Navegando Linguística - PPGL por título
Itens para a visualização no momento 352-371 of 480
-
Padrões transformacionais da relação predicado-argumento dos substantivos predicativos em português brasileiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 20/12/2019)This work aims at describing the relations between predicative nouns and their arguments, establishing their frequency while seeking syntactic and semantic correlations with such numbers. In order to describe predicate and ... -
A palavra como concretude do espírito de uma época : o nascer-já-caminhando das ideologias da competitividade e a agricultura globalizada
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 05/03/2015)Today, there are fabulous discourses, which try to monologize the forms of economic, political and social organization in planetary level, and which present the Globalization as a homogeneous process, fruit of the “natural” ... -
A palavra do outro ouvida e respondida: uma compreensão enunciativa sobre a atividade de recontar histórias nas séries iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 25/03/2014)On the assumption that a text is the guiding object for both teaching and learning, according to words by Geraldi (2003; 2010), the aim of this study is the analysis of written stories retold by students who are in process ... -
Panorama da produção de livros didáticos de espanhol publicados no Brasil entre 1991 e 2008
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 09/12/2009)The objective of this research is to sketch a short view of the didactic books (from now on LD Livro didático) that focus the teaching of the Spanish Language which were published in Brazil between the years of 1991 and ... -
Para entender o repertório linguístico no ensino superior tecnológico: conversa entre a translinguagem e a educação sociocomunitária
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 27/08/2021)This thesis presents the results of a research that investigated the role of named languages in Spanish learning, supported by translingual practices and socio-community education. The investigation took place in a context ... -
O paradoxo a partir da teoria dos blocos semânticos : língua, dicionário e história
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 20/03/2015)In general, the idea of this work is to investigate the paradox, our object, by a linguistic and argumentative way, from the Theory of Semantic blocks (TBS). And specifically, for this, we adopted as main methods, two ... -
Paratopia política e formação do ethos discursivo na atividade literária : uma análise discursiva de narrativas brasileiras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 13/08/2015)Our research seeks a discursive understanding of some literary events that occurred during the last Brazilian dictatorship, that is, between 1964 and 1985, during which military and civilians perpetrated a coup to the ... -
Particularidades ideológico-discursivas do gênero do discurso notícia: a compreensão do discurso alheio sob o paradigma da objetividade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 24/02/2012)In this work, we intend to investigate the guidance forms to other s discourse considering the news genre of discourse in the field of brazilian mainstream press. The introduction of the paradigm of objectivity, inserted ... -
Peculiaridades do exercício da função autor em redes sociais : uma análise discursiva de “mensagens compartilhadas” pelo Facebook
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 26/02/2016)This dissertation derives from the continuation of reflections started in previous researches (scientific initiation and term paper), when we use the discursive analysis of a “new” type of text, formed by short phrases ... -
A pequena frase "a esperança venceu o medo" na imprensa cotidiana brasileira : uma leitura discursiva
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 17/12/2012)It is not from today that we live with the discursive spread of small phrases . Since immemorial times, phrases have been separated from their contexts or co-texts and given into circulation singly, as if they were ... -
Pequenas frases na mídia eletrônica brasileira : uma leitura discursiva
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 04/04/2013)Nowadays, it is common to see small phrases spread in the media which have been removed from their original context and they gained incalculable proportions of movement, being able to (re)create the most diverse discursive ... -
A percepção e a atuação de aprendizes em relação à autonomia em um curso de inglês para propósitos acadêmicos no contexto do programa Idiomas sem Fronteiras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 27/02/2018)This study aims at analyzing learners’ attitudes and perceptions regarding autonomy in an English for Academic Purposes (EAP) course, focused on writing skills (academic writing), based on the comprehension of their roles ... -
Perfil sociolinguístico de surdos em municípios com baixa ocupação territorial no Estado do Tocantins
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/06/2024)Sociolinguistic research in deaf communities is a still scarce scientific field, especially with regard to investigating the use of Brazilian Sign Language (Libras) and the contact of this language with other languages, ... -
Perspectivas (inter)culturais em séries didáticas de português língua estrangeira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 07/12/2009)Among several perspectives of thinking about culture in the area of Portuguese as foreign language teaching, the notion of interculturality notion has been established as an approach which concerns the relationship between ... -
Perspectivas gramaticais em livros didáticos de português como língua estrangeira: um recorte documental temporal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 05/03/2024)Considering the relevant increase of teaching and learning Portuguese as a Foreign Language in Brazil and abroad (FURTOSO, 2015; IZAKI GÓMEZ, 2018; GRANATO, 2022; CHAMORRO, 2022), along with the fact that the role of grammar ... -
Uma pesquisa-ação: sistemas adaptativos complexos e o espanhol em um contexto militar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 30/08/2021)In this research, we assume the learning of a foreign language as a complex adaptive system, in which its components are in constant interaction. We aimed to understand the relationship between the fractal input and fractals ... -
Piauí: brasilidade e memória no jogo discursivo contemporâneo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 18/12/2008)Supported on Discourse Analysis theoretical references derived from Michel Pêcheux and on the discourse studies proposed by Michel Foucault and Jean-Jacques Courtine, the research aims at following and evaluating the first ... -
O planejamento da disciplina de língua inglesa da terceira série do ensino médio e suas relações com a proposta curricular do estado de São Paulo e o currículo de Língua Estrangeira Moderna
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 24/05/2012)In this bibliographic and documental research, our aim is to investigate what kind of relationship may be established between the current Curricular Proposal (CP) of the State of São Paulo, the Modern Foreign Language ... -
Planejamento temático baseado em tarefas no ensino de inglês para crianças: percurso reflexivo e analítico de uma professora
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 09/03/2018)This work aims at designing, implementing, and analysing a thematic task-based material for a first grade group of kids from a public school. It was used in 2016 and its theme is Fairy Tales. It covers three stories: Puss ... -
Planejamento temático baseado em tarefas no ensino e aprendizagem de inglês a distância
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 15/02/2017)The aim of this study is to propose an online English course using a thematic task-based syllabus, on the Moodle plataform. It intends to identify the characteristics of the tasks elaborated and analyze the students’ ...