Listar Teses e dissertações por tipo de documento "Tese"
Mostrando ítems 61-80 de 558
-
Modelagem matemática e mobilização de conhecimentos didático-matemáticos na formação continuada de professores dos anos iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)This study has been as aims to investigate the continuing education of teachers who teach mathematics in the early years of Elementary School I, considering a learning environment from the perspective of Mathematical ... -
Olhares de professores de ciências em formação sobre as mídias, sua inserção no ensino e a educação para as mídias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/04/2016)In contemporary society, pervaded by media culture, the school permanently interacts with the media and information and communications technologies. In specific regard to science education, teachers and students are in ... -
Educar mentes e salvar almas : ação missionária protestante na escolarização de indígenas no sul do Mato Grosso (1928-1950)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/06/2015)This research is linked to the line "History, Philosophy and Sociology of Education" from the Doctoral degree in Education, Post-Graduation Program in Education (PPGE) in the Federal University of São Carlos (UFSCar).The ... -
Aprendizagem e desenvolvimento profissional da docência em um espaço híbrido de formação : o terceiro espaço
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2016)This research aimed to analyze the limits and contributions of a hybrid space, the 3rd Space, understood as dialogue environment between students of Pedagogy - of distance learning programs -, experienced Elementary School ... -
Crianças negras em escolas de “alma branca” : um estudo sobre a diferença étnico-racial na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)Usually we come across quite discriminatory realities, in which black children live a subjectivity that sees and absorbs their identity in a negative and subaltern way. This leads us to believe that we are subjectivated ... -
Experiências de infâncias com produções de culturas no Ilê Axé Omo Oxé Ibá Latam
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 15/02/2016)This thesis entitled "Childhoods experiences with Crop Yields in Ile Axe Omo Ibá Latam", sought to bring insights grounded in a cognitive justice perspective, recognizing children as crop producers in their social practices ... -
Autoridade enfraquecida, violência escolar e trabalho pedagógico : a percepção de professores sobre a ruptura dos vínculos de afeto e os mal-estares no magistério
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)This study discusses details of a subject that has become urgent in recent times, namely school violence in their relationships with the loss of school authority. We investigated the links between disempowerment and school ... -
O modelo freireano de educação popular e os fundamentos do comunitarismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2012)The principal objective of this thesis is to bring the debate between communitarianism and liberalism into the context of popular education, proposing a reinterpretation of the thought of Paulo Freire, from the communitarian ... -
Trajetórias escolares de estudantes da UFSCar dos cursos de pedagogia presencial e a distância : contribuição ao estudo da formação docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/03/2016)This work chooses as object of study the life and school trajectories of a student group of formal Pedagogy course (daytime and evening courses - campus of São Carlos) and Pedagogy distance course, at the Federal University ... -
Os limites das políticas públicas/estatais para o campo hoje e a possibilidade de uma superação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2016)What are public / state policies? What is the necessary understanding to think public / state policies for rural education? What is rural? What is urban? What criteria to use to conceptualize what is rural and what is ... -
Mobilização na aprendizagem da física escolar : uma análise a partir da relação com o saber
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/02/2016)The purpose of this dissertation is to identify the elements that favor (or not) students’ engagement in learning physics based on the relation to knowledge theoretical framework proposed by the French philosopher Bernard ... -
Fundamentos da teoria histórico-cultural para a compreensão do desenvolvimento do pensamento conceitual de crianças de 4 a 6 anos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)This work aimed at systematizing both theoretical and methodological principles required to understand the development and formation of conceptual thinking in children (4 to 6 years old) from Early Childhood Education ... -
No “chão” da universidade : o ensino superior de música na perspectiva intercultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/02/2016)This study is about Music Higher Education and it aims to answer the following question: what are the possibilities and limits of a music theory subject according to the principles of Critical and Intercultural Education? ... -
Formação e práticas de profissionais da saúde em interação com pacientes oncológicos.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 08/08/2003)Appuyés sur les connaissances acquises dans la branche de l Éducation en particulier, sur celles de la formation de professeurs et d autres agents éducationnels et à la recherche d une contribution aux investigations ... -
O estudo da guerra e a formação da liderança militar brasileira (1996-2004).
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 10/12/2004)This study in the educational field displays the results of the bibliographic, documental and field researches. These were studies about the war through the teaching of Military History as this discipline is taught in the ... -
A proposta política de um município para a inclusão escolar: um tema, vários olhares.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/12/2005)The general aim of the present study was to investigate how the current public policies of educational inclusion have been translated by different educational agents, inserted in the context of regular education. We attempted ... -
Memória musical de São Carlos: retratos de um conservatório.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/03/2004)The aim of this thesis to establish considerations and understanding on the historical and cultural meaning of the Conservatório Musical de São Carlos , founded in 1947. The institution is pictured with the intention of ... -
A aprendizagem baseada em problemas (PBL): uma implementação na educação em engenharia na voz dos atores.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/04/2005)Problem-based Learning or PBL, contrary to conventional instructional methods that place problems after concepts have been introduced, uses open-ended problems to initiate, focus and motivate the learning of theory. Besides ... -
Educação e liberdade em Jean-Jacques Rousseau.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/02/2004)Les différentes manières de comprendre la liberté et l'éducation nous amènent à l'héritage des Lumières présenté par Jean-Jacques Rousseau. Celui-ci, en tant que premier critique de la modernité, ouvre un débat dans le ... -
Autonomia universitária controlada: o político e o jurídico-institucional na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 01/03/2008)This paper presents the results of a research about the higher education public policy, developed by Bahia State Government since 1961 until 2000, as part of a economic development project, on the first sight, but also ...