Navegando Teses e dissertações por assunto "Gestão escolar"
Itens para a visualização no momento 1-11 of 11
-
A relação com o saber na mentoria de diretores escolares: considerações a partir de uma formação prática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/11/2023)The present research originated from reflections on some questions that originated this thesis: does the exchange of experience between principals enable the construction of the relationship with the Knowledge (Charlot, ... -
Gestão democrática da escola e a perspectiva da aprendizagem dialógica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2011) -
Eleição de diretores escolares no município de São Carlos: propostas e polêmicas.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 08/12/2005)This work approaches the theme of Democratic Management focusing on the question of a School Director election. We questioned about which were the implications involved in the process of electing directors and whether this ... -
Autonomia e participação na elaboração do Projeto Pedagógico online da SME de Campinas-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/08/2022)This dissertation was carried out within the scope of the Study and Research Group on School Organization: Democracy, Human Rights and School Administrators’ Development – DEFORGES, and aimed to analyze whether the guiding ... -
Análise da atuação dos diretores de escola na perspectiva do patrimonialismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/08/2009)The present project has for objective to understand the politics dimension of the function/post of the principal (headteacher), as well as its joint with the City department of Education and the pertaining to school ... -
O diretor de escola e a elaboração do projeto políticopedagógico : o pensar e o agir.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 10/03/2003)This work has objective to examine the conceptions of de school directors how much the elaboration of the political-pedagogical projects in these schools. When examining its conceptions, search to understand and to reflect ... -
Gestão escolar : a prática pedagógica administrativa na política de educação inclusiva
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/10/2008)This thesis is addressing the analysis of knowledge involving the practice of teaching and administrative daily school administrators who work with the proposed construction of a municipal system of inclusive education, ... -
Diretores de escola: o que fazem e como aprendem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2014)This study aims to provide a broader understanding of the professional demands that characterize the jobs of school managers, by entering their environment and disclosing the sequence of events, as well as the configuration ... -
Desenvolvimento profissional de formadores em exercício: contribuições de um programa online
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/10/2009)This research tries to understand the contributions of an online continuous formation Program, aiming at the professional development of formers working with basic education, supported by the theoretic-methodological ... -
A escola e o bairro entre o público e o privado: um estudo da concepção do Programa de Gestão Comunitária da Associação Cidade Escola Aprendiz
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/03/2013)This study has enquired the Bairro-Escola conception, a social program from the ONG Associação Cidade Escola Aprendiz. Terms such as Bairro-Escola , Educador Comunitário , and Gestor Público em Educação Comunitária ... -
Percepções de professoras sobre formação para a cidadania: um estudo numa escola de ensino fundamental – anos iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/08/2022)This thesis is structured around the question: What is training for citizenship according to teachers' perceptions? Its general objective is to analyze the perceptions of teachers from a public school in the early years ...