Show simple item record

dc.contributor.authorSilveira, Viviane da Silva
dc.date.accessioned2021-03-30T13:03:16Z
dc.date.available2021-03-30T13:03:16Z
dc.date.issued2021-02-25
dc.identifier.citationSILVEIRA, Viviane da Silva. O conselho municipal de educação de São Roque/SP: a gestão democrática em debate. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14049.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14049
dc.description.abstractThe emphasis of this research was to analyze the unfolding of the democratic management process through the organization and functioning of the Municipal Council of São Roque/SP (C.M.E-SR) in the perception of the councilors. In a preliminary survey based on research and exploratory studies referring to the term: “Municipal Council of Education”, in theses and dissertations from 2015 to 2018, based on the Capes Thesis Bank Platform, 35 works were found, being 6 doctoral theses and 29 master's dissertations. It is noteworthy that none of the works found refers to the Municipal Council of São Roque/SP. The methodology used was a qualitative approach and the data treatment was performed through content analysis based on the work of Cellard (2014), with regard to the records of the Minutes of the sessions carried out by this managing body, as well as the municipal legislation, and semi-structured interviews with the acting board members. From the study it was possible to notice that in this trajectory of twenty-three years of existence, the C.M.E-SR sought with diligence to get involved in educational issues. However, one of the obstacles that hindered the performance and continuity of referral processes was related to the unjustified absence of directors that resulted in meetings canceled due to insufficient quorum. It is observed from the minutes that the development of the autonomy of the C.M.E-SR was compromised due to the lack of structure for a better functioning, such as: own funds and physical space for the sessions, which were repeatedly claimed. The guiding principle of democratic management still requires more attention and work, as well as openness to participation in decisions concerning municipal education. It is worth mentioning that the councils are collegiate bodies responsible for monitoring the educational actions of the municipality, being constituted in order to represent the voice of society before the government.por
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectConselho Municipal de Educaçãopor
dc.subjectGestão democráticapor
dc.subjectSão Roque - SPpor
dc.subjectMunicipal Council of Educationpor
dc.subjectDemocratic managementpor
dc.subjectSão Roque - SPpor
dc.titleO conselho municipal de educação de São Roque/SP: a gestão democrática em debatepor
dc.title.alternativeThe municipal council of education of São Roque/SP: the democratic management under debatepor
dc.typeDissertaçãopor
dc.contributor.advisor1Lima, Paulo Gomes
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5109357037661496por
dc.description.resumoA ênfase desta pesquisa foi a de analisar o desdobramento do processo da gestão democrática mediante a organização e funcionamento do Conselho Municipal de São Roque/SP (C.M.E-SR) na percepção dos conselheiros. Em levantamento preliminar a partir de pesquisas e estudos exploratórios referentes ao termo: “Conselho Municipal de Educação”, em teses e dissertações no período de 2015 a 2018, tomando como base a Plataforma do Banco de Teses da Capes, foram localizados 35 trabalhos, sendo 6 teses de Doutorado e 29 dissertações de Mestrado. Destaca-se que dos trabalhos encontrados, nenhum se refere ao Conselho Municipal de São Roque/SP. A metodologia utilizada foi de abordagem qualitativa e o tratamento dos dados foi realizado por meio de análise de conteúdo a partir da obra de Cellard (2014), no que concerne aos registros das atas das sessões efetuadas por esse órgão gestor, bem como da legislação municipal, e das entrevistas semiestruturadas com os conselheiros em exercício. A partir do estudo foi possível perceber que nesta trajetória de vinte três anos de existência, o C.M.E-SR buscou com diligência envolver-se nas questões educacionais. Contudo, um dos entraves que dificultaram os processos de atuação e continuidade dos encaminhamentos estava relacionado a ausência injustificada dos conselheiros que resultaram em reuniões canceladas por insuficiência de quórum. Observa-se a partir das atas que o desenvolvimento da autonomia do C.M.E-SR esteve comprometida devido à falta de estrutura para um melhor funcionamento, como: verba própria e espaço físico para as sessões, que eram reiteradamente reivindicadas. O princípio norteador da gestão democrática ainda requer mais atenção e trabalho, bem como, a abertura a participação nas decisões concernentes a educação municipal. Vale ressaltar que os conselhos são órgãos colegiados responsáveis por acompanhar as ações educacionais do município, sendo constituídos a fim de representar a voz da sociedade perante o governo.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-Sopor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::PLANEJAMENTO E AVALIACAO EDUCACIONALpor
dc.publisher.addressCâmpus Sorocabapor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/0562393063321539por


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil