• Acesso aberto e recursos educacionais : análise de um disurso oficial 

      Nakamura, Ádria Ramos Lustosa; http://lattes.cnpq.br/5725650177718368 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2016-02-29)
      The Discourse Analysis (AD) is the base of our research project, and once we are affiliated to this theoretical-methodological perspective, we understand that the discourse is not mere transmission of information, but a ...
    • Análise contrastiva dos verbos locativos do português do Brasil e do português europeu 

      Rodrigues, Roana; http://lattes.cnpq.br/5277363935076195 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2016-03-14)
      Locative verbs establish a locative relation between an object and a location and are very frequent in different types of texts. This thesis aims at describing the phenomenon of locative verb constructions in Portuguese ...
    • Análise das reflexões estabelecidas por pesquisadores entre conhecimento de língua inglesa e desempenho acadêmico 

      Rosa, Stéfanie Fernanda Pistoni Della; http://lattes.cnpq.br/8572524714158423 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Linguística, 2013-02-25)
      This study aims at identifying and discussing needs and interests of researchers of a public university in regard to learning or improving their knowledge of English for academic purposes. As a theoretical foundation, we ...
    • Análise discursiva da literatura como dispositivo enunciativo : o caso de Cadeiras Proibidas 

      Ponsoni, Samuel; http://lattes.cnpq.br/6739815431846441 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Linguística, 2011-02-25)
      In Brazil, between 1964 and 1985, it was settled in the state s power a dictatorial regime led by the military that has restricted many civil and human rights of individuals or institutions that maintained political and ...
    • Análise discursiva de documentos oficiais sobre o sujeito surdo 

      Carvalho, Lílian Pereira de; http://lattes.cnpq.br/7492175179598682 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Linguística, 2012-04-04)
      According to the census that was made in Brazil in 2000, around 5.800.000 people have some degree of hearing loss or deafness. Among them, the numbers of deaf people who don t hear anything, classified as incapable of ...
    • Uma análise discursiva do que dizem alunos de escolas públicas sobre a leitura e sobre si como leitores 

      Corsi, Fabrícia Aparecida Migliorato; http://lattes.cnpq.br/5012529502715217 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2016-12-12)
      L'objectif directeur de notre recherche doctorale est l'analyse des discours sur la lecture present dans ce qui déclare les élèves des écoles publiques de l'état de Minas Gerais, inscrit dans la première année du lycée. ...
    • Análise discursiva dos comentários : textualização e historicidade do / sobre o Marco Civil da Internet 

      Silva, José Cláudio Vasconcelos da; http://lattes.cnpq.br/5251251772257360 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2015-07-15)
      This study analyzed, based on French Discourse Analysis, the circulation of the senses on the Civil Marco of the Internet through the comments in the digital space. Our study object are their comments from a news published ...
    • Análise do discurso e vitimologia: memória(s) de tráfico de drogas 

      Nascimento, Lucas do; http://lattes.cnpq.br/4176639401617663 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Linguística, 2011-02-24)
      This study has it s center in the relevance of the discourse in all social practices. Among these, are found the judicial practice, regulationed by laws, penal, civil and criminal codes that try regulation the most of ...
    • Análise do processo de apropriação dos gêneros discursivos em práticas letradas socialmente valorizadas : redações de alunos do cursinho pré-vestibular da UFSCar 

      Modro, Marcos Vinícius; http://lattes.cnpq.br/7433211898884174 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Linguística, 2009-07-03)
      This work investigates the process of appropriation of secondary discourse genres (Bakhtin, 1992) in institutional contexts as a part of processes of social participation. Our main objective was to describe and to understand ...
    • Análise morfológica dos termos das pragas da cana-de-açúcar : subsídios para organização de uma base de dados morfológicos para o português 

      Oliveira, Carolina Cardoso de; http://lattes.cnpq.br/1209152572833374 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2016-05-05)
      Research in Terminology is extremely important for the dissemination of knowledge. This way, more studies with the objective of improving the terminological work are necessary and for this purpose, computer science has ...
    • Antonímia nos adjetivos descritivos do Português do Brasil: uma proposta de análise e representação 

      Barros, Cláudia Dias de; http://lattes.cnpq.br/1116794341552522 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Linguística, 2010-02-25)
      Among the most important lexical semantic relations to the class of adjectives is antonymy, i. e., opposition of senses as in fat/thin . WordNet, a lexical database for English, both establishes semantic relationships ...
    • Aplicação de conhecimento léxico-conceitual na sumarização multidocumento multilíngue 

      Tosta, Fabricio Elder da Silva; http://lattes.cnpq.br/0011930854854466 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Linguística, 2014-02-27)
      Traditionally, Multilingual Multi-document Automatic Summarization (MMAS) is a computational application that, from a single collection of source-texts on the same subject/topic in at least two languages, produces an ...
    • Aprender e ensinar espanhol como língua estrangeira: o papel das crenças na formação de ingressantes no curso de licenciatura em Letras 

      Soarez, Ana Carolina Aparecida Marques; http://lattes.cnpq.br/5451811337465470 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2015-02-23)
      In the framework of foreign language teachers’ formation, studies points out that beliefs can influence teachers’ actions in the classroom and also that these professionals may recall their experiences as language learners ...
    • Aprender LE com planejamento e material comunicativos temáticos para desenvolver competência comunicativa 

      Cassoli, Elaine Regina; http://lattes.cnpq.br/1960348348498685 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Linguística, 2011-07-27)
      This qualitative, ethnographic-interpretative research aimed at analyzing the development of communicative competence of English Language undergraduate students of a private college in the center-western region of the state ...
    • A argumentação e a mudança de prenome de transexual na jurisprudência 

      Fernandes, Fátima Catarina; http://lattes.cnpq.br/3784663514554344 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Linguística, 2008-03-28)
      From the perspective of the Semântica do Acontecimento (Semantics of the Events) and the French Discourse Analysis, which the firs theoretical field dialogues with, we have studied the way the argument ( argumentação ) for ...
    • Argumentação e condensação : o verbete mensalão" 

      Schmidt, Marcos Santos (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Linguística, 2010-02-24)
      Mensalão ( big monthly payment a fee out of the law which was paid for some politicians in Brazil): what is the functional argument for this meaning? How had have this expression brought about history, memory and ...
    • A argumentação e o político no texto jurídico : a imprensa numa ação indenizatória 

      Silva, Maria Fernanda Faccipieri; http://lattes.cnpq.br/8263680591390877 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Linguística, 2009-02-19)
      This study is developed under the theoretical-methodological perspective of Semântica do Acontecimento, and its objective is to understand the function of argumentation and designation in the language, more specifically, ...
    • Arqueologia da imagem no ensino de língua portuguesa no Brasil (1960-2010) 

      Santos, Jocenilson Ribeiro dos; http://lattes.cnpq.br/8985943014913431 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2015-03-31)
      This thesis’ general goal was to investigate the emergency conditions and the progressive rise of the imagery usage as didactic nature in Portuguese language textbooks. One of the specific goals was to study the theoretical ...
    • Aspectos interculturais no ensino de espanhol em contato com o português em canções em livros didáticos 

      Schinelo, Lucimeiri Maria; http://lattes.cnpq.br/7207530660219707 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Linguística, 2009-09-17)
      Historically, foreign language teaching in Brazil has been connected to linguistic politics that may determine pedagogical practices and teaching production. In spite of the existence of PCNS (National curriculum parameters) ...
    • Aspectos semânticos da definição terminológica (DT): descrição linguística e proposta de sistematização 

      Kamikawachi, Dayse Simon Landim (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Linguística, 2009-04-27)
      The making of the definitions is the most complex step in terminological research which aims to compile specialized dictionaries, for the good ones are evaluated mainly as to the quality of their definitions. As there are ...