Show simple item record

dc.contributor.authorDemartini, Gabriel Ribeiro
dc.date.accessioned2024-07-10T17:52:43Z
dc.date.available2024-07-10T17:52:43Z
dc.date.issued2024-03-18
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19858
dc.description.abstractThe present work was configured as qualitative research, based on the assumptions of historical-dialectical materialism. The research problem that guided the investigation originated from questions about the historically existing ideological transgression between knowledge and values, manifested by banking education. Thus, the objective was to understand and develop the interface between ethics and knowledge in the transformative curricular praxis in biology teaching, based on Freirean pedagogy. To this end, an investigative dive into philosophical modernity was necessary, as a privileged place for understanding this axio-epistemological fracture, explaining the reduction that scientific knowledge has suffered, making it uncommitted to humanization. Based on critical reflection on a curriculum construction experience based on the Freirean thematic investigation process, carried out in a state school in São Francisco do Brejão – MA, we sought to understand the axiological (ethical and political) and epistemological aspects present in educational practice. The categories ethical-critical alterity and ontological negativity, both based on Dussel, and Freirean dialogicity were developed as analytical parameters, enabling the understanding of the axio-epistemological inseparability of ethical-critical orientation in curricular praxis by the generative themes. In short, they denounced the negativities that generated the concrete victims of the sociocultural organization and made it possible, through recognition of the Other, to regain protagonism in the political struggle for life. Furthermore, the dialectical and dialogical overcoming of banking education through curricular construction via a generative themes made it possible to announce a theoretical-methodological path committed to humanization.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectAxiologiapor
dc.subjectInvestigação Temáticapor
dc.subjectPráxis Curricular Autênticapor
dc.subjectPaulo Freirepor
dc.subjectEnrique Dusselpor
dc.subjectAxiologyeng
dc.subjectThematic Investigationeng
dc.subjectAuthentic Curricular Praxiseng
dc.titleEducação Freireana : axiologia crítica no currículo de Biologiapor
dc.title.alternativeFreirean Education: critical axiology in the Biology curriculumpor
dc.title.alternativeEducación Freireana: la axiología crítica en el currículo de Biologíapor
dc.typeTesepor
dc.contributor.advisor1Silva, Antonio Fernando Gouvêa da
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9621931288117213por
dc.description.resumoO presente trabalho se configurou como uma pesquisa qualitativa, fundamentada nos pressupostos do materialismo histórico-dialético. O problema de pesquisa que orientou a investigação originou-se a partir de questionamentos sobre a transgressão ideológica historicamente existente entre conhecimentos e valores, manifesta pela educação bancária. Assim, o objetivo foi compreender e desenvolver a interface entre a ética e conhecimento na práxis curricular transformadora no ensino de Biologia, a partir da pedagogia freireana. Para tanto, mostrou-se necessário um mergulho investigativo na modernidade filosófica, como local privilegiado de compreensão dessa fratura áxio-epistemológica, explicitando a redução que o conhecimento científico sofreu, tornando-o descompromissado com a humanização. A partir da reflexão crítica de uma experiência de construção curricular baseada no processo de investigação temática freireana, realizada numa escola estadual de São Francisco do Brejão – MA, buscou-se compreender os aspectos axiológicos (éticos e políticos) e epistemológicos presentes na prática educativa. As categorias alteridade ético-crítica e negatividade ontológica, ambas fundamentadas em Dussel, e a dialogicidade freireana foram desenvolvidas como parâmetros analíticos, possibilitando a compreensão da indissociabilidade áxio-epistemológica de orientação ético-crítica da práxis curricular via tema gerador. Em síntese, denunciaram as negatividades geradoras das vítimas concretas da organização sociocultural e possibilitaram, pelo reconhecimento do Outro, o resgate do protagonismo diante da luta política pela vida. Além disso, a superação dialética e dialógica da educação bancária através da construção curricular via tema gerador possibilitou o anúncio de um percurso teórico-metodológico compromissado com a humanização.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-Sopor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAOpor
dc.publisher.addressCâmpus Sorocabapor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/9046778496708360por


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil