Show simple item record

dc.contributor.authorDamasceno, Tamires T. Sobreiro
dc.date.accessioned2023-09-26T17:40:43Z
dc.date.available2023-09-26T17:40:43Z
dc.date.issued2023-09-11
dc.identifier.citationDAMASCENO, Tamires T. Sobreiro. Questões étnico-raciais e literatura infantil: a busca por práticas pedagógicas antirracistas. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18653.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18653
dc.description.abstractThis course conclusion project is a memorial that aimed to search for anti-racist pedagogical practices through children's literature as paradidactic support material. At first, I bring reports of my experiences, which brought me to the present moment and made me understand the importance of ethnic-racial guidelines. In an inside-out process, I resumed important concepts for a better understanding of racism in Brazil and the anti-racist struggle. After recognizing the place where I am inserted, with theoretical support in books on the anti-racist theme and references on pedagogical practices, I analyzed the children's book "Amoras" by Emicida, with the intention of bringing it as a possibility of paradidactic material that contributes in a positive and light way for the construction of black children's self-identification, appreciation of different knowledge, respect for diversity and for the awareness of subjects about the anti-racist struggle.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectEducaçãopor
dc.subjectEducationeng
dc.subjectPedagogical Practiceseng
dc.subjectPraticas Pedagógicaspor
dc.subjectLiteratura Antirracistapor
dc.subjectAnti-racist Literatureeng
dc.titleQuestões étnico-raciais e literatura infantil: a busca por práticas pedagógicas antirracistaspor
dc.title.alternativeEthnic-racial issues and children's literature: the search for anti-racist pedagogical practiceseng
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Pinheiro, Rosa Aparecida
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6292207464385037por
dc.description.resumoEste trabalho de conclusão de curso é um memorial que objetivou a busca por práticas pedagógicas antirracistas através da literatura infantil como material paradidático de suporte. Em um primeiro momento trago relatos de minhas vivências e experiências, as quais me trouxeram ao presente momento e me fizeram compreender a importância das pautas etnico-raciais. Em um processo de dentro para fora, fiz a retomada de conceitos importantes para uma melhor compreensão do racismo no Brasil e sobre a luta antirrascita. Após reconhecer o local em que estou inserida, com aporte teórico em livros sobre a temática antirracista e referencias sobre práticas pedagógicas, analisei o livro infantil “Amoras” de Emicida, na intenção de trazê-lo como uma possibilidade de material paradidático que contribui de maneira leve e positiva para a construção da autoidentidade de crianças negras, valorização dos diversos saberes, do respeito pelas diversidades e para a consciência de sujeitos sobre a luta antirracista.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOpor
dc.publisher.addressCâmpus Sorocabapor
dc.publisher.coursePedagogia - PedL-Sopor
dc.contributor.advisor1orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4910-4842por


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil