Show simple item record

dc.contributor.authorSilva, Beatriz Rodrigues da
dc.date.accessioned2024-02-16T23:05:45Z
dc.date.available2024-02-16T23:05:45Z
dc.date.issued2024-01-15
dc.identifier.citationSILVA, Beatriz Rodrigues da. As relações entre criança e natureza: o brincar vivo. 2024. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2024. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19364.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19364
dc.description.abstractThe present thesis aims to understand and highlight experiences where play and nature contribute to the construction of children's knowledge through written works. This qualitative study focuses on building the State of Knowledge, utilizing bibliographic research to explore works produced on the subject between 2018 and 2023 in public universities in the state of São Paulo. Supported by a theoretical framework involving themes such as play, nature, and the teacher's role, an analysis was conducted on children's experiences with nature in early childhood education based on the selected works. Despite the scarcity of studies on this topic, it was possible to comprehend that free play in nature offers numerous experiences rich in discoveries and sensations for childhood. The importance of the teacher/adult's role was also evident, reflecting on their practices and seeking spaces and moments for children to play in nature.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectCriançapor
dc.subjectNaturezapor
dc.subjectBrincar Livrepor
dc.subjectEducação Infantilpor
dc.subjectChildeng
dc.subjectNatureeng
dc.subjectFree Playeng
dc.subjectEarly Childhood Educationeng
dc.titleAs relações entre criança e natureza: o brincar vivopor
dc.title.alternativeThe relationships between child and nature: the alive playeng
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Camargo, Andréia Regina de Oliveira
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0936098182171676por
dc.contributor.advisor-co1Santos, Maria Walburga dos
dc.contributor.advisor-co1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2954227254025696por
dc.description.resumoO presente trabalho de conclusão de curso tem como objetivo compreender e evidenciar experiências em que o brincar na e com a natureza contribuem para a construção do conhecimento infantil a partir de trabalhos escritos. Este estudo tem caráter qualitativo e visa a construção do Estado do Conhecimento, por meio da pesquisa bibliográfica que buscou conhecer trabalhos produzidos sobre a temática entre 2018 e 2023 nas universidades públicas do estado de São Paulo. Apoiado em um referencial teórico que envolve temáticas como brincar, natureza e o papel do professor, fez-se uma análise sobre as experiências das crianças com a natureza na educação infantil, a partir dos trabalhos escolhidos. Apesar da escassez de estudos voltados para essa temática, foi possível compreender que o brincar livre na natureza possibilita inúmeras experiências ricas em descobertas e sensações para a infância; também ficou evidente a importância do papel do professor/adulto que reflete sobre suas práticas e busca espaços e momentos para que as crianças possam brincar na natureza.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOpor
dc.publisher.addressCâmpus Sorocabapor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/3075731674295700por
dc.publisher.coursePedagogia - PedL-Sopor
dc.contributor.authororcidhttps://orcid.org/0009-0000-2476-7394por
dc.contributor.advisor1orcidhttps://orcid.org/0000-0002-1158-2814por
dc.contributor.advisor-co1orcidhttps://orcid.org/0000-0002-9304-5800por


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil