Navegando Teses e dissertações por orientador "342332e5-2eb7-4b96-acac-02fd21863284"
Itens para a visualização no momento 1-7 of 7
-
Escuta ética e protagonismo infantil em contextos de violência contra crianças: uma análise da produção acadêmica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/12/2022)The objective of this dissertation was to analyze the way in which ethical listening is put on the agenda in research that addresses violence against children, considering Baruch Spinoza's concept of Ethics, which is based ... -
Análise sobre a articulação da rede de proteção acerca de casos de violência sexual: percepção dos profissionais envolvidos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/12/2022)Sexual violence perpetrated against children and adolescents is a public health problem, given the prevalence of this type of violence. It affects children of all social statuses, and has a higher incidence within the ... -
Uma criança como outra qualquer? A criança transexual em diálogo com a teoria Queer
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 07/06/2019)This paper focuses on discussions about children who don’t identify themselves and express a disagreement with following socially pre-established gender norms and standards. Such standards are strongly established within ... -
Gênero e sexualidade nos cursos de Pedagogia: um estudo sobre a Resolução CNE 002/2015 na formação inicial de professoras do Sudeste
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2020)This dissertation aims to analyze the way in which the Pedagogy courses of federal universities in the Southeastern region of the country were reformulated to comply with Resolution No. 002/2015 of the National Education ... -
Cultura infantil, culturas infantis e culturas da infância: polissemias em debate.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 08/04/2021)This dissertation, inspired by Foucault's genealogy, pursues the concept of “child culture” in order to understand its polysemy, derivations and (in)definitions within the theoretical fields of Childhood Sociology, Early ... -
Os experitempos das crianças, professoras e responsáveis: experiências em tempos de ensino remoto na pandemia da COVID-19
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/07/2022)The year 2020 was marked by the untimely time of the SARS-Cov-2 virus pandemic. Dating back to Krónos time at the end of February, the virus arrived in Brazilian territory and manifested the political, economic and health ... -
O conceito de sociabilidade em Georg Simmel: contribuições à sociologia da infância
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/06/2021)This research aimed to understand the change in the use of the concept of socialization to the use of the concept of sociability and the emergence conditions of this conceptual turn within the field Sociology of Childhood. ...