Show simple item record

dc.contributor.authorNascimento, Priscila Mendes do
dc.date.accessioned2022-10-19T12:58:49Z
dc.date.available2022-10-19T12:58:49Z
dc.date.issued2022-09-30
dc.identifier.citationNASCIMENTO, Priscila Mendes do. Datas comemorativas na educação infantil: dilemas e ambiguidades da prática. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16899.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16899
dc.description.abstractThe present research seeks to know, comprehend and disseminate the stance of early childhood education teachers in Sorocaba-SP regarding the role of commemorative dates in early childhood education today. For that, it was necessary, based on a qualitative methodology, to carry out three types of research: bibliographic, since it was necessary to consult academic texts about the researched subjects; exploratory, since the research was carried out with teachers; and documentary, as official documents that guide the work developed in early childhood education were consulted. The bibliography was based on authors such as Ostetto, Oliveira-Formosinho and Maia, among others. Among the documents consulted, we were mainly based on the National Curriculum Guidelines for Early Childhood Education (Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil - DCNEIs). We started the reflection from a resumption of the objectives of the Traditional Pedagogy in contrast to those of the Participatory Pedagogy, understanding that the definition of child brought by the DCNEIs is in line with the objectives of the second. We turn our gaze to the presence of commemorative dates in Brazilian education, in addition to discussing curriculum and planning in early childhood education based on the use of commemorative dates. The research took place remotely and anonymously, where we obtained data about the participating teachers on their training, how long they have been working on the field and their stance regarding the theme of commemorative dates in early childhood education. From the reading, categorization and analysis of the data, we understand that most of the participating teachers consider the pedagogical work from commemorative dates in early childhood education to be important. The data obtained and analyzed indicate that there is a need for greater reflection on the pedagogical work carried out in early childhood education when it comes to basing it on commemorative dates, not only by the teachers, but by the entire school community linked to early childhood education.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectdatas comemorativaspor
dc.subjectEducação infantilpor
dc.subjectPedagogia participativapor
dc.subjectCommemorative dateseng
dc.subjectEarly childhood educationeng
dc.subjectParticipatory pedagogyeng
dc.titleDatas comemorativas na educação infantil: dilemas e ambiguidades da práticapor
dc.title.alternativeCommemorative dates in early childhood education: dilemmas and ambiguities of the practiceeng
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Santos, Maria Walburga dos
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2954227254025696por
dc.description.resumoA presente pesquisa busca conhecer, aprofundar e divulgar posicionamentos de professoras da educação infantil de Sorocaba-SP a respeito do papel das datas comemorativas na educação infantil hoje. Para tanto, foi necessário a partir de metodologia qualitativa, realizar três tipos de pesquisa: bibliográfica, pois foi necessário consultar textos acadêmicos a respeito dos assuntos pesquisados; exploratória, já que a pesquisa se deu com professoras; e documental, pois foram consultados documentos oficiais que norteiam o trabalho desenvolvido na educação infantil. A bibliografia se baseou em autores como Ostetto, Oliveira-Formosinho e Maia, entre outros. Dentre os documentos consultados nos baseamos principalmente nas Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil - DCNEIs. Iniciamos a reflexão a partir de uma retomada acerca dos objetivos da Pedagogia Tradicional em contraste com os da Pedagogia Participativa, compreendendo que a definição de criança trazida pelas DCNEIs vai de encontro com os objetivos da segunda. Voltamos nosso olhar para a presença das datas comemorativas na educação brasileira, além de discutirmos currículo e planejamento na educação infantil a partir do uso das datas comemorativas. A pesquisa exploratória se deu por meio de questionário exploratório enviado e respondido de forma remota e anônima, onde obtivemos dados sobre o perfil, a formação, tempo de atuação e os posicionamentos das professoras participantes a respeito da temática das datas comemorativas na educação infantil. A partir da leitura, categorização e análise dos dados, compreendemos que a maior parte das professoras participantes considera importante o trabalho pedagógico a partir de datas comemorativas na educação infantil. Os dados obtidos e analisados indicam que se faz necessário uma maior reflexão sobre o trabalho pedagógico realizado na educação infantil a partir de datas comemorativas, não só por parte das professoras, mas por toda a comunidade escolar ligada à educação infantil.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOpor
dc.publisher.addressCâmpus Sorocabapor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/9294245341344714por
dc.publisher.coursePedagogia - PedL-Sopor


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil