Show simple item record

dc.contributor.authorBarbizan, Eduardo Alves de Deus
dc.date.accessioned2024-08-08T12:26:56Z
dc.date.available2024-08-08T12:26:56Z
dc.date.issued2024-03-05
dc.identifier.citationBARBIZAN, Eduardo Alves de Deus. Perspectivas gramaticais em livros didáticos de português como língua estrangeira: um recorte documental temporal. 2024. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2024. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/20316.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/20316
dc.description.abstractConsidering the relevant increase of teaching and learning Portuguese as a Foreign Language in Brazil and abroad (FURTOSO, 2015; IZAKI GÓMEZ, 2018; GRANATO, 2022; CHAMORRO, 2022), along with the fact that the role of grammar in pedagogical activities generally appears isolated from the discursive flows (BATSTONE, 1994; LARSEN-FREEMAN, 2003; SPADA & LIGHTBOWN, 2008), this doctoral dissertation analyzes how grammar teaching activities are presented in three Portuguese as Foreign Language textbooks published over three decades and with a gap of fifteen years between each of them. More specifically, through documentary research, we have analyzed the perspective of the activities that focus on teaching Portuguese as a Foreign Language grammar, based on Batstone's (1994) proposals of grammar as product, process, and skill, to understand the movement in pedagogical activities over the years. The focus on grammar is due to the observation in the classroom practices that learners value its study. We have identified tenuous changes in the types of pedagogical activity proposals that focus on grammar, but with the potential for activities that feature greater contextualization and learners' active involvement in the process of understanding relationships between form, meaning achieved, and Portuguese as a Foreign Language grammar use.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectEnsino de Português como língua estrangeirapor
dc.subjectGramática pedagógicapor
dc.subjectLivros didáticospor
dc.subjectTeaching Portuguese as a foreign languageeng
dc.subjectPedagogical grammareng
dc.subjectTextbookseng
dc.titlePerspectivas gramaticais em livros didáticos de português como língua estrangeira: um recorte documental temporalpor
dc.title.alternativeGrammatical perspectives in portuguese as a foreign language textbooks: a time frame documentary analysiseng
dc.typeTesepor
dc.contributor.advisor1Augusto-Navarro, Eliane Hercules
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5716027350340906por
dc.description.resumoConsiderando o crescimento da importância do ensino-aprendizagem de PLE no Brasil e no exterior (FURTOSO, 2015; IZAKI GÓMEZ, 2018; GRANATO, 2022; CHAMORRO, 2022), aliado ao fato de que o lugar da gramática em propostas pedagógicas parece isolado do fluxo discursivo (BATSTONE, 1994; LARSEN-FREEMAN, 2003; SPADA e LIGHTBOWN, 2008), propomos analisar como se apresentam as atividades de ensino da gramática de PLE em três livros didáticos publicados ao longo de três décadas e com espaçamento de quinze anos entre um e outro. Mais especificamente, por meio de pesquisa documental, analisamos qual a perspectiva das atividades que focam o ensino da gramática de PLE nos livros didáticos selecionados, a partir das propostas de Batstone (1994) de gramática como produto, processo e habilidade, visando compreender o movimento em propostas pedagógicas ao longo dos anos. O foco na gramática se deve à observação em sala de aula de que aprendizes valorizam seu estudo. Identificamos mudanças tênues nos tipos de propostas de atividades pedagógicas que focam o ensino da gramática, mas com potencial para propostas com maior contextualização e envolvimento ativo dos aprendizes no processo de compreensão de relações entre forma, sentido alcançado e uso da gramática de PLE.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Linguística - PPGLpor
dc.subject.cnpqLINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADApor
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/1212224184353244por


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil