Browsing Teses e dissertações by Subject "Teoria histórico-cultural"
Now showing items 1-20 of 20
-
Arte na educação infantil e o desenvolvimento das funções psíquicas superiores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/06/2015)This research aims to analyze and discuss mediating activities that use Art in Childhood Education as a way to promote the development of the Higher Psychical Functions. The research was led by the following question: ... -
Bases conceituais da teoria histórico-cultural : implicações nas práticas pedagógicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 10/01/2012)The intention of this research was to analyze and clarify the conceptual foundations of the Historical-Cultural Theory, based on the Historical-Dialectical Materialism by Marx, and their direct implications for the pedagogical ... -
Possibilidades de mediação dos espaços nas brincadeiras e aprendizagens das crianças na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/08/2008)To understand the recent conceptions about childhood we have, necessarily, to seek in the historical aspects some answers for the present, due to the fact that a childhood vision also has historical and cultural relation, ... -
O desenvolvimento das funções psíquicas superiores de crianças de zero a três anos: a atenção e a memória - uma análise histórico-cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 08/02/2013)This study addresses the development of Higher Psychological Functions of children aged zero to three years, specifically regarding attention and memory, and its relationship with education in daycare centers. The research ... -
Desenvolvimento cultural da criança na Educação Infantil: contribuições da Teoria Histórico-Cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 09/04/2010)The main issue in this dissertation is the process of child s cultural development in primary school (from 0 to 5 years old). We aimed at identifying whether the school and family contribute to children s cultural development, ... -
Fundamentos da teoria histórico-cultural para a compreensão do desenvolvimento do pensamento conceitual de crianças de 4 a 6 anos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)This work aimed at systematizing both theoretical and methodological principles required to understand the development and formation of conceptual thinking in children (4 to 6 years old) from Early Childhood Education ... -
Intencionalidades do uso da robótica pedagógica na educação infantil em artigos científicos à luz da teoria histórico-cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/08/2022)A lot of countries use Pedagogical Robotics in Children Education. Teachers’ pedagogical practices require an intentional mediation according to children's needs. In this sense, this research aims to know the intentionalities ... -
Mitos e possibilidades do ensino de música no contexto escolar : uma análise crítica à luz da teoria histórico-cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/08/2016)The present work discusses the theme of music teaching in the school context, Under the light of the Cultural-Historical Theory elaborated by Vigotsky. The objective of the research was to understand the scope of musical ... -
Crises das Idades - os entraves nas práticas docentes e as implicações no desenvolvimento da criança : uma leitura a partir de Vygotski
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 13/02/2009)The proposal of the present work is based on a deeper theoretical analysis of the studies by Vygotsky concerning the Age Crisis, dealt it in volume IV of his works. The manifestation of crises has always been seen as a ... -
Educação infantil : análise da manifestação social do preconceito na atividade principal de jogos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 08/08/2008)This search went on the presuposed of the existence of social relations prejudice manifest by pre-school children of 5 and 6 years during the practice of its main activity, the children s play and games protagonized. ... -
As concepções de "educar" das profissionais de educação infantil: um ponto de partida para a formação continuada na perspectiva histórico-cultural.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 17/04/2003)This Thesis is the result of our envolvement with the matters related to the initial and continuing education workers formation and the work quality offered by them. It is also the emergency to discuss the theme of Brazilian ... -
A organização didática do ensino na educação infantil: implicações da teoria histórico-cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 05/07/2013)This present thesis is the result of a survey of exploratory bibliographical nature-explanatory notes and it aimed to analyze the possibilities of organizing didactic teaching in early childhood education, in the light of ... -
Avaliação da aprendizagem no ensino superior na área de saúde: unidade de produção de sentidos sob a perspectiva histórico-cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 17/02/2010)The current research has the assessment in Health graduation teaching within a Higher Teaching Institution as its object of study. It is a qualitative investigation aiming at identifying and analyzing the discourses and ... -
Sentidos e significados a partir de práticas de geometria na perspectiva lógico-histórica explicitados por estudantes do 6º ano em situações desencadeadoras de aprendizagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)This research aims to (1) create an environment conducive to the development of Learning Displacement Situations (SDA) in the context of a classroom with 6th grade students and (2) to investigate the meanings and meanings ... -
A cultura como mediadora do desenvolvimento das funções psíquicas superiores na criança: a atividade docente de musicalização na Educação Infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 23/01/2012)The present work discusses culture as promoting the development of humanity in humans. The concept of culture working is based on the marxist concept that comprises with culture all production developed by humankind ... -
Estudo sobre a atividade voluntária em crianças pré-escolares à luz da teoria histórico-cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/04/2019)The voluntary activity of children is the focus of this research and it was analyzed from the perspective of children self-motivation in Childhood Education, specifically those acts that suggest that their execution was ... -
O desenvolvimento do conceito de pensamento computacional na educação matemática segundo contribuições da teoria histórico-cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/09/2021)The objective of this research was to develop, from conceptual nexuses and assumptions of Cultural-Historical Theory, the theoretical concept of computational thinking for its development in Mathematics Education. The ... -
O desenvolvimento do pensamento verbal, da atenção voluntária e a linguagem interna como autorreguladora da aprendizagem de jovens e adultos do ensino médio em prisões
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/06/2021)The Cultural-Historical Theory was the basis of this research, which had as its starting point the following question: What kind of intentional mediators would be necessary according to the Cultural-Historical Theory for ... -
As cem linguagens do desenho da criança no trabalho docente da educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2024)El dibujo está presente todos los días en las aulas de las escuelas infantiles y es vivido por los(as) niños(as) de diferentes maneras, pudiendo irradiar elementos de sensibilidad y creación infantil. Teniendo en cuenta ... -
Possibilidades de desenvolvimento da atenção voluntária com crianças de 5 anos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/12/2019)The research question that guided this doctoral work was: What concepts and strategies are used in the routine of a classroom with 5 year old children during the development of these children's voluntary care? The general ...