Show simple item record

dc.contributor.authorMathias, Mércia Santana
dc.date.accessioned2023-06-16T17:47:33Z
dc.date.available2023-06-16T17:47:33Z
dc.date.issued2023-04-06
dc.identifier.citationMATHIAS, Mércia Santana. O sentido da arte no movimento estudantil de ocupação da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), campus de Sorocaba em 2018. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18155.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18155
dc.description.abstractThe present production deals with the investigation with the students who participated in the student occupation movement of the Federal University of São Carlos - Campus Sorocaba in the year 2018. The focus of the investigation focuses on the analysis of the production of the cultural agenda created by the occupation movement, investigating about the meaning attributed to art by students in the context of occupation. Through the elaboration of the form with open and closed questions, the students who participated in the movement provided valuable contributions to the understanding of the meaning of art and its attribution. It was important, therefore, to determine whether the choice was based on simple entertainment, in the sense of occupying useful time on campus, or whether there was a more specific concept. Therefore, we sought to answer what is the importance attributed to art in the context of student occupation at UFSCar-So in 2018? The answers were categorized and analyzed, using qualitative and quantitative approaches, also observing their connections and crossings. For a better understanding that would lead to a more detailed analysis, it was necessary to elaborate some deepening of questions brought by the students, being this the base of the development of the conjectures in this production. Through the appropriation of the analyzes of the presented answers, it was reached the perception that, in a little conscious way, the students of the occupation movement gave a cathartic sense to the art, that is, the art fulfilled its primordial sense. The cultural agenda was a collective, dynamic and articulated construction, contributing to the adhesion, cohesion and visibility of the movement, with the use of social networks as a supporting element.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/*
dc.subjectMovimento estudantilpor
dc.subjectOcupaçãopor
dc.subjectArtepor
dc.subjectUniversidade Federal de São Carlospor
dc.subjectStudent movementeng
dc.subjectOccupationeng
dc.subjectArteng
dc.subjectFederal University of São Carlospor
dc.titleO sentido da arte no movimento estudantil de ocupação da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), campus de Sorocaba em 2018por
dc.title.alternativeThe meaning of art in the student movement of occupation of the Federal University of São Carlos (UFSCar), Sorocaba campus in 2018eng
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Coutinho, Luciana Cristina Salvatti Coutinho
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2688318704089723por
dc.description.resumoA presente produção trata da investigação junto aos estudantes que participaram do movimento estudantil de ocupação da Universidade Federal de São Carlos – Campus Sorocaba no ano de 2018. O foco da investigação se concentra na análise da produção da agenda cultural criada pelo movimento de ocupação, averiguando sobre o sentido atribuído à arte pelos estudantes no contexto da ocupação. Por meio da elaboração do formulário com questões abertas e fechadas, os estudantes que participaram do movimento forneceram valiosas contribuições para o entendimento sobre o sentido da arte e sua atribuição. Era importante, pois, determinar se a escolha recaía sobre simples entretenimento, no sentido de ocupar o tempo útil dentro do campus ou se havia uma concepção mais específica. Sendo assim, buscou-se responder sobre qual a importância atribuída à arte no contexto de ocupação estudantil da UFSCar-So no ano de 2018? As respostas foram categorizadas e analisadas, utilizando-se de abordagens qualitativas e quantitativas, observando-se também suas conexões e atravessamentos. Para um melhor entendimento que conduzisse a uma análise mais detalhada, foi necessário elaborar alguns aprofundamentos de questões trazidas pelos estudantes, sendo esta a base do desenvolvimento das conjecturas nesta produção. Mediante a apropriação das análises das respostas apresentadas, chegou-se à percepção de que, de forma pouco consciente, os estudantes do movimento de ocupação deram um sentido catártico à arte, ou seja, a arte cumpriu com seu sentido primordial. A agenda cultural foi uma construção coletiva, dinâmica e articulada, contribuindo para a adesão, coesão e a visibilidade do movimento, tendo como coadjuvante a utilização das redes sociais.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAOpor
dc.publisher.addressCâmpus Sorocabapor
dc.publisher.coursePedagogia - PedL-Sopor


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil