Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 352-371 of 1283
-
Do ser ao tornar-se professor nas escolas nos espaços de privação de liberdade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2019)The study, From being to become teacher in places of deprivation of liberty, intended to understanding how the knowledge required for teaching, Youth and Adult Education in situation of deprivation of liberty, based on the ... -
A docência do professor formador de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/04/2010)Access to teaching in higher education is sought by professionals from various fields, and many start and remain in the profession, without a specific initial training or continuing to exercise it. This reality is a challenge ... -
A docência em uma escola do campo: narrativas de seus professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/12/2009) -
Docência no ensino superior : aprendendo a ser professor de contabilidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/07/2015)Inserted in the field of Teaching in Higher Education, this research aimed to understand which conceptions about being a teacher underlie and give meaning to teaching accounting professors in higher education. Of ... -
Dos currais da Trancham à “pequena notável”: interesses, oposições e utopias nos primeiros tempos da Universidade Federal de São Carlos – UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/11/2020)This work sought to rescue important aspects of the history of the Federal University of São Carlos, Brazil, located in time even before its effective installation, which occurred only in March 1970. Created from articles ... -
Economia solidária e aprendizagem dialógica : práticas de participação e autogestão e necessidade de uma outra EJA
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/02/2009)In this research we seek to investigate the development practice done by Unesp Development Center among settled people of Grupo Viverde de Agroecologia in order to form a community venture (EES). The development process ... -
A Educação a Distância e a formação de professores na UFSCar : a autoridade, a autonomia e o corpo mediados pelas Tecnologias da Informação e Comunicação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 19/06/2012)This present work aims to investigate the implementation of distance education as a mode of education with to formation in pedagogy at the University Federal of San Carlos, noting the authority and the body present or ... -
Educação a distância na formação de professores: o curso-piloto "Consumo Sustentável/Consumo Responsável - desenvolvimento, cidadania e meio ambiente.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 04/05/2006)The present research analysed the results of the distance pilot-course Consumo Sustentável/Consumo Responsável - desenvolvimento, cidadania e meio ambiente , that it was proposed by CECEMCA, through the accord between MEC ... -
Educação agora é para a vida? A marca social do ensino médio no Brasil.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 21/12/2005)This text intends the recognition historic-philosophic of the High School social mark in Brazil. It is understood by social marc from Antonio Gramsci s concept that each social group has its own kind of school, destined ... -
Educação ambiental e aprendizagem dialógica: possibilidades e limites para a transformação da escola e seu entorno
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 23/06/2009)The research focuses on the construction of knowledge about teaching practices in environmental education, linked to the social perspective, transformative, democratic and dialogical. We have the participation of two ... -
Educação ambiental e teoria crítica : a dialética da emancipação na formação socioambiental de servidores de uma Universidade Pública do estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2017)In light of a potential environmental collapse due to the predominant modern production system on the planet, which threatens life on Earth, the critical and emancipatory Environmental Education (EE) plays a significant ... -
Educação ambiental na engenharia ambiental à distância na UFSCar: proximidades e afastamentos à formação crítica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 14/02/2014)The incorporation of environmental education (EE) in school curricula has shown to be a major challenge for environmental educators and educators in general. In this context, the aim of this study was to investigate the ... -
A Educação Ambiental na Rede Municipal de Ensino de Ibaté - SP: os desafios e as dificuldades de sua implementação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2019)The purpose of this Masters Dissertation is to analyze if the Environment Education Program it is, in fact, implemented into the city of Ibate’s (State of San Paulo) municipal education system, using as a reference the ... -
A educação ambiental nas escolas municipais de educação infantil de São Carlos-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 01/01/2003)We now live immersed in an environmental crisis that resulted from the development model that was adopted — Environmental Education is an important process to help revert such a crisis and re-establish a sustainable ... -
A Educação ambiental no ensino superior: análise dos processos de ambientalização curricular e sua contribuição para o pensamento crítico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2021)The process of "environmentalizing the curriculum" has been turned the main way of educational transformation to the development of more sustainable societies. This process has great importance in the academic context, ... -
Educação Antropofágica: apropriação cultural indígena pelos jesuítas no início da colonização portuguesa do Brasil (1549-1599)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2023)This thesis aimed to understand indigenous cultural appropriation as a fundamental part of the pedagogical-catechetical pragmatism of the Society of Jesus in the first decades of their missions in Brazil. For this task, ... -
Educação científica crítica e professores(as) de ciências: estudo sobre as contribuições da Ferramenta Avaliativa Ciência, Tecnologia e Sociedade (FACTS) para a formação docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/03/2024)Critical Scientific Education (CCE) is based on the complex thinking of Edgar Morin and STS studies and was built by Ibero-American researchers. CCE supported the creation of FACTS, a CTS Assessment Tool for educational ... -
A educação científica crítica na perspectiva dos professores de ciências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2023)Critical Scientific Education (CCE) aims to train individuals who have an active, critical and conscious stance in relation to the world in which they live. This approach seeks to transform society, allowing citizens to ... -
Educação científica e cidadania: as diferentes concepções e funções do conceito de cidadania nas pesquisas em Educação em Ciências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/05/2011)The participating citizenship so central to the goals proclaimed Science Education in the 21 th century. However, there are different conceptions of its meaning and different relations between Science Education and ... -
Educação científica e relação com o saber: o que nos dizem os jovens estudante?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 08/02/2023)This study aimed to identify young high school students’ relationships with knowledge based on what they tell us about the science education they receive at school and their thoughts on what it offers them for their actions ...