Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 664-683 of 1274
-
História e cultura afro-brasileira e africana nos livros didáticos de matemática: um olhar a partir da hermenêutica da profundidade de Thompson
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/02/2022)This study aims to present an analysis of the presence of Afro-Brazilian and African history and culture (HCAA- initials in portuguese) in mathematics textbooks for the final years of Elementary School, approved and ... -
Histórias de vida de professoras que desenvolvem práticas docentes multiculturais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/08/2008)In this work, I analyze the life story and education of four elementary school teachers, working in cycle I (Grade 1 to 4) of the São Carlos Municipal education system, selected because of their implementation of ... -
Histórias de vida e saberes de professores de educação física que atuaram nos anos iniciais do ensino fundamental nas décadas de 1980 e 1990
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/08/2017)Based on the oral narratives of Antônio Carlos, Romilda Augusta and Dinalva Aparecida, retired Physical Education teachers, in this PhD research, we analyze their life histories in the construction of the teaching knowledge ... -
Histórias do brincar: um estudo com adultos e suas trajetórias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/07/2021)In the midst of a meritocratic, capitalist, productivist scenario, we bring the discussion and reflection about playing as an intrinsic experience of the human being. The objective of this research was to understand how a ... -
Histórias infantis e matemática: a mobilização de recursos, a apropriação de conhecimentos e a receptividade de alunos de 4ª série do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/07/2008)Considering a teaching/learning environment where literature and mathematics were connected, this research tried to investigate the ways by which the students of a fourth grade elementary school class acquired the school ... -
O HTPC específico de professores de Educação Física: contribuições para a prática educativa na pré-escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/09/2021)Historically, Physical Education seeks its space as a curricular component, and in Children Education there is no mandatory professional of the area (or specialist), leaving this choice to the discretion of each education ... -
Humanização, educação musical e escola: processos educativos no Musical de Evangelização Santo Agostinho
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 04/06/2021)This thesis, qualitative and characterized as a case study, had the Musical of Evangelization Saint Augustine as its object of study, an artistic-musical event promoted by a non-profit, Catholic confessional, primary ... -
As ideias pedagógicas e a inovação na Primeira República brasileira : entre a tradução cultural e a gramática da escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2017)This research aims to investigate the relation between pedagogical ideas and the innovation process of school education praxis. The objective is to comprehend how the process of production, appropriation and dissemination ... -
A identidade dos Institutos Federais de Educação: o velho resiste em morrer e o novo não consegue nascer
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/07/2023)The Federal Institutes of Education Science and Technology are part of a process of reordering and reconfiguring professional education, initiated by President Luís Inácio Lula da Silva after the sanction of Decree No. ... -
Identidade e pertencimento étnico-racial em Cabo Verde sob a lente dos manuais escolares de língua portuguesa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)This research aims to understand the relationship between the school curriculum cape verdean and the ethnic-racial issue, with the aim of mapping how the racial theme through the basic education curriculum in Cape Verde. ... -
A identidade institucional da escola técnica pública paulista como espaço organizacional e cultural: unificação e diferenciação.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 04/10/2005)The present thesis deals with professional education of technical level in São Paulo State of proved political, economic and educational leadership in Brazil. Such attributes connect the paulista technical school to the ... -
Idosos na EJA: contribuições a partir do periódico Psicologia: reflexão e crítica (de 2000 a 2012)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2014)According to the Brazilian Institute of Geography and Statistics (IBGE), population aging integrates our current context and occurs extensively in Brazil, which makes it worth considering by public social policies. On this ... -
A Igualdade e a Liberdade na Democracia segundo Tocqueville
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)In this dissertation, which has as theoretical support the political philosophy of Alexis de Tocqueville, an analysis is made of the concepts of equality and liberty, as conditions for the existence of democracy in America, ... -
Igualdade, diferença e desigualdade: gênero, raça-etnia e religião em sala de aula nos anos iniciais do Ensino Fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/06/2017)The present work aims to analyze how female teachers from the first years of elementary school approach on gender, race-ethnicity and religion in the classroom, with a view to discussing the concepts of equality, difference ... -
A imagem docente na novela Carrossel apresentada na Argentina, no México e no Brasil : a vocação, o magistério e a indústria cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 07/07/2016)La imagen del maestro presentado en la pantalla a través de películas y novelas tienen un papel importante en la formación y el establecimiento de nuestra subjetividad. Este hallazgo despertó en mí el deseo de analizar la ... -
As imagens multifacetadas da palavra: a literatura na escola.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/11/2004)This research work is a Case Survey, accomplished in Escola Sarapiquá (Sarapiquá School), located in the city of Florianópolis, in Santa Catarina State. The school emerged from the concern of a group of parents about ... -
O impacto da política de inovação sobre o trabalho do professor-pesquisador da Universidade de São Paulo, campus Ribeirão Preto
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/12/2015)This study aims at analyzing the constraints in the work of the professor-researcher in regard with the innovation policies. The hypothesis is that the current innovation policies progressively link the work of the ... -
Impasses e possibilidades do pensamento decolonial no ensino superior: o caso de uma universidade colombiana
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2019)This master's research identify aspects that underpin the Biology Degree racial debate. "Francisco José de Caldas District University" is located in Bogota, Colombia. The investigation, called "Knowledge, research and ... -
A implantação da escola primária graduada em Presidente Prudente-SP: as contribuições das professoras primárias (1925-1938)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 10/02/2011)This study aimed to show what was the involvement of primary teachers in Presidente Prudente for the deployment of the First Group School of the city between 1925 and 1938, within the context of the history of Presidente ... -
Implementação da iniciativa unidade básica amiga da amamentação : educação continuada e prática profissional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/08/2007)Although the benefits that the maternal breast-feeding brings for the baby, the mother, the family and the society, wean it precocious have been frequent practical. Some authors recognize that, amongst the diverse factors ...