Navegando Teses e dissertações por título
Itens para a visualização no momento 724-743 of 1312
-
Infância, Experiência e Linguagem em Walter Benjamin: a indústria cultural e as implicações pedagógicas do empobrecimento da experiência formativa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/02/2012)According to studies developed by the Critical Theory of Society, particularly Theodor Theodor W. Adorno (1984, 1992, 1994, 1995, 2002, 2010), Max Horkheimer (1984, 1980) and Walter Benjamin (1970, 1984, 1985, 1987, 1989, ... -
Infâncias do e no campo: um retrato dos estudos pedagógicos nacionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2015)This thesis brings a discussion about the countryside childhoods. The research objective was to mapping the Brazilian academic productions which intent to think about the countryside childhoods at the Educations field of ... -
Inflamável cinema: incendiando as percepções
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/07/2022)Cinema as a crossing in times of intolerance, how affection affects the perception of feeling cinema. A research on the place of the researcher/spectator based on the (mis)education that precedes the film (but it is not ... -
A influência conservadora e empresarial na perpetuação da dualidade educacional no século XXI: o processo de implementação da reforma do ensino médio no estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 11/06/2021)The research analyses the new high school educational policy approved by the Provisal Measure n. 746/2016 and passed into the Law n. 13.415/2017. The objective of the study was to identify the implementation process of the ... -
A influência das disposições culturais no Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes do Ensino Superior (ENADE)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/08/2013)This work falls within the scope of researches on the school career / academic students of different social groups. This is a study on the performance of Brazilian students in the National Performance Higher Education ... -
A informaática e a educação continuada de professores: analisando aprendizagens e processos.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 08/03/2006)This research, of a qualitative nature, investigates aspects of the learning process of the teaching staff, in order to contribute to the continued in-service learning for teachers in the use of computers in their teaching ... -
Informática na educação: um recurso para aprendizagem e desenvolvimento profissional de professoras mentoras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/02/2006)This work of research analyzes the contributions and difficulties of a formative process in computer science for the continued formation and professional development of experienced teachers who act as mentors in a Program ... -
Os ingovernáveis
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/02/2013)The present study aimed to consider ways of government resistance in contemporary life. The study has started from an archive consisting of twenty field notebooks, which registered an experience of pedagogic coordination ... -
Ingressantes na licenciatura em pedagogia do sistema UAB/UFSCAR : quem são, o que pensam e aprendizagens iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/01/2013)Distance Education - DE is a type of education that eliminates communication barriers created by distance and time. Since the experiences encountered reflect the importance of a constant rethinking the type of training ... -
O início da docência e a trajetória profissional segundo a visão de professoras em final de carreira.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/04/2004)The present work called The Beginning of Teaching Profession according to Ending Career Professors , has the aim to investigate the following inquiring question: What are the aspects that Elementary School first to fourth ... -
Inserção profissional dos egressos da primeira turma de pedagogia da terra da Universidade Federal de São Carlos/ SP (2008-2011)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/03/2019)The first course in Earth Pedagogy of the Federal University of São Carlos (UFSCar) is a result of the struggle and demand of the social and trade union movements of the countryside, conceived and carried out through a ... -
A institucionalização da educação a distância no ensino superior público brasileiro: uma revisão sistemática de literatura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/06/2021)This research aims to present a scenario of the publications of academic papers that deal with the Institutionalization of Distance Education in Public Institutions of Brazilian Higher Education. The methodology adopted ... -
A instituição da supervisão de ensino e a municipalização em Valinhos : tensões, conflitos e incertezas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/08/2008)This dissertation analyses the establishment of the educational supervision in Valinhos municipality, after the municipalization, presenting the tensions and conflicts that this process raised, made explicit by the lack ... -
Instituição de Longa Permanência para Idosos e seus processos educativos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2015)This study’s directive was to describe and comprehend educational processes developed in the relations between elderly residents in a Long-stay Institution for the Elderly (LSIE) as well as the elderly and people who attend ... -
Instituto de estudos superiores do Maranhão - iesma: origem histórico-educacional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/03/2022)This academic work emphasized the relations between the Catholic Church of São Luís of Maranhão and the local political and economic powers in the offer of higher education and in the control of the educational field, ... -
O Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia e o PROEJA : o caso do campus de Vitória da Conquista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/03/2011)This dissertation is the result of the master s research whose general objective was to investigate the current status of the National Program for Integrating Professional Education with Basic Education in the Modality of ... -
O Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo - campus São João da Boa Vista: a questão do ensino médio integrado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 12/03/2018)This thesis is based on the Marxian and Gramscian theoretical-methodological perspective and has as object of study the Integrated High School in the São João da Boa Vista Campus of the Federal Institute of Education, ... -
O Instituto Universitário de Educação de Cabo Verde e os desafios da universitarização para a formação de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)The Cape Verdean education since independence has undergone several changes in order to increase access to education and provide teachers with specific training. Reforms and educational policies in Cape Verde in turn ... -
Os instrumentos de registro do trabalho pedagógico e a avaliação da aprendizagem: o papel do coordenador pedagógico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/12/2021)This qualitative research, based on a case study, started with the objective of verifying the attributions of pedagogical coordination function and its collaboration in teacher education. It also aimed to verify the ... -
Os intelectuais da libertação e o intercâmbio educativo: uma leitura gramsciana da Revista Eclesiástica Brasileira (1972 - 1986)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 21/11/2014)This thesis has, as research objective, the Eclesiastic Brazilian REB Magazine,during the period 1972-1986, and how a group of intellectuals interacts in a specific ideology, establishing an educational proposal together ...