Browsing Linguística - PPGL by CNPq Subject "LINGUISTICA, LETRAS E ARTES"
Now showing items 1-20 of 24
-
Atividades de pronúncia no ensino de inglês como língua estrangeira: reflexões com professores em contexto de aulas individuais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 21/07/2023)In Applied Linguistics there is increasing attention to foreign language pronunciation, and many pedagogic ideas explore beyond the classic practice of ‘listen and repeat’, which is still very common in many language ... -
Língua portuguesa no ensino em Timor-Leste: representações sociais de formadores e formandos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 19/09/2022)Timor-Leste is an island country, located on the Asian continent, whose official language is Portuguese, along with Tetun. It is undoubtedly intriguing, to say the least, that the Portuguese language (PL) survived in this ... -
Descrição, classificação e processamento automático das construções com o verbo dar em Português Brasileiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 30/11/2015)This PhD thesis starts from the observation of constructions with the verb dar in Brazilian Portuguese and it proposes an analysis and classification of these constructions. The analysis of all constructions found in corpus ... -
Gênero, autoria e estilo em textos de 6º ano do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 22/08/2011)Compare the values predicted by three equations referenced in the literature with the values obtained by our sample of healthy volunteers in the six minute walk test (6MWT), and establish a new reference equation for 6MWT ... -
Como se eu fizesse parte da aula: a relação entre uma proposta pedagógica ativa de ensino temático de inglês e a motivação de alunos do primeiro ano do Ensino Médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 01/03/2023)This study aimed at investigating the connection between an active learning methodology of theme-based English instruction and the motivation of High School freshmen in a technical public institution. Theme-based teaching, ... -
A recepção dos mashups literários nacionais: uma análise discursiva de representações do leitor jovem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)In recent years, we have noticed the appearance of special genres of fictional narratives, such as literary mashups. The emergence of such narratives is partly due to certain changes caused in writing and reading practices ... -
O imaginário do revisor de textos nos ritos genéticos editoriais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 20/02/2015)For many people, text proofreading is something purely exclusively technical, in virtue of their disregard for the complexity of the proofreading processes, such as suggestions made on another person’s text: which has a ... -
A designação das línguas e sua distribuição para falantes na tríplice fronteira Brasil - Paraguai - Argentina
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 26/02/2019)In this research, we seek to understand the distribution of languages in the enunciative area of the border region of Foz do Iguaçu, in the state of Paraná. This work, since inserted within a Semantics of Enunciation, ... -
Mecanismos linguísticos e relações intersubjetivas na produção de textos : atividades enunciativas na prática de ensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 11/05/2017)In this study called Linguistic mechanisms and intersubjective relations in textual production: enunciative activities in the teaching practice, the aim is to recall questions from the Master’s degree, such as the difficulty ... -
Estrutura e interpretação de situações-problema em matemática: uma análise baseada na semântica formal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 25/06/2019)This dissertation investigates the difficulty of interpreting mathematical story problems, considering the semantic relations established between the natural language in statements and the meaning in the mathematical ... -
Um estudo semântico-enunciativo da palavra escravidão em dicionários de língua portuguesa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 29/05/2019)From the concepts of the theory of Semantics of the Event, as proposed by Guimarães (2002), such as designation and rewriting, we propose to analyze the meaning of the word slavery in Portuguese language dictionaries. We ... -
Mulher, palavra e poder: construções discursivas do feminino em campanhas eleitorais para a presidência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 06/04/2018)Dans ce travail, nous nous proposons d’analyser la constitution de l’image des femmes politiques qui ont concouru pour les élections présidentielles au Brésil depuis 1989, en particulier dans leur propagande électorale ... -
As classes de objeto e a linguística de corpus na construção de equivalências para glossário francês-português : o verbo na cozinha
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 28/12/2011)Notre recherche a pour but la construction des équivalences à partir du modèle de classes d objets de Gaston Gross (1994) pour un prototype de glossaire bilingue de la Culinaire. C est-à-dire que notre proposition première ... -
Motivação para o exercício da profissão docente de língua inglesa: um estudo de caso com alunos de um curso de licenciatura em Letras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/03/2019)The last census about higher education careers conducted by INEP has revealed a considerable increase in the number of students starting Education programs that grant teaching credentials, therefore it is considered relevant ... -
A criança como leitora, suas representações e significações: práticas de letramento em uma sala de educação infantil na Unidade de Atendimento à Criança – UAC - UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 05/03/2020)The present Master's research aimed to investigate the ways in which the child in Early Childhood Education, aged between 3 and 4 years of age, constitutes itself as a reader through literacy practices experienced during ... -
"Ai, se eu te pego!": um caso de (in)fidelidade - uma leitura holística do hit e suas traduções para o inglês e espanhol à luz da análise crítica do discurso e dos estudos de tradução
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 01/02/2019)We value ourselves from the hit "Ai, si te tego" (TELÓ et al., 2011), viral because of the insertion in multiple discursive practices (FAIRCLOUGH, 2001), and its translations into the English language and the Spanish ... -
Mídium e gestão da paratopia criadora: o trabalho inscricional do Clube Atlético Passarinheiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 29/03/2018)By subscribing to a certain tradition of Discourse Analysis derived from the works of Dominique Maingueneau (2006) in an interface with the studies of the literary and cultural materialities, this work searchs for an ... -
Entre aplausos, vaias e terra: uma análise da construção do discurso polêmico em torno do uso de agrotóxicos no Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 31/05/2021)The discussion around the use of agrochemicals have become intense after the approval of the Law Project 6299 from 2002 – PL6299-2002, named as the Agrochemical Law, by a Commission of the House of Representatives in the ... -
Ao internacional e além: as relações de poder-saber na constituição da identidade transnacional brasileira inscritas em livros didáticos de Português para estrangeiros
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 29/07/2021)Over the decades, numerous events were inaugurated in the Brazilian diplomacy device (BDD). A whole semiotic was built on top of it, which started organizing how people see and talk about Brazil abroad and within the country ... -
O corpo e o outro: constituição da alteridade em uma perspectiva bakhtiniana de O Silmarillion de J. R. R. Tolkien em cotejo com o racismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 09/04/2020)This thesis proposes to understand how determined bodies are valued as negative in the work The Silmarillion, from J. R. R. Tolkien, especially because there is a marked division of different peoples and bodies in it, as ...