Navegando Teses e dissertações por título
Itens para a visualização no momento 768-787 of 1265
-
Livro didático de história do 5º ano: um elemento socializador da violência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/12/2009)Violence dwells in human societies ever since the first groupings one knows of. It is argued, in this sense, that violence has been reproduced through the civilizing process. This is the premise we depart from in order to ... -
Lourenço Filho e a coleção Biblioteca de Educação : uma análise dos prefácios escritos por esse educador
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 12/05/2015)This thesis aims to reveal and to analyze which design New Lourenço Filho School brought up through the prefaces which were published in works Collection Education Library. The assumptions of this research focus in the ... -
A lógica do neoliberalismo no documento "Melhores práticas em escolas de ensino médio no Brasil": uma cartografia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/07/2022)The present research intends to map characteristic traces of the organizational changes occurred in educational instituitions, especially brazilian ones, in the last decades of 20th century. The present investigation’s ... -
Ludicidade, animação cultural e educação : um olhar para o projeto "Vivências em atividades diversificadas de lazer"
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 13/06/2008)The present study was developed in Jardim Gonzaga , a peripheral neighborhood of the city of São Carlos, interior of the State of São Paulo, where the project Vivências em Atividades Diversificadas de Lazer (Experiences ... -
O lugar do ensino de ciências na escolha da carreira universitária de jovens negros
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/05/2019)The purpose of this study was to understand the relationship between school science education and the choice of university career, taking into account the ethnic-racial cohort, and identifying the place of science education ... -
Luz, câmera, ciência: uma análise crítica da representação da ciência em filmes de ficção científica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/07/2018)This work brings the analysis of the science representation of a group of cinematographic works of the genre of science fiction. Cinema, as a cultural manifestation, conveys values and visions of the world. It is possible ... -
As luzes d’A Lanterna : iluminismo educacional e educação anarquista em edições de um jornal libertário paulistano
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/05/2015)The anarchist movement, contemporary to the Enlightenment, has the press like one of its main dissemination tools, advertising and expression. This type of literature that integrates the reference of educational research ... -
Mal-estar entre professores em início de carreira diante de pressões do Saresp
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/12/2020)This study aims to comprehend the pressures faced by teachers in the beginning of their careers within the school environment while pursuing the bonus from Saresp (Evaluation System of Learning Performance of the State ... -
A manifestação de juízos sobre nexos conceituais de número natural em estudantes do 1º ano do ensino fundamental I por meio do jogo de bola ao cesto
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 25/08/2023)This dissertation aims to analyze how 1st year Elementary School students express judgments about natural number conceptual nexuses during the development of a Learning Triggering Situation, in the context of Teaching ... -
As manifestações da indústria cultural em instituições de educação infantil e possíveis formas de resistência: duas realidades no município de São Carlos.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/10/2005)This dissertation means to reflect on the childhood condition, with all its natural and historic complexity as well as on the manner by which it has been used in a manicheistic way by the society. Recognizing the strong ... -
O manual do professor do Programa Nacional do Livro Didático do Campo (PNLD-Campo)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)This PhD Thesis aims to analyze conceptions into the teacher's manuals indexed to textbooks for rural schools distributed by the Programa Nacional do Livro Didático-Campo (PNLD-Campo) along the years 2013 to 2018 and ... -
Mapeamento das necessidades formativas do formador de professores atuante no programa de formação online de mentores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/02/2017)The reflexions of this study are embedded in a context of continuing training in-school developed under the Online Training Program of Mentors (known as PFOM). It is a set of issues related to teachers of basic education, ... -
Mapeamento quantitativo dos impactos da gestão democrática no desempenho das escolas públicas no IDEB 2013
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/02/2016)The Law of Directives and Bases of National Education. - LDB (Lei No. 9.394 / 1996), in its Article 3, establishes the principles for the implementation of public education, and the Item VIII defines the democratic management ... -
A matemática na trajetória pessoal e profissional: narrativas de professores iniciantes em um Programa Híbrido de Mentoria
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/04/2022)This study has as its theme the relationship between beginning primary school teachers, participants of the Hybrid Mentoring Program (PHM), with the learning and teaching of mathematics in their personal and professional ... -
Materiais digitais no ensino de biologia: com a palavra, professores e licenciandos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/08/2022)This research aimed to analyze how Biology teachers in high school at a federal institute and teachers in training for the Degree in Biological Sciences understand the role in teaching and the relevance of incorporating ... -
A mediação de leitura literária na biblioteca: saberes, práticas e competência do(a) bibliotecário(a)-educador(a)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/07/2023)The aim of this study is to reflect on the social role of the librarian in the promotion and dissemination of literary reading for children and adolescents in school libraries. The School Library is a political issue, so ... -
A mediação pedagógica como elemento potencializador dos processos de aprendizagem e desenvolvimento infantis
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/12/2009)Promoting Primary Education which provides children with thorough development requires the approach of knowledge, attitude and values in training professional educators who act at this level of teaching. Taking into ... -
Mediações e distinções entre associativismo e sindicalismo de professores públicos no Ceará (1962- 1992) : A APEOC/Sindicato e o SINDIUTE
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/02/2015)This study discusses the mediations and distinctions between association and teacher union, from the unionism phase to the formation of the teacher unions APEOC and SINDIUTE, in Ceará. In the early phase of unionism in ... -
Melhores políticas para melhores vidas: um estudo crítico das concepções que embasam o Programme For International Student Assessment (PISA) no período 1997-2012
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 10/02/2015)This work has as its object of study the Programme For International Student Assessment (PISA), an international assessment system, created in 1997 by the Organization for Economic Co-operation and Development (OECD) and ... -
Memória digital e educação a distância: reflexões acerca da disciplina Letramento Digital da UAB-UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 08/03/2018)Think about forms of organization and relationship of the current society has been a great challenge, given the speed of changes, many of them as a result of the electronic and digital innovations, particularly those ...