Show simple item record

dc.contributor.authorLima, Tácyla Agum Theotonio de
dc.date.accessioned2023-04-18T12:24:33Z
dc.date.available2023-04-18T12:24:33Z
dc.date.issued2023-02-14
dc.identifier.citationLIMA, Tácyla Agum Theotonio de. A dimensão axiológica no processo de alfabetização: análise da Base Nacional Comum Curricular à luz de Freire. 2023. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17790.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17790
dc.description.abstractThe theme of this study reflects the axiological dimension of the National Common Curricular Basis (NCCB) in the literacy process, in the light of Paulo Freire's pedagogy. This work is the result of a critical analysis of the Portuguese Language subject in the Early Years of Elementary School I, at the NCCB using Freire's critical-liberating pedagogy as an analytical framework. The main objective of the research is to investigate the axiological character of the proximities and distances between the literacy process present in the NCCB and in critical-liberating education. The main objective of the research is to investigate the axiological character of the proximities and distances between the literacy process present in the NCCC and the critical-liberating education. This research presents a qualitative approach using bibliographic research and document analysis. It was necessary to analyze the theoretical-methodological foundation of the NCCB and its curricular structure to understand the conception of education present in this document, to reach the axiological dimension that directs it. In order to perform the documental analysis, we selected the following Freirean categories: reading the articulated words and the world; think right; authentic praxis. The main results of the research are: 1) The conception of the literacy process set out in the NCCB shows a distance from Freire's pedagogy and close proximity to banking education, denounced by Freire; 2) The literacy process proposed in the NCCB presents a reductionist, empiricist and associationist character; and 3) The axiological dimension focused on the literacy process present in the NCCB is based on theoretically and methodologically grounded values in the concept of traditional education.eng
dc.description.sponsorshipCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)por
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/*
dc.subjectAlfabetizaçãopor
dc.subjectLíngua Portuguesapor
dc.subjectAnos Iniciaispor
dc.subjectAxiologiapor
dc.subjectBNCCpor
dc.subjectPedagogia Crítico-libertadorapor
dc.subjectLiteracyeng
dc.subjectPortuguese Languageeng
dc.subjectEarly Yearseng
dc.subjectAxiologyeng
dc.subjectNCCBeng
dc.subjectCritical-liberating pedagogyeng
dc.titleA dimensão axiológica no processo de alfabetização: análise da Base Nacional Comum Curricular à luz de Freirepor
dc.title.alternativeThe axiological dimension in the literacy process: analysis of the National Common Curricular Base in the light of Freireeng
dc.typeDissertaçãopor
dc.contributor.advisor1Torres, Juliana Rezende
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3083345943491817por
dc.description.resumoO tema deste estudo reflete a dimensão axiológica da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) no processo de alfabetização, à luz da pedagogia de Paulo Freire. Este trabalho é resultado de uma análise crítica da disciplina de Língua Portuguesa nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental I, na BNCC, tendo como referencial analítico a pedagogia crítico-libertadora de Freire. O objetivo central da pesquisa consiste em investigar o caráter axiológico das proximidades e distanciamentos presentes na BNCC, entre o processo de alfabetização e a educação crítico-libertadora. Esta pesquisa apresenta enfoque qualitativo, com uso de pesquisa bibliográfica e análise documental. Foi preciso analisar a fundamentação teórico-metodológica da BNCC e sua estruturação curricular para compreender a concepção de educação presente no documento estatal, para enfim chegar-se à dimensão axiológica que a direciona. Para a realização da análise documental, selecionamos as seguintes categorias freireanas: leitura da palavra articulada à leitura do mundo; pensar certo; práxis autêntica. Os principais resultados da pesquisa são: 1) A concepção acerca do processo de alfabetização disposta na BNCC apresenta distanciamento da pedagogia freireana e grande proximidade com a educação bancária denunciada por Freire; 2) O processo de alfabetização proposto na BNCC apresenta caráter reducionista, empirista e associacionista; e 3) A dimensão axiológica voltada ao processo de alfabetização presente na BNCC se funda em valores fundamentados teórico-metodologicamente na concepção de educação tradicional.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-Sopor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpor
dc.description.sponsorshipId88887.667698/2022por
dc.publisher.addressCâmpus Sorocabapor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/1982172954373751por


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil