Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 744-763 of 1312
-
Intelectuais insurgentes no campo da formação de professores/as
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/02/2020)In this research, I followed training paths based on the trajectory and production of black women and their inferences in educational spaces. The objective was to position insurgent intellectuals in the field of teacher ... -
Inteligência cultural na perspectiva de aprendizagem dialógica: evidência de êxito escolar para superação de desigualdades sociais e educativas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2015)The thesis herein focuses on the concept of cultural intelligence from the perspective of dialogical learning based on the understanding of their potential contributions to the achievement of school success. It is grounded ... -
Intencionalidades do uso da robótica pedagógica na educação infantil em artigos científicos à luz da teoria histórico-cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/08/2022)A lot of countries use Pedagogical Robotics in Children Education. Teachers’ pedagogical practices require an intentional mediation according to children's needs. In this sense, this research aims to know the intentionalities ... -
A intensificação das contradições das práticas institucionais induzidas pela atual cultura da universidade pública: o caso da FEMEC-UFU
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2011)This work has the objective to analyze the perspective of the research professors (―professores pesquisadores‖) about the possible consequences of the work intensification, on the graduate level, for the teaching ... -
Interações discursivas, práticas e movimentos epistêmicos no ensino de relatividade restrita
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/08/2020)In this work, we analyze and comprehend the discursive interactions that emerge in the classroom during the realization of a teaching sequence on the concepts of space and time according to the Theory of Special Relativity, ... -
Interações e brincadeiras por meio de uma tela? A educação infantil e a pandemia da COVID-19
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/12/2022)This thesis proposes a reflection on the experiences of children and their families in carrying out school activities in family settings in the context of the COVID-19 pandemic in 2020 and 2021. We have attempted to ... -
Interculturalidade e prática docente Pataxó
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd, Câmpus São Carlos, 06/03/2020)This research aims to investigate the pedagogical practices of teachers at the Pataxó Boca da Mata Indigenous School, TI Barra Velha, Porto Seguro, Bahia, in the possibility of understanding how intercultural proposals are ... -
Interfaces Educação Infantil e Educação Física: estudo bibliométrico de teses e dissertações brasileiras (1993 – 2016)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)The action field of Physical Education teacher has been increasingly discussed and investigated. Thinking of Early Childhood Education as a stage of Basic Education and in the performance field of this professional, we ... -
Interiorização da UFG na regional Catalão : reflexões sobre as condições de trabalho do docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2017)In this research, we aimed to investigate the working conditions of UFG teachers in the Regional Catalão, in the process of expansion and internalization of federal universities, from 2006 to 2014. The theoretical studies ... -
A interseccionalidade e suas contribuições para a compreensão do encarceramento de mulheres negras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 05/03/2018)This is a theoretical study with a qualitative approach, and contributions in black feminism, which, when considering that there is no hierarchy between the practices of oppression experienced by women, recognizes the ... -
Uma investigação sobre a prática pedagógica: refletindo sobre a investigação nas aulas de matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/01/2008)This research, of qualitative approach, was done in State public schools and private ones of the city of Campinas SP. It is about a research of my own practice that seeks to comprehend the changes occurred in practice ... -
Uma investigação sobre o desenvolvimento da escrita em aulas de ciências no quinto ano do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/12/2012)The study characterizes the written record of a group of students from the 5th grade of primary classes in Brazil, in investigative science and its contribution to the development of writing. We analyze the interactions ... -
Uma investigação sobre paradigmas tecnológicos e abordagens pedagógicas dos tutores inteligentes nos sistemas de ensino-aprendizagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 17/03/2008)This research work has as its starting point the conjecture posed by Oliveira regarding a possible technicist reflux yielded by the dissemination of new information and communication technologies (ICTs) over varying extents ... -
Investigando geometria: aprendizagens de professoras da educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 10/09/2007)The present work begins from the teaching experience of its researcher and in studies which identify the absence of geometry teaching in the education of children and youngsters; it is also based on data indicating the ... -
Isto não é uma criança! Teorias e métodos para o estudo de bebês nas distintas abordagens da sociologia da infância de língua inglesa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/04/2013)This research aimed to discuss the theoretical and methodological foundations of Sociology of Childhood, trying to answer some methodological challenges that arise for research with babies, from a dialogue with English ... -
Joaquim Gomes de Souza e as disparidades no reconhecimento acadêmico no Brasil e na Europa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/11/2022)The history of mathematics in Brazil maintained an almost mythical image of Joaquim Gomes de Souza (1829-1864), a Brazilian mathematician who received his doctoral degree in Mathematics in 1848. Acclaimed and considered a ... -
Jogando em casa na pandemia: um estudo brasileiro de crianças de 1 a 10 anos no isolamento social pelo COVID -19
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/07/2023)Nel 2020 molti Paesi sono stati improvvisamente sorpresi dal contagio accelerato e incontrollato del virus SARS-COV-2 (COVID-19). Nel marzo dello stesso anno, l'Organizzazione Mondiale della Sanità classificò il contagio ... -
Jogo de papéis à luz da teoria histórico-cultural: pressupostos teóricos-metodológicos para a educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/08/2022)This theoretical research is the result of a theoretical-bibliographic study about the role-playing activities in the Early Childhood Education based on the Historical-Cultural Theory. As guiding thread of our investigation ... -
Jogos africanos e afro-brasileiros nas aulas de Educação Física : processos educativos das relações étnico-raciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/08/2009) -
Jogos Africanos: aprendendo com estudantes de origem africana matriculados na Universidade Federal de São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/04/2019)The formation of Brazilian culture was strongly influenced by the African peoples and one of the contributions of these habits, customs and traditions was the games that these peoples brought to Brazil. Through games human ...