Show simple item record

dc.contributor.authorChichitano, Márcio Perotti
dc.date.accessioned2023-03-29T22:34:49Z
dc.date.available2023-03-29T22:34:49Z
dc.date.issued2023-02-10
dc.identifier.citationCHICHITANO, Márcio Perotti. Educação Matemática e Política Curricular: estudo comparativo entre os currículos paulistas para o Ensino Médio de 2011 e 2020. 2023. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17563.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17563
dc.description.abstractThis research is guided by the following questions: what are the main changes in the official curriculum policy for Mathematics in High School in the state of São Paulo that occurred in the period from 2011 to 2020 and how did they occur? Starting from the hypothesis that the changes that occurred in the scope of curricular policies are aimed at training and guiding individuals towards a new societal model, this research aimed to analyze the curricular policy of the São Paulo state network and the teaching of Mathematics in 2011 and 2020 in the light of Historical-Critical Pedagogy. We start from historical-dialectical materialism to analyze the Official Curriculum Proposals of the São Paulo state network of 2011 and 2020, in order to identify the changes in the conception of Curriculum, Mathematics education and privileged knowledge from its historical eternity. For this, we study the Historical-Critical Pedagogy and its conception of education and the history of Mathematics education in Brazil and in the world, associated with movements of curriculum policy formulations. As a result, we observed that changes in a Curriculum Proposal move towards the consolidation of the neoliberal project of society.eng
dc.description.sponsorshipCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)por
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectCurriculum Policy of the State of São Pauloeng
dc.subjectPolítica Curricular do Estado de São Paulopor
dc.subjectMathematics educationeng
dc.subjectHistorical-critical pedagogyeng
dc.subjectEducação matemáticapor
dc.subjectPedagogia histórico-críticapor
dc.titleEducação Matemática e Política Curricular: estudo comparativo entre os currículos paulistas para o Ensino Médio de 2011 e 2020por
dc.title.alternativeMathematics Education and Curriculum Policy: comparative study between the curriculums in São Paulo for High School 2011 and 2020eng
dc.typeDissertaçãopor
dc.contributor.advisor1Coutinho, Luciana Cristina Salvatti
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2688318704089723por
dc.description.resumoEssa pesquisa é guiada pelas seguintes perguntas: quais as principais mudanças na política curricular oficial de Matemática do Ensino Médio da rede estadual paulista que ocorreram no período de 2011 a 2020 e como ocorreram? Partindo da hipótese que as mudanças ocorridas no âmbito das políticas curriculares têm como finalidade a formação e adequação dos indivíduos a um novo modelo societário, essa pesquisa teve como objetivo analisar a política curricular da rede estadual paulista e o ensino de Matemática de 2011 e 2020 à luz da Pedagogia Histórico-Crítica. Partimos do materialismo histórico-dialético para analisar as Propostas Curriculares Oficiais da rede estadual paulista de 2011 e 2020, a fim de identificar as mudanças na concepção de Currículo, de educação Matemática e dos saberes privilegiados a partir da sua totalidade histórica. Para isso, estudamos a Pedagogia Histórico-Crítica e sua concepção de educação e a história da educação Matemática no Brasil e no mundo, associada aos movimentos de formulações de políticas curriculares. Como resultado, observamos que as mudanças de uma Proposta Curricular caminham em direção à consolidação do projeto neoliberal de sociedade.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-Sopor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAOpor
dc.description.sponsorshipId88887.600784/2021-00por
dc.publisher.addressCâmpus Sorocabapor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/4780835693042047por


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil