Listar Teses e dissertações por título
Mostrando ítems 109-128 de 1298
-
B. O. da educação: a visão dos policiais militares sobre a autoridade e a educação.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/03/2003)As the cases of violent occurrence rise in school premises, police tend to be present in the most relevant way in the inter-school relationship as to contribute with the reconstruction of the educational dynamics, mainly ... -
“Bagulho do pensamento” : a relação com o saber de jovens estudantes do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/02/2017)This work has as theoretical base the proposition "relation with the knowledge" of Bernard Charlot and as pillar, reflections on the process of teaching and learning. The objective is to understand the relationships ... -
Bakhtin e Paulo Freire: a relação do eu e do outro e as relações dialógicas para a prática da liberdade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2012)This doctoral thesis is part of the line of research Teaching and Learning Processes . The aim of this study was to discuss dialogical relations between the self and the other on the perspectives of the authors Bakhtin ... -
O Banco Mundial, o neoliberalismo e a educação do campo no Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 15/03/2017)This study analyzes the participation of the World Bank in rural education projects in Brazil based on two hypotheses. Firstly, what means to a neoliberal political project justify poverty reduction and improve the living ... -
Barreiras para a implementação de práticas docentes com uso das Tecnologias de Informação e Comunicação nos anos iniciais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)If we consider that Information and Communication Technology (ICT) can be an aiding tool in the teaching and learning process, it is important to investigate the existence of adequate and available resources, how much the ... -
Base de conhecimento docente em educação a distância: um estudo sobre educação musical
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2013)This research focuses on the particularities of teachers knowledge in Musical Education in the distance education modality, as well as the teachers adaptations to teach pratical music contente virtually. The investigation ... -
Bases conceituais da teoria histórico-cultural : implicações nas práticas pedagógicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 10/01/2012)The intention of this research was to analyze and clarify the conceptual foundations of the Historical-Cultural Theory, based on the Historical-Dialectical Materialism by Marx, and their direct implications for the pedagogical ... -
Os bastidores da educação primária: criação e expansão das escolas isoladas rurais em municípios do interior paulista (1889 –1921)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/03/2018)This work has as main objective to deal with the creation and expansion of isolated schools in the interior of São Paulo between the years 1889 to 1920 – the first 31 years of republic. The isolated schools were unidocent ... -
Biologia, África e identidades sociais: a representação produzida pelos discursos sobre genética e evolução em livros didáticos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/09/2021)In this research I investigated how the genetics and evolution discourses was affect by the legal apparatus of 10.639/2003 law and National Curricular Guidelines for Education of Ethnic-Racial Relations and for History ... -
Bolsa-escola e inclusão educacional em Jaboticabal (SP)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 01/09/2006)This work studies the School Stipend Program in order to verify whether or not it has achieved the goals of guaranteeing that children attend school and acquire literacy. In addition, it examines whether or not school ... -
Brincando e interagindo na educação infantil: experiências de bebês no cotidiano de práticas educativas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2021)The research is based on the understanding that babies are capable of learning and that they are powerful from birth, thus, it investigates their interactions in the context of daycare based on the following questions: How ... -
O brincar da criança pré-escolar: estudo de caso em uma escola minicipal de educação infantil.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/06/2003)In this new century early childhood education experiences a magnifying and expansive moment and there appear new researches on this subject which have brought a larger and more adequate comprehension of children and ... -
O brincar de crianças de 0 a 5 anos de idade durante o isolamento social provocado pela COVID-19
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/06/2023)As a result of the pandemic caused by the SARS-COV-2 virus, in 2020, Brazilian schools had their face-to-face activities suspended and children were confined to their home space, adapting to a new reality. As the literature ... -
O brincar na transição da educação infantil para o ensino fundamental: uma análise das narrativas de crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 09/06/2021)This research focuses on the study of the transition from early childhood education to elementary education and to support this study, we worked with authors from the history of childhood and the history of education on ... -
O bullying em publicações acadêmicas brasileiras nas bases de dados Scielo e Capes entre 2008-2018
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2020)This dissertation refers to an investigation developed in the scope of DEFORGES - Group of Studies and Research in School Organization: Democracy, Human Rights and Principals’ development. It was elaborated in order to ... -
CACS-FUNDEB : território de subjetividade e de possibilidades de práticas democráticas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 06/02/2017)In this work the object is the discourses articulated by members of the CACS-FUNDEB (Council for Social Monitoring and Control) of cities in the interior of the State of São Paulo during the years 2015 and 2016. The aim ... -
A calmaria dos caminhos tortuosos : construção e método do Trivium medieval
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/03/2017)This dissertation is to analyze the construction and teaching method of the three liberal arts (grammar, logic and rhetoric) middle age historically known for Trivium. For this purpose, the dissertation aimed to analyze, ... -
Os caminhos da docência na era digital: a utilização da sala de informática em escolas de São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/08/2008)In the present context, the continuous technological innovations and the emergence of new technologies allow the increase of the communication possibilities and the exchange of information and knowledge between people. In ... -
Caminhos da docência: um estudo sobre o desenvolvimento profissional docente de uma professora da Educação Básica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 02/02/2024)Teacher training is a continuous process that takes place throughout teachers' lives, beginning even before they enter formal courses to prepare for teaching, and goes through entry into the career until retirement reaches ... -
Os caminhos para a construção da escola inclusiva:a relação entre a gestão escolar e o processo de inclusão.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 14/09/2004)The research has as fear the relation between school administration and the students inclusion process with special educational needs in the regular teaching, aiming at the construction of an inclusive school. It accomplished ...