Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 911-930 of 1332
-
Objetos educacionais digitais no livro didático de Biologia: um estudo de obras aprovadas no PNLD 2015
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2018)The world we live, both physical and social, over time has undergone profound changes. Most of these changes, due to technological development, modify the way people think, act and relate. Regarding the demands of the ... -
A OBMEP como estratégias de reprodução da matemática acadêmica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/04/2023)This research aimed to analyze the Brazilian Mathematical Olympiad for Public Schools (OBMEP) as a mechanism for legitimizing and reproducing Academic Mathematics. The following research question was focused: to what extent ... -
Obrigatoriedade da educação infantil a partir de quatro anos de idade: percepções de educadores e familiares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 23/01/2015)This writing addresses three important perspectives: the cycle of Public Policy in Early Childhood Education, in order to understand how it was constituted in Brazil; the reflection on some of the conceptions about Children ... -
Oficinas de atividades como processos educativos e instrumento para o fortalecimento de jovens em situação de vulnerabilidade social
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/08/2010)Based on the methodology of participatory research, this study was developed with a group of young people who attend one Youth Center on the outskirts of São Carlos (SP), as from the Activities Workshops held there and had ... -
O olhar do aluno mediado pelas tecnologias digitais: o youtube e a (re)definição da relação pedagógica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 05/12/2013)The presence of digital technologies in everyday life of a significant part of human beings occurs increasingly intense way. At the same time, in the classroom space, the repression of feelings consolidates intensely. In ... -
Um olhar sobre o sujeito em Paulo Freire: concepção e análise das obras Pedagogia do Oprimido, Pedagogia da Esperança e Pedagogia da Autonomia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)The study of the subject in the current brazilian educational context is fundamental, because it occupies central position in the educative process, in order to guide the relations of teaching and learning established from ... -
Olhares de professores de ciências em formação sobre as mídias, sua inserção no ensino e a educação para as mídias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/04/2016)In contemporary society, pervaded by media culture, the school permanently interacts with the media and information and communications technologies. In specific regard to science education, teachers and students are in ... -
Olhares e narrativas de crianças hospitalizadas sobre a vida escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/02/2019)The questions that guide this study refer to what hospitalized children tell about their school experiences and their way of seeing and living from attendance in the hospital class. This proposal was developed based on the ... -
Olimpíadas de matemática e aliança entre o campo científico e o campo político
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 03/12/2012)This paper aims to discuss the mathematical Olympiads in terms of Bourdieu's theory, seeking demonstrate valorization strategies and adoption of the field of mathematics linked to social practices related to OBMEP. The ... -
A organização didática do ensino na educação infantil: implicações da teoria histórico-cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 05/07/2013)This present thesis is the result of a survey of exploratory bibliographical nature-explanatory notes and it aimed to analyze the possibilities of organizing didactic teaching in early childhood education, in the light of ... -
A organização do processo de trabalho na escola: uma crítica do trabalho pedagógico na formação do trabalhador em saúde
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 31/03/2004)This study is intended to approach the modifications in the organization of the process of work, which take place inside school due to the transformations in the world of work. Its main objective is to set out to investigate ... -
Organização do trabalho docente na educação a distância : implicações da polidocência no contexto da Universidade Aberta do Brasil (UAB)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2018)The Distance Education has undergone significant changes that concerns the way in which the teaching work is organized. In the modality, not just one, but multiple professionals should work in consonance to guarantee the ... -
Organização do trabalho escolar e atuação do administrador-escolar.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/06/2004) -
A organização escolar em ciclos na rede municipal de Araraquara - 2001 a 2005
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/09/2006)The school organization in series predominates in Brazil since 19º century and still shows its power because it´s solidified in teachers, parents and students conception. Different experiences have been introduced since ... -
A origem da violência nas aulas de educação física : a prática pedagógica do professor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 05/08/2016)Violence is a historical and cultural phenomenon present in human social relations in all dimensions of society. The school is not immune to the influences of society and the violence invades the school environment ... -
Orquestra UFGD: processos educativos emergentes em com-vivência musical
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2021)The UFGD Orchestra is a project developed by the Dean of Extension and Culture of the Federal University of Grande Dourados (UFGD) and started its activities in 2013. Currently, the group has approximately 45 participants, ... -
Ouvir, contar, reviver e recontar: narrativas de/sobre educadores matemáticos que atuaram no Pacto Nacional Pela Alfabetização Na Idade Certa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 01/10/2021)I participated in the National Pact for Literacy in the Right Age from 2014 to 2017, which allowed me to follow different phases of this public policy: the mathematical literacy cycle in 2014, the discussion on interdisciplinary ... -
Ouvir, interagir e criar: a composição musical como oportunidade de humanização das relações sociais em uma orquestra comunitária
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)This research had as its theme the creation of composition and musical arrangement for a community orchestra, whose participants had a significant diversity of mastery and musical knowledge. The aim of this work was to ... -
Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa : possibilidades e percepções no contexto da formação docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/12/2015)The actions of National Agreement for the Literacy at the Right Age, known as PNAIC, constitutes the most recent educational public policy proposal that intends to promote literacy for all children up to 8 years old. The ... -
A paideia grega: a formação omnilateral em Platão e Aristóteles
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2015)The objective of this thesis is to investigate the meaning and the genesis of Greek paideia in, having as parameters Plato‟s (427 a. C.) and Aristotle‟s (348 a. C.), educational concepts. We understand that the ...