Show simple item record

dc.contributor.authorOliveira, Laís Maria de
dc.date.accessioned2024-02-19T14:35:40Z
dc.date.available2024-02-19T14:35:40Z
dc.date.issued2024-02-06
dc.identifier.citationOLIVEIRA, Laís Maria de. Educar por inteiro: o que podemos entender por “desenvolvimento integral” das crianças na Educação Infantil nos documentos brasileiros atuais?. 2024. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2024. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19388.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19388
dc.description.abstractIn the midst of the recurring defense of integral development as a basis for practices in Early Childhood Education, we sought to understand the term which, at the same time as directing educational actions, points to a reading of the constitution of the human being. Over the years, many philosophers and sociologists have sought to understand the human being, which has provided the basis for many other authors, and today we find various conceptions. In addition to the bibliographical research, this work included a visit to national documents to understand how education in the country has looked at this term. Understanding the importance of this topic, especially for teachers, who are closest to children in daily educational practices, the complexity of the subject and the need for critical analysis to recognize the actions that are based on integral development and are spread throughout Brazilian schools became evident.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectDesenvolvimento Integralpor
dc.subjectEducação Infantilpor
dc.subjectLegislaçãopor
dc.subjectIntegral Developmenteng
dc.subjectEarly Childhood Educationeng
dc.subjectLegislationeng
dc.titleEducar por inteiro: o que podemos entender por “desenvolvimento integral” das crianças na Educação Infantil nos documentos brasileiros atuais?por
dc.title.alternativeEducating as a whole: what can we understand by the "integral development" of children in Early Childhood Education in current Brazilian documents?eng
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Santos, Maria Walburga dos
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2954227254025696por
dc.contributor.advisor-co1Camargo, Andreia Regina de Oliveira
dc.contributor.advisor-co1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0936098182171676por
dc.description.resumoEm meio à recorrente defesa do desenvolvimento integral para embasar práticas na Educação Infantil, buscou-se entender o termo que, ao mesmo tempo direciona as ações educativas, aponta para uma leitura da constituição do ser humano. Ao longo dos anos, muitos filósofos, sociólogos e demais áreas de conhecimento buscaram entender o ser humano, o que deu base para muitos outros autores, e hoje, encontramos diversas concepções. Além da pesquisa bibliográfica, este trabalho contou com a visita aos documentos nacionais para entender como a Educação no país tem observado esse termo. Entendendo a importância desse tema, em especial, para os docentes, que estão mais próximos das crianças nas práticas educativas diárias, ficou evidente a complexidade do assunto e a necessidade de análise crítica para o reconhecimento das ações que se apoiam no desenvolvimento integral e estão espalhadas pelas escolas brasileiras.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOpor
dc.publisher.addressCâmpus Sorocabapor
dc.contributor.authorlatteshttps://lattes.cnpq.br/2807560272215636por
dc.publisher.coursePedagogia - PedL-Sopor
dc.contributor.authororcidhttps://orcid.org/0009-0000-4406-6333por
dc.contributor.advisor1orcidhttps://orcid.org/0000-0002-9304-5800por
dc.contributor.advisor-co1orcidhttps://orcid.org/0000-0002-1158-2814por


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil