Show simple item record

dc.contributor.authorRala, Cássia Antunes Almeida Batalin
dc.date.accessioned2020-09-30T17:09:17Z
dc.date.available2020-09-30T17:09:17Z
dc.date.issued2020-07-02
dc.identifier.citationRALA, Cássia Antunes Almeida Batalin. Os fazeres com as linguagens artísticas à luz da abordagem de Reggio Emilia: a experiência da própria prática. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13305.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13305
dc.description.abstractThe present work was born out of concerns about educational practices in Early Childhood Education at a school in the city of Sorocaba/SP/Brazil inspired by the Reggio Emilia approach. From the routine of the classroom, the need to analyze the approximations and distances between this approach and the reality of the Sorocaban classroom emerged. The research, of bibliographic nature with analysis of field data about the own practice, sought to know the Italian approach and the way in which it comprehends early childhood education, the importance of the studio and artistic languages in the schools of Reggio Emilia and unveiling similarities and contrasts regarding the observed reality. Since copying a model and applying it without contextualization implies disregarding people´s history and culture, as well as disregarding the community to which they belong, the research sought to contribute with reflections on ways to consider the needs of the local reality to build an excellent education quality for all children. It was found that art making according to Reggio Emilia's approach involves understanding the child as a protagonist, powerful and possessing his/her own languages and manners, in addition to requesting the presence of an educator capable of mediating and creating situations of exploration, creation and learning construction.por
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectEducação Infantilpor
dc.subjectEarly Childhood Educationpor
dc.subjectEnsino de Artepor
dc.subjectArt teachingpor
dc.subjectReggio Emiliapor
dc.titleOs fazeres com as linguagens artísticas à luz da abordagem de Reggio Emilia: a experiência da própria práticapor
dc.title.alternativeMaking with artistic languages according to Reggio Emilia's approach: the experience of own practicepor
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Lombardi, Lucia Maria Salgado dos Santos
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5697508831302188por
dc.description.resumoO presente trabalho nasceu de inquietações frente às práticas educativas na Educação Infantil em uma escola da cidade de Sorocaba/SP inspiradas na abordagem Reggio Emilia. Do cotidiano da sala de aula emergiu a necessidade de analisar as aproximações e os distanciamentos entre essa abordagem e a realidade da sala de aula sorocabana. A pesquisa, de cunho bibliográfico com análise de dados de campo sobre a própria prática, buscou conhecer a abordagem italiana e a maneira pela qual ela compreende a educação na primeira infância, a importância do ateliê e das linguagens artísticas nas escolas de Reggio Emilia e desvelar semelhanças e contrastes no que tange à realidade observada. Já que copiar um modelo e aplicá-lo sem contextualizações implica em desconsiderar a história, a cultura dos sujeitos e da comunidade à qual pertencem, a pesquisa procurou contribuir com reflexões sobre formas de considerar as necessidades da realidade local para se construir uma educação de excelente qualidade para todas as crianças. Foi verificado que fazer artes à luz da abordagem de Reggio Emilia envolve compreender a criança como protagonista, potente e possessora de linguagens e maneiras próprias, além de solicitar a presença de um/a educador/a capaz de mediar e criar situações de exploração, criação e construção de aprendizagens.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOpor
dc.publisher.addressCâmpus Sorocabapor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/4679441354670860por
dc.publisher.coursePedagogia - PedL-Sopor


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil