Show simple item record

dc.contributor.authorOliveira, Clarissa Suelen
dc.date.accessioned2024-07-10T19:42:56Z
dc.date.available2024-07-10T19:42:56Z
dc.date.issued2024-03-08
dc.identifier.citationOLIVEIRA, Clarissa Suelen. A dimensão estética na educação ambiental: Uma análise a partir da pedagogia freireana. 2024. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2024. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19860.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19860
dc.description.abstractAesthetics is a historical factor that is very present in our daily lives, but little discussed when it comes to education. The inseparability of educational concepts with aesthetic values is a premise from a perspective of Historical and Dialectical Materialism, since values are intrinsic to any parameter and dimension of contemporary society. In this thesis, aesthetic values were discussed and articulated with the concept of Environmental Education, which, in a critical, dialectical and transformative vision, understands and defends that the subjects' worldview and their social, cultural and historical factors must be the foundation of the knowledge construction process in educational institutions. In this way, based on bibliographical research in the literature of the area and experiences, analysis categories were constructed (authentic praxis, otherness and critical-humanizing sensitivity) for the investigation of examples of research on the subject, to analyze the relevance of the assertions, associated with aesthetic values, in the educational context. To this end, research was carried out in educational databases, books and articles that discussed this subject, thus allowing us to investigate a field little explored in academia. The works analyzed had some elements that consider aesthetic aspects. However, there was no explicit and, often, implicit contemplation of all aspects in the texts. That said, it is understood that the theme involving the relationship of Critical Environmental Education, from a Freirean perspective, based on Historical and Dialectical Materialism that addresses aesthetic issues, is still scarce in academia. Therefore, other studies are suggested that look at the context and seek to report the factors of oppression, exploitation, exclusion, vulnerabilities and wide open inequalities of the current social system, and also announce propositions for social transformations that education has the potential to provide, based on authentic praxis, in critical-humanizing sensitivity and in the alterity between subjects, that aim at the emancipation of subjects and humanization.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectEstéticapor
dc.subjectHumanizaçãopor
dc.subjectPerspectiva Freireanapor
dc.subjectEducação Ambientalpor
dc.subjectAestheticseng
dc.subjectHumanizationeng
dc.subjectFreirean Perspectiveeng
dc.subjectEnvironmental Educationeng
dc.titleA dimensão estética na educação ambiental: Uma análise a partir da pedagogia freireanapor
dc.title.alternativeThe aesthetic dimension in environmental education: an analysis based on Freirean pedagogyeng
dc.typeTesepor
dc.contributor.advisor1Silva, Antonio Fernando Gouvea da
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9621931288117213por
dc.description.resumoA estética é um fator histórico muito presente no nosso cotidiano, mas pouco discutida quando o assunto é a educação. A indissociabilidade dos conceitos educacionais com os valores estéticos, é uma premissa a partir de uma perspectiva do Materialismo Histórico e Dialético, uma vez que os valores estão intrínsecos em qualquer parâmetro e dimensão da sociedade contemporânea. Nesta tese, os valores estéticos foram discutidos e articulados com o conceito de Educação Ambiental, o qual, em uma visão crítica, dialética e transformadora, compreende e defende que a visão de mundo dos sujeitos e de seus fatores sociais, culturais e históricos devem ser o alicerce do processo de construção de conhecimento nas instituições de ensino. Dessa forma, com base em pesquisas bibliográficas na literatura da área e vivências experenciadas, foram construídas categorias de análise (práxis autêntica, alteridade e sensibilidade crítico-humanizadora) para a investigação de exemplares de pesquisas sobre a temática, para analisar a pertinência das asserções, associada aos valores estéticos, no âmbito educacional. Para isso, realizou-se pesquisas em bancos de dados educacionais, livros e artigos que discorressem sobre esse assunto, permitindo assim, investigar um campo pouco explorado na academia. Os trabalhos analisados possuíam alguns elementos que consideram os aspectos estéticos. Entretanto, não havia uma contemplação explícita e, por diversas vezes, nem implícita, de todos os aspectos nos textos. Dito isso, entende-se que a temática envolvendo a relação de uma Educação Ambiental Crítica, numa perspectiva freireana, pautada no Materialismo Histórico e Dialético que contemple as questões estéticas, ainda é escassa no meio acadêmico. Assim, são sugeridos outros estudos que versem sobre o contexto e busquem denunciar os fatores de opressão, exploração, exclusão, vulnerabilidades e desigualdades escancaradas do sistema social vigente, e anunciem ainda proposições de transformações sociais que a educação tem a potencialidade de proporcionar, baseadas na práxis autêntica, na sensibilidade crítico-humanizadora e na alteridade entre os sujeitos, que visem a emancipação dos sujeitos e a humanização.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-Sopor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOpor
dc.publisher.addressCâmpus Sorocabapor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/0155429220877053por
dc.contributor.authororcidhttps://orcid.org/0000-0001-6137-9374por
dc.contributor.advisor1orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8915-9952por


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil