Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 1212-1231 of 1332
-
Os saberes da mediação humana em centros de ciências: contribuições à formação inicial de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 17/12/2009)The theme of education in museums and science centers is still not present in initial training of science teachers. As the school context, the out-of-school spaces can also contribute to teacher training, especially for ... -
Saberes da vida na noite : percepções de mulheres que prestam serviços sexuais sobre o educar-se nas relações com seus clientes.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 02/06/2007)This study had as objective to identify educational processes those are established in the relationship between prostitutes and their clients, and hat is stating point on the perception that those women has about the ... -
Saberes de diretores sobre as dimensões da administração escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 07/06/2022)This study aimed to analyze the relationship with Knowledge, according to Bernard Charlot, of school directors according to the school administration model of Benno Sander (2007), with the economic, pedagogical, political ... -
Saberes de professores da Educação Infantil sobre a BNCC: fontes, apropriações, implicações e desafios
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/11/2022)The approval of the National Common Curricular Base (BNCC/2018) as an educational policy of a normative/prescriptive nature for basic education provoked the need to reflect on teaching activities, especially in early ... -
Os saberes de professores que ensinam ciências nas séries iniciais - um estudo de caso.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 03/10/2005)The main objectives of this research are: a) to identify and to analyze the knowledge base utilized by science teachers in their daily practice in the first grades of fundamental school ; b) to identify the sources of ... -
Os saberes docentes de licenciandos e a busca da identidade profissional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 19/05/2009)The main objective of this research was to identify and interpret the knowledge about teaching constructed by Biological Science students, in a public institution of higher education during their first experiences on the ... -
Saberes docentes dos instrumentistas professores: diálogo entre ensinar e avaliar num curso de performance em instrumento musical
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/11/2004)The present research had as general objective knowing and discussing how professors of musical instruments, who teach children, report their teaching learning process according to two central axles: teaching and evaluating. ... -
Saberes docentes: vozes de professores da infância sobre a educação matemática para crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/03/2014)The project objectives are to investigate the knowledge of three teachers from kindergarten, while in training in the context of Curriculum Activity of Integration, Education and Research (ACIEPE), Ludic Science for Kids: ... -
Saberes e não saberes de diretores: relações intra e interpessoais em ambientes escolares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/08/2023)In a socializing school, the goal is to experience “non-violent” relationships, which presupposes the commitment of everyone to the quality of teaching and learning, relinquishing judgements of value in conversations and ... -
Saberes e práticas populares de saúde : os processos educativos de mulheres camponesas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2012)The objective of this research is to learn about the peasant women s level of understanding about health and identify their common healthcare practices, as well as their process to transfer knowledge. This study is based ... -
Saberes em construção de uma professora que pesquisa a própria prática.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2005)This research, with qualitative characteristics, involves an autobiographic study inserted into a perspective of continuous formation of the teacher, by means of reflexive practice. It aims at identifying and analyzing: ... -
Saberes geográficos compartilhados por professores dos anos iniciais do ensino fundamental na rede de aprendizagem e desenvolvimento da docência (READ) da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2022)The research aimed to analyze how experienced teachers, beginners teachers and graduated teachers share geographics knowledges through intergenerational dialogue in ReAD (“Rede de Aprendizagem e Desenvolvimento da Docência” ... -
Saberes mobilizados por um grupo de professoras diante do desafio de integrar a Literatura infantojuvenil e a Matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/02/2010)Starting from the point that the continual formation of teachers must give opportunities to reflect about its own practice, to live classroom experiences from the situations developed in the courses and gain access to a ... -
Se a saúde fosse nossa: processos educativos na construção da Política Municipal de Práticas Integrativas e Complementares e Educação Popular em Saúde de São Carlos - SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/06/2017)In this study, the process of building public health policy is characterized as a social practice - in which its participants learn and teach, mediated by the world and Faced with the process of construction of the ... -
"Se podes ver, repara": a (re)educação do olhar em cena
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/02/2021)This research is part of the investigations that focus on the link between cinematographic language and aesthetic formation. Specifically, we part from the critique of the way in which school education promoted by hegemonic ... -
Seleção de supervisor e diretor escolar no município de Piracicaba: racionalidades burocráticas ou tendências patrimonialistas?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 10/01/2008)This dissertation searched to analyze be the selection of a school principal a supervisor that was implemented after the fundamental teaching municipalization in the 90 s. Therefore, it was taken as empiric base the developed ... -
Os sem terra e a educação: um estudo da tentativa de implantação da proposta pedagógica do MST em escolas de assentamentos no Estado de São Paulo.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/11/2002)The present research studies the fight for the land that caused the space (espacialização) and the territory (territorialização) of MST and construction of its agrarian reform project. In this time, MST had a special care ... -
O sentido da qualidade da educação : uma análise a partir do conceito de racionalidade em Habermas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 11/07/2017)It is a fact the interference of strategic interests in education, in many cases reduced to the ‘middle’ condition for the achievement of political and economic ends. Because of this, the dissertation presents the communicative ... -
O sentido e o significado das práticas de cuidar e educar das educadoras de creche: as condições subjetivas e objetivas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 17/11/2011)This study aims to better understand the taking care and teaching practices of day-care educators, who can be either teaching or non-teaching workers. Qualitative approach was chosen so that the research methodology was ... -
Os sentidos da formação em Pedagogia da Terra: o caso das militantes do MST no estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2010)This research aims to analyze the meanings attributed to formation and knowledge usesacquired through the Land Pedagogy, by professionals who have worked with the MST(landless movement) in Sao Paulo State. For that, it was ...