Show simple item record

dc.contributor.authorSantos, Stephanne Cavalcante dos
dc.date.accessioned2021-08-18T23:13:23Z
dc.date.available2021-08-18T23:13:23Z
dc.date.issued2015-07-02
dc.identifier.citationSANTOS, Stephanne Cavalcante dos. Possibilidade de atuação docente sobre o bullying nos anos iniciais. 2015. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14766.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14766
dc.description.abstractThis undergraduate thesis has as its object the teaching performance on bullying in the early years. The theme arose from the author's concern when she worked as an intern in the early years of Elementary School I in a public school in Sorocaba, São Paulo. With the experiences during the internships, the lack of teacher preparation in relation to bullying practices generated distress. The research seeks to understand how teachers who work in this segment perceive and forward the manifestations of bullying, analyzing how education professionals deal with such cases. The work is divided into three chapters. Chapter I presents the theoretical framework that supports the theme. This chapter begins with the excerpt called “School violence and bullying”, based on the studies of the Multifunctional Association for Support to Children and Adolescents (ABRAPIA), Lopes Neto (2005), Fante (2005), Oliboni (2008) and Pinheiro (2006). The second excerpt of the first chapter contains the “Concept of bullying” based on Fante (2005), Lopes Neto and Saavedra (2003), Olweus (1998; 1999), Lopes (2005) and Silva (2010). The third excerpt addresses the “Characteristics of bullying” and is based on Fante (2005), Lopes Neto (2005), Oliboni (2008) and Silva (2010). The fourth part presents the “History of bullying”, based on Lopes Neto and Saavedra (2003); Fante (2005) and Silva (2010). The fifth segment deals with “Studies and findings on bullying in Brazil” based on theoretical research carried out by the Multifunctional Association for Support to Children and Adolescents (ABRAPIA) and Fante (2005). Chapter II describes the methodology used to build the study, which is classified as qualitative and case study. To collect data, interviews were conducted with five teachers who work in the early years of Elementary School I in the city of Sorocaba. In Chapter III the data analysis is presented, interweaving the expressions of the teachers in the interviews with the theoretical references that support the work.por
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectBullyingpor
dc.subjectEscolapor
dc.subjectSchoolpor
dc.subjectFormação de professorespor
dc.subjectTeacher preparationpor
dc.titlePossibilidade de atuação docente sobre o bullying nos anos iniciaispor
dc.title.alternativePossibilities of teaching actions about bullying on elementary schoolpor
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Lombardi, Lucia Maria Salgado dos Santos
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5697508831302188por
dc.description.resumoEste trabalho de conclusão de curso tem como objeto os modos de atuação docente sobre o bullying nos anos iniciais. O tema surgiu da inquietação da autora quando atuava como estagiária nos anos iniciais do Ensino Fundamental I em uma escola pública do munícipio de Sorocaba, São Paulo. Com as vivências durante os estágios a falta de preparo docente em relação a práticas de bullying gerou aflição. A pesquisa procura entender como docentes que atuam neste segmento percebem e encaminham as manifestações de bullying, analisando como os(as) profissionais da educação lidam com tais casos. O trabalho está divido em três capítulos. No Capítulo I é apresentado o quadro teórico que sustenta a temática. Este capítulo inicia-se com o trecho denominado “Violência escolar e bullying”, feito com base nos estudos da Associação Multifuncional de Apoio à Criança e ao Adolescente (ABRAPIA), Lopes Neto (2005), Fante (2005), Oliboni (2008) e Pinheiro (2006). Do segundo trecho do primeiro capítulo consta o “Conceito de bullying” com base em Fante (2005), Lopes Neto e Saavedra (2003), Olweus (1998; 1999), Lopes (2005) e Silva (2010). O terceiro trecho aborda as “Características do bullying” e tem como base Fante (2005), Lopes Neto (2005), Oliboni (2008) e Silva (2010). Na quarta parte é apresentado o “Histórico do bullying”, baseado em Lopes Neto e Saavedra (2003); Fante (2005) e Silva (2010). O quinto segmento trata dos “Estudos e constatações sobre o bullying no Brasil” tendo como base teórica pesquisas realizadas pela Associação Multifuncional de Apoio à Criança e ao Adolescente (ABRAPIA) e Fante (2005). No Capítulo II é descrita a metodologia utilizada para construção do estudo, a qual classifica-se como qualitativa e estudo de caso. Para coletar os dados foram realizadas entrevistas com cinco professoras que atuam nos anos iniciais do Ensino Fundamental I no município de Sorocaba. No Capítulo III é apresentada a análise dos dados, entrelaçando as expressões das professoras nas entrevistas com os referenciais teóricos que servem de sustentação ao trabalho.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOpor
dc.publisher.addressCâmpus Sorocabapor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/9299514380639583por
dc.publisher.coursePedagogia - PedL-Sopor


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil