Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 704-723 of 1265
-
Os ingovernáveis
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/02/2013)The present study aimed to consider ways of government resistance in contemporary life. The study has started from an archive consisting of twenty field notebooks, which registered an experience of pedagogic coordination ... -
Ingressantes na licenciatura em pedagogia do sistema UAB/UFSCAR : quem são, o que pensam e aprendizagens iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/01/2013)Distance Education - DE is a type of education that eliminates communication barriers created by distance and time. Since the experiences encountered reflect the importance of a constant rethinking the type of training ... -
O início da docência e a trajetória profissional segundo a visão de professoras em final de carreira.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/04/2004)The present work called The Beginning of Teaching Profession according to Ending Career Professors , has the aim to investigate the following inquiring question: What are the aspects that Elementary School first to fourth ... -
Inserção profissional dos egressos da primeira turma de pedagogia da terra da Universidade Federal de São Carlos/ SP (2008-2011)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/03/2019)The first course in Earth Pedagogy of the Federal University of São Carlos (UFSCar) is a result of the struggle and demand of the social and trade union movements of the countryside, conceived and carried out through a ... -
A institucionalização da educação a distância no ensino superior público brasileiro: uma revisão sistemática de literatura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/06/2021)This research aims to present a scenario of the publications of academic papers that deal with the Institutionalization of Distance Education in Public Institutions of Brazilian Higher Education. The methodology adopted ... -
A instituição da supervisão de ensino e a municipalização em Valinhos : tensões, conflitos e incertezas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/08/2008)This dissertation analyses the establishment of the educational supervision in Valinhos municipality, after the municipalization, presenting the tensions and conflicts that this process raised, made explicit by the lack ... -
Instituição de Longa Permanência para Idosos e seus processos educativos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2015)This study’s directive was to describe and comprehend educational processes developed in the relations between elderly residents in a Long-stay Institution for the Elderly (LSIE) as well as the elderly and people who attend ... -
Instituto de estudos superiores do Maranhão - iesma: origem histórico-educacional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/03/2022)This academic work emphasized the relations between the Catholic Church of São Luís of Maranhão and the local political and economic powers in the offer of higher education and in the control of the educational field, ... -
O Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia e o PROEJA : o caso do campus de Vitória da Conquista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/03/2011)This dissertation is the result of the master s research whose general objective was to investigate the current status of the National Program for Integrating Professional Education with Basic Education in the Modality of ... -
O Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo - campus São João da Boa Vista: a questão do ensino médio integrado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 12/03/2018)This thesis is based on the Marxian and Gramscian theoretical-methodological perspective and has as object of study the Integrated High School in the São João da Boa Vista Campus of the Federal Institute of Education, ... -
O Instituto Universitário de Educação de Cabo Verde e os desafios da universitarização para a formação de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)The Cape Verdean education since independence has undergone several changes in order to increase access to education and provide teachers with specific training. Reforms and educational policies in Cape Verde in turn ... -
Os instrumentos de registro do trabalho pedagógico e a avaliação da aprendizagem: o papel do coordenador pedagógico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/12/2021)This qualitative research, based on a case study, started with the objective of verifying the attributions of pedagogical coordination function and its collaboration in teacher education. It also aimed to verify the ... -
Os intelectuais da libertação e o intercâmbio educativo: uma leitura gramsciana da Revista Eclesiástica Brasileira (1972 - 1986)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 21/11/2014)This thesis has, as research objective, the Eclesiastic Brazilian REB Magazine,during the period 1972-1986, and how a group of intellectuals interacts in a specific ideology, establishing an educational proposal together ... -
Intelectuais insurgentes no campo da formação de professores/as
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/02/2020)In this research, I followed training paths based on the trajectory and production of black women and their inferences in educational spaces. The objective was to position insurgent intellectuals in the field of teacher ... -
Inteligência cultural na perspectiva de aprendizagem dialógica: evidência de êxito escolar para superação de desigualdades sociais e educativas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2015)The thesis herein focuses on the concept of cultural intelligence from the perspective of dialogical learning based on the understanding of their potential contributions to the achievement of school success. It is grounded ... -
Intencionalidades do uso da robótica pedagógica na educação infantil em artigos científicos à luz da teoria histórico-cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/08/2022)A lot of countries use Pedagogical Robotics in Children Education. Teachers’ pedagogical practices require an intentional mediation according to children's needs. In this sense, this research aims to know the intentionalities ... -
A intensificação das contradições das práticas institucionais induzidas pela atual cultura da universidade pública: o caso da FEMEC-UFU
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2011)This work has the objective to analyze the perspective of the research professors (―professores pesquisadores‖) about the possible consequences of the work intensification, on the graduate level, for the teaching ... -
Interações discursivas, práticas e movimentos epistêmicos no ensino de relatividade restrita
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/08/2020)In this work, we analyze and comprehend the discursive interactions that emerge in the classroom during the realization of a teaching sequence on the concepts of space and time according to the Theory of Special Relativity, ... -
Interações e brincadeiras por meio de uma tela? A educação infantil e a pandemia da COVID-19
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/12/2022)This thesis proposes a reflection on the experiences of children and their families in carrying out school activities in family settings in the context of the COVID-19 pandemic in 2020 and 2021. We have attempted to ... -
Interculturalidade e prática docente Pataxó
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd, Câmpus São Carlos, 06/03/2020)This research aims to investigate the pedagogical practices of teachers at the Pataxó Boca da Mata Indigenous School, TI Barra Velha, Porto Seguro, Bahia, in the possibility of understanding how intercultural proposals are ...