Show simple item record

dc.contributor.authorSilva, Geovana Tavares da
dc.date.accessioned2021-07-12T15:26:22Z
dc.date.available2021-07-12T15:26:22Z
dc.date.issued2021-06-24
dc.identifier.citationSILVA, Geovana Tavares da. A criança e a natureza: uma revisão da literatura nos documentos legais da educação infantil e da infância. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14577.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14577
dc.description.abstractThis research discusses the relationship between nature and childhood, It has been characterized as a qualitative study with bibliographic and documentary basis. The objective is to understand how nature has been considered in pedagogy, as a fundamental element of education. From the studies of Cultural History, we present the theme of nature and its sensibilities (CORBIN, 1989; SOARES, 2016). In this perspective, the notions of nature and childhood can be understood under countless perspectives, of time and space. Based on this assumption, we analyze the thoughts of Jean-Jacques Rousseau in the book Emílio, or da Educação, the book "I", which presents a wide contribution to think about the construction of these notions. Seeking to answer how the different understandings of nature dialogue with the legal documents of "Early Childhood Education in Brazil", we propose the following reflections: Is it possible to see the marks of na education thoughts nature in these documents? What aspects of this nature have been appreciated, throughout history, for the education of sensitivities in the childhood?por
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectInfânciapor
dc.subjectNaturezapor
dc.subjectCriançapor
dc.subjectEducação infantilpor
dc.subjectChildhoodpor
dc.subjectNaturepor
dc.subjectChildrenpor
dc.subjectEarly childhood education.por
dc.titleA criança e a natureza: uma revisão da literatura nos documentos legais da educação infantil e da infânciapor
dc.title.alternativeChildren and nature: a literature review us legal documents of early childhood and childhood educationpor
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Santos, Maria Walburga dos
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2954227254025696por
dc.contributor.advisor-co1Roveri, Fernanda Theodoro
dc.contributor.advisor-co1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7016298537924788por
dc.description.resumoEsta pesquisa discute as relações entre natureza e infância, caracterizando-se como um estudo qualitativo de base bibliográfica e documental. O objetivo é compreender como a natureza passou a ser considerada, na pedagogia, como um elemento fundamental para a educação. A partir dos estudos da História Cultural, apresentamos a temática da natureza e de suas sensibilidades (CORBIN, 1989; SOARES, 2016). Nessa perspectiva, as noções de natureza e infância podem ser compreendidas sob inúmeros olhares, tempos e espaços. Com base nesse pressuposto, analisamos os pensamentos de Jean-Jacques Rousseau no livro Emílio, ou da Educação, livro I, o qual apresenta uma ampla contribuição para se pensar a construção dessas noções. Buscando responder como as diversas compreensões da natureza dialogam com os documentos legais da Infância e da Educação Infantil no Brasil, propomos as reflexões: É possível visualizar as marcas de uma educação pela natureza nesses documentos? Que aspectos da natureza foram valorizados, ao longo da história, para a educação das sensibilidades na infância?por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOpor
dc.publisher.addressCâmpus Sorocabapor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/3747311929412603por
dc.publisher.coursePedagogia - PedL-Sopor


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil