Browsing Linguística - PPGL by Title
Now showing items 275-294 of 480
-
Leia esta dissertação: descrição e análise de imperativos na interface sintaxe, semântica e pragmática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 20/02/2019)The present work aims to treat through the syntactic-semantic-pragmatic interface of the imperative phenomenon in Brazilian Portuguese. For this to be possible, we will present and discuss some theories that have already ... -
O leitor contemporâneo e a obra de Machado de Assis: uma análise discursiva da crítica amadora em blogs
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 27/05/2013)In this study, we attempt to analyze the readings of a contemporary, peculiar community of Brazilian readers consisting of those who are at the same time new readers and new critics of Machado de Assis. To this end, our ... -
A leitura da literatura escolarizada nos exames do baccalauréat e do ENEM
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 13/12/2016)Cette recherche a été partiellement financée par Capes, via une bourse de stage doctoral à l’étranger (doutorado Sanduíche/PDSE – Programa de Doutorado Sanduíche no Exterior), qui a eu lieu en France dans l’année scolaire ... -
A leitura e a formação inicial de professores de espanhol
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 14/10/2011)El objetivo de este estudio es conocer y comprender las concepciones de lectura presentes en los documentos oficiales que regulan y organizan la enseñanza secundaria y los cursos superiores de la carrera de profesorado en ... -
Leitura e discurso: uma análise discursiva dos sujeitos leitores inscritos em um livro didático de língua portuguesa do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/06/2019)According to Angela Kleiman, “every text can in principle favor critical reflection; on the other hand, every text can also be trivialized by schoolwork ” (KLEIMAN, 2007, p. 105). Thus, it is in the inadequate way of ... -
Leitura e escrita como ato responsável: uma experiência de ensino/aprendizagem à luz da filosofia da linguagem do Círculo de Bakhtin
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 11/05/2018)The present PhD research aims to investigate the reading of literary texts and the writing of texts as an active-responsive understanding of the texts read in the daily school life. The work was developed in a narrative ... -
Leitura e relações dialógicas em fóruns escolares de discussão.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 09/04/2018)Cette recherche a eu aide financière du Capes, avec la bourse d'étude doutoral dans le pays lui-même, pendant la période de septembre 2014 à février 2018. Lecture et relations dialógicas dans des forums scolaires de ... -
Ler e falar a língua indígena Balatiponé dentro de seu contexto cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 01/09/2022)The core of this Master’s Thesis is to present a Didactic Sequence of reading and practice of the Balatiponé indigenous language for students from the 6th (sixth) year of Elementary School at the indigenous school of the ... -
Letramento crítico e ensino de espanhol no ensino médio integrado: questões teórico-práticas no contexto dos Institutos Federais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 06/12/2019)“The formation of a critical reader able to go beyond text decoding” (BRASIL, 2015, p. 9) is a concern that is present in both the documents that guide foreign language teaching in high school (BRASIL, 2006) and in the ... -
Letramento crítico e multimodalidade no ensino de língua inglesa: reflexões sobre um livro didático do PNLD
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 06/03/2020)The following master thesis reports the results of a research that sought to investigate how English textbooks approach the assumptions of multiliteracy in the construction of their activities, verifying how the meaning ... -
Letramento digital e professores de LE : formação para o uso das novas tecnologias em sala de aula
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 08/05/2009)It seems redundant, but not inopportune that we argue about the impact of technology upon men of this time when it comes to his way of living and interact with the world. The person of this new society has distinctive ... -
Letramento e identidade: a apropriação de gêneros argumentativos na escola com a mediação do livro didático
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 02/12/2009)Our research proposal has as its main issue the identity transformation of the student from the appropriation of certain kinds of speech in school. According to Meurer (2005), is through the genres that the subject establishes ... -
Letramento em avaliação na formação continuada de professoras de espanhol do ensino público
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 07/12/2023)La evaluación desempeña un papel fundamental en el ámbito educativo, siendo considerada una etapa intrínseca a la práctica docente y con el potencial de influir tanto en las prácticas pedagógicas como en las decisiones ... -
Letramento literário na sala de aula: as práticas pedagógicas de leitura e a atuação do aluno leitor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 19/02/2020)This research brings the result of the investigation of Pedagogical Practices of Literary Reading and the performance of the student/reader in a state public school of Guanambi (BA). As a theoretical framework, the research ... -
O letramento visual em materiais didáticos bilíngues para surdos (Libras língua portuguesa) escolhas e práticas pedagógicas do professor surdo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 21/02/2024)Nowadays, in Brazil, there are some issues related to the Deaf teachers’ pedagogic choices and practices that effectively reach the Deaf student in their linguistic specificities. When considering this theme, we rely on ... -
Letramentos nos anos iniciais : entre o texto verbal e o não verbal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 02/12/2015)Con el avance tecnológico, smartphones y tablets han pasado a integrar nuestras vidas poniéndonos delante textos que mesclan escrita, layout, imágenes, sonidos y objetos 3D. Sin embargo, aunque nuestra exposición a un ... -
Lexicultura e hipertextos : letras de canções como mediação linguística e cultural no contexto do ensinoaprendizagem de português para estrangeiros
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 27/02/2015)The integration between language and culture has acquired greater importance in the teaching and learning foreign languages context as well as in Applied Linguistics studies. Considering the lexicon as cultural depository ... -
O léxico no trabalho de tradução intralinguístico e interlinguístico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/03/2024)The National Curricular Common Base (BNCC), as well as other current documents that deal with teaching guidelines, postulate that when it comes to language teaching, we should not be so concerned with grammatical categorizations ... -
Liberdade de expressão em democracias: discursos e sujeitos em redes de comunicação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 29/03/2019)In this research we develop an analysis of discourses on freedom of expression constructed in different historical moments (antiquity, modernity and contemporaneity), trying to understand how discursive processes constitute ... -
Liberdade e restrição : jogos de computador e linguagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 04/08/2015)Electronic games currently move a lot of money in the entertainment industry, but are also used in other activities, such as educational and advertising, becoming a cultural item important to note. When researching more ...