Show simple item record

dc.contributor.authorCastro, Rafael Borba de
dc.date.accessioned2024-07-16T13:08:34Z
dc.date.available2024-07-16T13:08:34Z
dc.date.issued2024-03-14
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19995
dc.description.abstractThe validity of what is worthy and natural to be taught and learned, in the family, at school and in the most diverse spaces through which most people go through life, has a history. Which will be told in this work, which seeks to understand how the teaching practice of Science Education teachers select or fail to select content about Sexual Education, denouncing how sexual violence and the practice of Closet Pedagogy, historically establishes the ground the school is a space reserved for the expression of the sexuality of a few. These few find in a false idea of belonging the right to monitor, punish and abstain from sexual violence. The naturalization of this violence is a reflection of a society that organizes itself with the purpose of subjugating social, political and sexual minorities in Brazil. Public policies aimed at the field of education corroborate the problems surrounding the theme of Sexual Education, such as the Curriculum Paulista, which presents itself as an impartial and neutral document, which ends up giving positive signs for the reproduction of this violence. In this way, we try to look at the relationship between the commodification of life, education and sexuality in relation to the advancement of capitalism. In this way, in a collective way, the participation of teachers, through semi-structured interviews, Critical Discourse Analysis, having as a guide the ideals of Paulo Freire and other Marxist thinkers, this discussion is constructed, aiming, after the denunciation displayed here , announce: is it possible to build an Emancipatory Sexual Education, which takes into account the existence of subjects beyond a Eurocentric framework?eng
dc.description.sponsorshipCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)por
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectÉticapor
dc.subjectMoralpor
dc.subjectAlteridadepor
dc.subjectEducação Sexualpor
dc.subjectEthiceng
dc.subjectMoraleng
dc.subjectOthernesseng
dc.subjectSex Educationeng
dc.titleOs valores presentes na educação sexual do ensino de ciências das escolas paulistas: possibilidades a partir de uma ótica freireanapor
dc.title.alternativeThe values ​​present in sexual education in science teaching in schools in São Paulo: possibilities from a Freirean perspectivepor
dc.typeDissertaçãopor
dc.contributor.advisor1Silva, Antônio Fernando Gouvêa da
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9621931288117213por
dc.description.resumoA validade do que é digno e natural de ser ensinado e aprendido, na família, na escola e nos mais diversos espaços através dos quais a maioria das pessoas passa pela vida, possui uma história. A qual será contada neste trabalho, que busca entender como a prática docente de professores e professoras do Ensino de Ciências selecionam ou deixam de selecionar conteúdos acerca da Educação Sexual, denunciando como as violências sexuais e a prática da Pedagogia do Armário, instaura historicamente o chão da escola um espaço reservado a expressão da sexualida de poucos. Estes poucos encontram em uma falsa ideia de pertencimento o direito de vigiar, punir e se abster das violências sexuais. A naturalização dessas violências é reflexo de uma sociedade que se organiza com a finalidade de subjugar minorias sociais, políticas e sexuais no Brasil, as políticas públicas voltadas para o campo da educação corroboram as problemáticas que envolvem a temática da Educação Sexual, a exemplo do Currículo Paulista, que se coloca como um documento imparcial e neutro, que acaba dando sinais positivos para a reprodução dessas violências. Tenta- se assim, olhar para qual a relação entre a mercadorização da vida, da educação e da sexualidade com relação ao avanço do capitalismo. Dessa maneira, de forma coletiva, a participação de docentes, através de entrevistas semiestruturadas, da Análise Crítica do Discurso, tendo como norte os ideais de Paulo Freire e de outros pensadores marxistas, constrói-se essa discussão, objetivando, após a denúncia aqui esplanada, anunciar: é possível a construção de uma Educação Sexual Emancipatória, que leve em consideração a existência de sujeitos para além de um referencial eurocêntrico?por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-Sopor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOpor
dc.description.sponsorshipId88887.717830/2022-00por
dc.publisher.addressCâmpus Sorocabapor
dc.contributor.authorlatteshttps://lattes.cnpq.br/2005109500506193por


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil