Show simple item record

dc.contributor.authorCruz, Mariane Ribeiro da
dc.date.accessioned2021-03-10T16:06:52Z
dc.date.available2021-03-10T16:06:52Z
dc.date.issued2015-07-03
dc.identifier.citationCRUZ, Mariane Ribeiro da. Reflexões sobre o desenho infantil sob o olhar da Pedagogia Waldorf. 2015. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13959.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13959
dc.description.abstractThe present work addresses the following question-problem: what is Waldorf´s pedagogical proposal for children's drawing? In order to answer this main question, the research aimed to study the theoretical foundation of Waldorf pedagogy, understand the main stages of the development of drawing in early childhood, get to know the routine of Early Childhood Education at the Waldorf school, with a focus on development and the making of children's drawing. The research was carried out at the Waldorf Micael School located in the city of Sorocaba / SP, in a kindergarten class, with six children aged between one year and eight months to three and a half years. The work is organized in three chapters. Chapter I presents the theoretical framework, addressing Rudolf Steiner's biography, the basic principles of Anthroposophy, Waldorf Pedagogy and its Brazilian strand, the specificities of the Waldorf Kindergarten and the importance of children's drawing in the light of Waldorf Pedagogy. Chapter II describes the methodological paths and Chapter III presents the data analysis. The results indicate that the deep understanding of the human being adopted by the Waldorf pedagogy, which includes a conception of a child that respects his body, his limits and his will, allows the graphic records of each child to express movements and forces that are acting on him in a different way. free, lively and, above all, spontaneous.por
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectDesenho infantilpor
dc.subjectChildren's drawingpor
dc.subjectPedagogia Waldorfpor
dc.subjectWaldorf pedagogypor
dc.subjectPrimeira Infânciapor
dc.subjectEarly childhoodpor
dc.subjectCorpopor
dc.subjectBodypor
dc.titleReflexões sobre o desenho infantil sob o olhar da Pedagogia Waldorfpor
dc.title.alternativeReflections on children's drawing from the perspective of Waldorf´s Pedagogypor
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Lombardi, Lucia Maria Salgado dos Santos
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5697508831302188por
dc.description.resumoO presente trabalho aborda a seguinte questão-problema: qual é a proposta de atuação pedagógica da Pedagogia Waldorf para o desenho infantil? A fim de responder a esta questão principal, a pesquisa objetivou estudar a fundamentação teórica da pedagogia Waldorf, compreender as principais etapas do desenvolvimento do desenho na primeira infância, conhecer a rotina da Educação Infantil na escola Waldorf, com um olhar focado no desenvolvimento e nos fazeres do desenho infantil. A pesquisa foi realizada na Escola Waldorf Micael localizada no município de Sorocaba/SP, em uma turma de maternal, com seis crianças de idades entre um ano e oito meses a três anos e meio. O trabalho se organiza em três capítulos. No Capítulo I é apresentado o quadro teórico, abordando a biografia de Rudolf Steiner, os princípios básicos da Antroposofia, a Pedagogia Waldorf e sua vertente brasileira, as especificidades do Jardim de Infância Waldorf e a importância do desenho infantil à luz da Pedagogia Waldorf. O Capítulo II descreve os caminhos metodológicos e o Capítulo III apresenta a análise de dados. Os resultados indicam que a profunda compreensão de ser humano adotada pela pedagogia Waldorf, a qual inclui uma concepção de criança que respeita seu corpo, seus limites e sua vontade, permite que os registros gráficos de cada criança expressem movimentos e forças que estão atuando nela de forma livre, viva e, sobretudo, espontânea.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOpor
dc.publisher.addressCâmpus Sorocabapor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/4349070815661363por
dc.publisher.coursePedagogia - PedL-Sopor


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil