díade mãe-criança cega no contexto de alimentação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/02/2017)Among the various situations in human life that constitute social interactions, those between the sighted mother and her visually impaired child, stand out for their importance for the child's development. The aim of this ... -
O uso de treino informatizado para ensinar professores a conduzirem Avaliação de Preferência de Escolha Pareada
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 09/03/2021)Knowing a child's preferences can be an essential strategy to motivate the child to perform tasks in the classroom context. For this, it is important that teachers know how to apply tests to identify these items of preference, ... -
Altas habilidades/superdotação: conhecimento científico e informação midiática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/10/2019)In Brazil, public policies for Special Education offer guarantees for identifying and serving students with high abilities/giftedness. However, there is a static situation of invisibility of these students in the educational ... -
Autoeficácia docente na inclusão de estudantes com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 18/08/2021)Social Cognitive Theory (SCT) understands self-efficacy as a predictor of actions and behaviours adopted by people for a specific demand and context. Teaching activity is a specific occupation and is influenced by this ... -
Prática educativa de docente de ciências na inclusão escolar de estudante com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/08/2021)School inclusion is present in Brazilian legislation and calls for the education of people with disabilities to be, preferably, in regular schools, being a responsibility of the entire school community, including Science ...