Show simple item record

dc.contributor.authorCosta, Paula Soares da
dc.date.accessioned2020-07-07T23:54:51Z
dc.date.available2020-07-07T23:54:51Z
dc.date.issued2019-12-17
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13021
dc.description.abstractThis research investigated how the languages of art are present in a kindergarten in the city of Sorocaba that proposes to work based on Reggio Emilia's approach in early childhood education. We sought to understand how the processes of teaching and learning through spaces are performed and how the arts are worked with children. The research, of a qualitative nature and of bibliographic character with field observation, had the objective of identifying potentialities of the arts in educational practices carried out inspired by Reggio Emilia's approach to Early Childhood Education. To this end, at first, it sought to know how and in what contexts the Early Childhood Schools in the region of Reggio Emilia in Italy arose and what are the characteristics and specificities of its approach, notably with regard to pedagogical work with Arts. As a result, the potential of this approach for the Brazilian context was identified, based on the reality of a school located in Sorocaba, S.P.por
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectEducação Infantilpor
dc.subjectEarly Childhood Educationpor
dc.subjectArtepor
dc.subjectArtpor
dc.subjectAbordagem Reggio Emiliapor
dc.subjectReggio Emilia Approachpor
dc.titleA arte como expressão da criança na abordagem Reggio Emilia de educação da infânciapor
dc.title.alternativeArt as an expression of the child in the Reggio Emilia approach to childhood educationpor
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Lombardi, Lucia Maria Salgado dos Santos
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5697508831302188por
dc.description.resumoEsta pesquisa investigou de que forma as linguagens da arte estão presentes em uma escola de Educação Infantil da cidade de Sorocaba que se propõe a trabalhar com base na abordagem de Reggio Emilia de educação da primeira infância. Buscou-se compreender como se realizam os processos de ensino e aprendizagem através dos espaços e como as artes são trabalhadas junto às crianças. A pesquisa, de natureza qualitativa e de caráter bibliográfico com observação de campo, teve por objetivo identificar potencialidades das artes nas práticas educativas realizadas com inspiração na abordagem de Reggio Emilia de Educação Infantil. Para isso, em um primeiro momento, procurou conhecer de que maneira e em quais contextos surgiram as escolas de Educação Infantil na região de Reggio Emilia na Itália e quais as características e especificidades de sua abordagem, notadamente no que diz respeito ao trabalho pedagógico com as artes. Como resultado, foram identificadas potencialidades desta abordagem para o contexto brasileiro, baseando-se na realidade de uma escola situada em Sorocaba, S.P.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOpor
dc.publisher.addressCâmpus Sorocabapor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/4107018375255741por
dc.publisher.coursePedagogia - PedLpor


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil