Show simple item record

dc.contributor.authorMachado, Denise de Almeida
dc.date.accessioned2020-08-28T10:24:13Z
dc.date.available2020-08-28T10:24:13Z
dc.date.issued2020-02-28
dc.identifier.citationMACHADO, Denise de Almeida. República, liberdade e educação em Thomas Jefferson. 2020. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13199.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13199
dc.description.abstractThis study deals with the resumption of the philosophical and political principles that support the notion of education, freedom and republic, according to the perspective of author Thomas Jefferson. The central objective is to understand the philosophical elaboration of the republican conception in the context of the Philosophy of Lights, having as a research scenario the revolutionary conjuncture of the United States at the end of the 18th century. At this time, outbreaks address pioneering policies and education, which link the narrow way to republican philosophy with the purposes of educational policies and institutions. For Jefferson, this state must offer all the necessary conditions to live in conditions of freedom and freedom. An investigation examined in a literature review, with a hermeneutic, argumentative and interpretative effort, with the perspective of approaching the Jeffersonian philosophical-political approach on education, freedom and republic with originality, since there is an insufficiency of studies of this nature is already being used. In addition, proceed to document analysis of epistolary texts and other primary sources. Finally, conclude if the republican system needs to be free of political and religious interests that create obstacles to the implementation of the principles of freedom, education and the Republic itself.eng
dc.description.sponsorshipCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)por
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectEducação republicanapor
dc.subjectLiberdade republicanapor
dc.subjectIluminismo e Thomas Jeffersonpor
dc.subjectIndependência americanapor
dc.subjectRepública e Thomas Jeffersonpor
dc.subjectRepublican educationeng
dc.subjectRepublican freedomeng
dc.subjectEnlightenment and Thomas Jeffersoneng
dc.subjectAmerican Independenceeng
dc.subjectRepublican and Thomas Jeffersoneng
dc.titleRepública, liberdade e educação em Thomas Jeffersonpor
dc.title.alternativeRepublic, freedom and education in Thomas Jeffersoneng
dc.typeTesepor
dc.contributor.advisor1Maamari, Adriana Mattar
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5707827597161294por
dc.description.resumoEste estudo se ocupa com a retomada dos princípios filosóficos e políticos que sustentam as noções de educação, liberdade e república, segundo a perspectiva do autor Thomas Jefferson. O objetivo central é entender a elaboração filosófica da concepção republicana no contexto da Filosofia das Luzes, tendo como cenário de investigação a conjuntura revolucionária dos Estados Unidos no final do século XVIII. Nessa época, surgiram compreensões, experiências políticas e educacionais pioneiras, que vinculam de modo estreito a filosofia republicana com os propósitos das políticas e das instituições educacionais. Para Jefferson, esse Estado deve oferecer a todos as condições necessárias para viver em igualdade e liberdade. A investigação constitui-se em revisão de literatura, com esforço hermenêutico, argumentativo e interpretativo, na perspectiva de abordar a concepção filosófico- política jeffersoniana de educação, liberdade e república com originalidade, uma vez que há insuficiência de trabalhos desta natureza. Além disso, procede-se com a análise documental de textos epistolares e de outras fontes primárias. Por fim, conclui-se que o sistema republicano precisa estar livre de interesses políticos e religiosos que criem obstáculos para a efetivação dos princípios da liberdade, da educação e da própria república.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação - PPGEpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpor
dc.description.sponsorshipIdCAPES: Código de Financiamento 001por
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/6893228005960936por


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil