Show simple item record

dc.contributor.authorRodrigues, Beatriz Caroline Aparecida
dc.date.accessioned2023-04-10T15:31:28Z
dc.date.available2023-04-10T15:31:28Z
dc.date.issued2023-04-05
dc.identifier.citationRODRIGUES, Beatriz Caroline Aparecida. "Princesas em greve": As possibilidades da literatura infantil para educar crianças feministas. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17665.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17665
dc.description.abstract“Which children's literature works to use in the classroom to ensure a feminist education for children?” This work is built around this question. From it, there arises the need to search for and analyze children's literature works that can offer this possibility. For this purpose, it was necessary to start the journey with a bibliographic research to be able to conceptualize the use of children's literature for children's education and how the feminist identity is formed. It was also necessary to search for children's literature works that somehow addressed themes of the feminist movement, such as: prevention of sexual abuse, empowerment, deconstruction of beauty standards, etc., and analyze, through the Content Analysis method, the works showing their potentialities. Throughout the research, it was concluded that children's literature is an excellent tool for critical formation of children and youth, and the mapping showed that we have excellent works available, the analyzed works proved to be competent and full of possibilities.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectLiteratura infantilpor
dc.subjectChildren's Literatureeng
dc.subjectFeminist educationeng
dc.subjectCritical educationeng
dc.subjectGendereng
dc.subjectEducação feministapor
dc.subjectEducação críticapor
dc.title"Princesas em greve": As possibilidades da literatura infantil para educar crianças feministaspor
dc.title.alternative"Princesses on strike": the possibilities of children's literature to educate feminist childreneng
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Coutinho, Luciana Cristina Salvatti Coutinho
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2688318704089723por
dc.description.resumo"Quais obras de literatura infantil usar em sala de aula para garantir as crianças uma educação feminista?” O presente trabalho se constrói em torno desse questionamento. A partir dele, surge a necessidade de buscar mapear e analisar as obras de literatura infantil que possam oferecer essa possibilidade. Para tanto, mostrou-se necessário iniciar o percurso com uma pesquisa bibliográfica para poder conceituar o uso da literatura infantil para a formação das crianças e como a consciência feminista se forma. Bem como buscar mapear obras de literatura infantil que de alguma forma abordassem temáticas do movimento feminista, como por exemplo: prevenção do abuso sexual, empoderamento, desconstrução do padrão de beleza, etc. e analisar, através do método de Análise de Conteúdo, as obras mostrando suas potencialidades. Ao longo da pesquisa concluiu-se que a literatura infantil é uma excelente ferramenta para uma formação critica das crianças e jovens, e o mapeamento mostrou que temos excelentes obras disponíveis, as obras analisadas mostram-se competentes e cheias de possibilidades.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAOpor
dc.publisher.addressCâmpus Sorocabapor
dc.contributor.authorlatteshttps://lattes.cnpq.br/4427787504778147por
dc.publisher.coursePedagogia - PedL-Sopor


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil