• Percepção de discriminação racial em crianças brasileiras 

      Domingos, Juliana Almeida Rocha (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 26/09/2022)
      Combating racial discrimination involves the ability to notice when it occurs. Studies conducted with U.S. children have shown that cognitive, individual and situational factors make some children better at recognizing ...
    • Programa universal de habilidades sociais aplicado pelo professor: impacto sobre comportamentos sociais e acadêmicos 

      Lopes, Daniele Carolina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 18/03/2013)
      School has an important socialization role and social skills contribute to the socio-emotional and academic development and also behavior problems reduction. To maximize this contribution, universal social skills programs ...
    • Escolha e preferência por alimentos com ou sem valores calóricos em crianças com deficiência intelectual e sobrepeso 

      Macedo, Marina Zanoni (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 04/03/2011)
      Obesity and pre-obesity have been considered as one of the major health problems in modern society, both in developed and in developing countries is the increase in rates of overweight or obese individuals. Although much ...
    • Repertório social de crianças sob acolhimento institucional e habilidades sociais educativas de seus cuidadores 

      Guerra, Lívia Lira de Lima (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 31/03/2017)
      A good social skills (SS) repertoire has been identified as a protective factor for problems in the course of child development, especially for children in vulnerable situations, as is the case of institutionalized children. ...
    • O mentir pró-social em escolares: influências de idade, contexto social e consequências 

      Arruda, Daiane Araujo de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 13/04/2018)
      Lying with the purpose of gaining social acceptance is called prosocial lying. It serves to avoid embarrassment, to preserve privacy and affective bonds or even to escape from an embarrassing situation. Recent studies on ...
    • Leitura e inteligibilidade da fala em crianças usuárias de implante coclear 

      Lucchesi, Fernando Del Mando (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)
      Children with prelingual hearing impairment find in the cochlear implant an important alternative for rehabilitation and social integration through listener and oral repertoires. However, during the rehabilitation process, ...
    • Influência de personagens infantis sobre escolhas alimentares em crianças : um estudo com equivalência de estímulos 

      Santos, Silvana Lopes dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 17/02/2017)
      Questions about the possible influence of marketing on children's food choices have been topics of debate in recent years. The use of characters in advertisements and packaging is one strategy commonly used to develop ...
    • Inclusão de objetos em classes de fotos equivalentes por pré-escolares 

      Pereira, Vanessa Ayres (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 23/02/2015)
      The present study aimed to investigate whether preschool children would acquire arbitrary conditional discriminations between pictures of objects, whether they would form equivalence classes between the photos and if they ...
    • Aprendizagem e engajamento como função de consequências para o desempenho de crianças em um programa de ensino individualizado de leitura 

      Veiga, Dhayana Inthamoussu (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 17/10/2014)
      The individualized teaching program for elemental reading and writing skills Learning to Read and Write in Small Steps has been systematically developed and improved for the last 25 years. Anecdotal observations suggested ...
    • Responder por exclusão na aprendizagem de relações simbólicas envolvendo adjetivos 

      Ribeiro, Thaís Arantes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 25/02/2013)
      Exclusion responding has been considered one of the processes by which children learn to relate new words to objects. This pattern of responding is usually tested with a matching to sample task. The goal of the present ...
    • Intervenção para crianças, adolescentes e suas cuidadoras expostas à VPI 

      Otaguiri, Alliny Tiemi Moia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 15/03/2019)
      Intimate partner violence (IPV) consists in a public health matter, which affects not only its direct victims, but also thousands of children who live in homes where the phenomenon occurs. It is known that the exposure of ...
    • Efeito do ensino de sinônimos sobre a compreensão de textos 

      Aran, Marineide Aquino de Souza (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)
      The ultimate goal of learning how to read is to understand the information present in a text and variables involved in reading with understanding have been widely studied. This paper aims to investigate whether teaching ...
    • Jogos digitais e cognição social de crianças: um estudo experimental 

      Scienza, Livia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 25/09/2020)
      In the last decade, the number of new digital games of various genres has grown a lot, eminently after the creation of game management platforms and after the dissemination of eSports. Digital games, beyond their entertainment ...
    • Intergeracionalidade da violência intrafamiliar: um estudo de casos múltiplos 

      Medeiros, Jaqueline Knupp (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 02/05/2022)
      It is the role of caregivers and those responsible for children and adolescents to employ educational practices aligned with the needs of these segments, so that they can fulfill their role of educating them in the best ...
    • Efeitos do monitoramento sobre a correspondência fazer-dizer em crianças em uma atividade acadêmica 

      Donaris, Douglas Fernandes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa Interinstitucional de Pós-Graduação em Ciências Fisiológicas - PIPGCF, Câmpus São Carlos, 18/03/2020)
      The line of research that investigates verbal correspondence seeks to analyze the relation between what a person says he has done or will do and what he actually did, as well as its control variables. The present study ...