Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 624-643 of 1283
-
Fundamentos da teoria histórico-cultural para a compreensão do desenvolvimento do pensamento conceitual de crianças de 4 a 6 anos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)This work aimed at systematizing both theoretical and methodological principles required to understand the development and formation of conceptual thinking in children (4 to 6 years old) from Early Childhood Education ... -
Fundamentos teórico-filosóficos nos cadernos “Por Uma Educação do Campo”
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/05/2021)From the 1990s onwards, rural social movements, in particular the Landless Rural Workers Movement (MST) together with the Pastoral Land Commission (CPT) started a fundamental discussion in which they sought to understand ... -
Fundo de financiamento ao estudante do ensino superior (FIES): neoliberalismo e subsídio federal durante os governos do partido dos trabalhadores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/06/2021)The objective of this study is to show that the immense amount of public funds transferred to the private sector, through the Federal Government's FIES - Higher Education Student Financing Fund, without any type of control, ... -
O funk de MC Melody: problematizações sobre mídia, sexualidade e infância
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 12/11/2020)In contemporary society, we are facing an explosion of technological innovations enhanced by digital networks for the dissemination and sharing of data provided by the internet. This was what happened in 2015 with the funk ... -
Fútbol Callejero: processos educativos decorrentes de uma motricidade emergente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 15/02/2019)Based on Epistemologies of the South perspective, this Thesis brings to the field of political-epistemological discussions the Fútbol Callejero (FC). Originated in 2001, at neighborhood Moreno (Buenos Aires-Argentina) it ... -
Genealogia dos corpos e a crítica da razão eucórpica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/03/2022)Esta investigación es el resultado de un emprendimiento arqueogenealógico sobre el cuerpo desde el discurso biomédico. Más que producir una genealogía del cuerpo, se produjo una genealogía de los cuerpos. Con la intención ... -
"A gente tinha que se virar sozinha": processos educativos emergentes da andarilhagem de mulheres atletas de futsal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 09/11/2023)This research aims to identify, understand and describe the educational processes that emerge from the social practice of wandering among female futsal athletes. To participate in this study, five women futsal athletes who ... -
A geometria no ciclo de alfabetização : outros olhares a partir do PNAIC 2014
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/07/2016)The present research aims to identify the perceptions of four literacy teachers, based on their own perspective, regarding the received continued formation; identify and analyze pedagogical practices for mathematical ... -
Gestão da mudança educacional nas escolas da Inspetoria Madre Mazzarello
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/05/2020)This qualitative research presents as its central goal the analysis of the educational change process management accomplished by the schools within the Inspetoria Madre Mazzarello. The research intends to deepen the knowledge ... -
Gestão da renda familiar de mulheres assentadas: processos educativos e suas tensões
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)This research aimed to understand and analyze the educational processes resulting from the family income management carried out by women beneficiaries of the Bolsa Família Program (PBF), residents of the Nova São Carlos ... -
A gestão das creches municipais de São Carlos na visão das diretoras: da assistência à educação (1999-2004).
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/03/2007)This research refers to the management of early childhood education, representing a diagnosis of the early childhood education institutions in São Carlos, named Creches (Day Care Centers). This study is important because ... -
Gestão democrática da escola e a perspectiva da aprendizagem dialógica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2011) -
Gestão democrática da escola pública : a participação como princípio da democracia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2017)This paper analyzes the basis of participation, as a principle of citizenship and democracy, in order to understand its limits and possibilities when they are applied to educational processes, especially those referring ... -
Gestão democrática participativa: uma análise sobre os saberes dos diretores escolares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 09/06/2022)La discusión sobre la gestión escolar, en la actualidad, ha sido realizada por diferentes académicos, con el foco en la democratización y autonomía escolar, así como en lograr una educación de calidad para sus estudiantes. ... -
A gestão democrático-gerencial da educação superior: o caso da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 07/12/2022)In the mid-1960s, discussions began on the reinvention of public administration in Brazil. The administrative reinvention brought to the discussion the new models, New Public Management and Managerialism. These models were ... -
A gestão educacional no Município de Araraquara: a questão dos Conselhos.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 01/09/2006)This work introduces a study of the implementation and running of the councils of popular participation related to the educational area in the Municipal Corporation of Araraquara. Since the possession of the affiliation ... -
Gestão educacional pós-municipalização: práticas patrimonialistas, poder e outros desafios na ótica dos gestores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2011)This work aims to study the social representations of municipal education, in 7 cities of the southern coastal state of Sao Paulo, from which the goal stands analyze and understand the changes in power relations inside the ... -
A gestão entra em cena: um estudo do programa gestão nota 10 do Instituto Ayrton Senna
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/03/2013)This study aims to identify and analyse the theoretical and methodological foundations in which underlie the Programa Gestão Nota 10, from Ayrton Senna Institute, which aims to implement a management methodology in public ... -
Gestão escolar : a prática pedagógica administrativa na política de educação inclusiva
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/10/2008)This thesis is addressing the analysis of knowledge involving the practice of teaching and administrative daily school administrators who work with the proposed construction of a municipal system of inclusive education, ... -
Gênero e educação: abordagens e concepções em dissertações de mestrado no estado de São Paulo.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/12/2003)The purpose s work is to analyze and systematize 19 (nineteen) dissertations that focused the educational process associated to gender category presented between 1990 to 2000, in universities located in Stated of São Paulo: ...