Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 1253-1272 of 1330
-
Tarefas exploratório-investigativas para o ensino de álgebra na 6ª série do ensino fundamental : indícios de formação e desenvolvimento da linguagem e do pensamento algébricos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/08/2008)The following research, qualitative in nature, originated with the practice of teacher researcher, the challenges encountered in teaching algebra and studies undertaken in respect of investigations mathematical as a ... -
As TDICs na EJA: contribuições em teses e dissertações da CAPES
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2021)This investigation had as its central theme the Information and Communication Technologies and Mobile Technologies at EJA: Contribution to Capes theses and dissertations. As a research question, we proposed to investigate: ... -
Teatro do oprimido na casa lar: processos educativos decorrentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 03/04/2024)The Theatre of the Oppressed (TO), formulated by Augusto Boal, is symbolized by a tree whose roots must be planted in the soil of ethics and solidarity, allowing us to affirm that its foundation is the ongoing struggle ... -
Tecendo os fios entre educação e saúde : a formação profissional na residência multiprofissional em saúde
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/02/2012) -
Tecnociência e as mudanças na organização do trabalho docente na educação superior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/08/2022)This study is intended to rationalize what technoscience is and how this new episteme has changed faculty work in higher education. This work was conducted during the Covid-19 pandemic, a historical time that forced education ... -
Tecnocracia capitalista: fundamentos e implicações para a educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2014)The central objective of this study is to clarify the technocratic formulations used by capitalism through the use of technical and scientific knowledge of the material world to intervene in the institutional structures ... -
Tecnologias digitais no campo da educação no Brasil: distribuição do capital científico entre 1996 e 2016
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 04/02/2020)This is the report of a doctoral research that investigated the phenomenon of the distribution of scientific capital on several fronts in researches about Digital Information and Communication Technologies (DTIC) within ... -
O teletrabalho docente na cultura digital e o direito à desconexão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/10/2022)This research aims to investigate the consequences of teaching telework in the context of digital culture in the light of changes in the Brazilian labor legislation. The intensive use of digital technologies and mobile ... -
Televisão e formação na era digital: um exame crítico das pretensões formativas do programa Salto para o futuro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/02/2015)The sea of real-time images, the instant access to latest news and the contemporary demand that praises and requires the so-called positive social values pass by the exhausting and brutalized affirmation process of this ... -
A temática da água desenvolvida na disciplina de Ciências numa perspectiva da educação ambiental: avaliando uma experiência no ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/09/2006)The thematic of water was developed by the researcher in 2002, when she taught Science to 5th grade students from Elementary School, in an environmental approach. This research tried to investigate in which ways ... -
Tendências das perspectivas Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS) nas áreas de educação e ensino de ciências: uma análise a partir de teses e dissertações brasileiras e portuguesas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/08/2012)Nowadays, Science and Technology developments and influences on humanistic, social, cultural and economic dimensions have raised discussions about the nature, potential and limits of those areas. Science teaching according ... -
A teoria do professor reflexivo no processo de formação continuada de professores : uma análise crítica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2016)The purpose of this research consists in understanding how the reflective teacher theory has guided or/and been basis to continuing education practices in a Regional Education Centre of the São Paulo state. This is a ... -
A teoria histórico-cultural e a brincadeira : (re)pensando a educação infantil a partir dos autores contemporâneos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2016)We seek to apprehension, understand and analyze how the game is understood by the Historicalcultural Theory, in the context of Early Childhood Education, from the analysis of the productions of the following contemporary ... -
Uma terapia filosófica da Modelagem Matemática na Educação Matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2023)Based on Ludwig Wittgenstein's therapeutic philosophy, the aim is to clarify conceptual confusions that exist in possible images related to what is described about Mathematical Modelling in Mathematics Education as found ... -
Terapia Ocupacional e Educação: as proposições de terapeutas ocupacionais na e para a Escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/06/2018)According to a current definition in Brazil, occupational therapy is a field of knowledge and intervention in health, education and in the social sphere, which brings together technologies and resources oriented to the ... -
Terceiro Grupo Escolar De Limeira-SP (1940-2010) : a dinâmica do tempo-espaço escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/11/2016)This thesis discusses the dynamics of school time-space of a public educational institution, the Third School Group of Limeira, estate of São Paulo, from the study of its school culture and its history, covering the period ... -
Terceiro setor, educação e juventude: um estudo sobre as práticas da Instituição de Incentivo à Criança e ao Adolescente (ICA) de Mogi Mirim-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/12/2007)The present work aims to identify and analyze the practical of the Institution of Incentive to the Infant and to the Adolescent (ICA) of Mogi Mirim/SP, in what it has contributed (or not) for the consolidation of the ... -
Tertúlia Dialógica Pedagógica: formação permanente do professorado com base em evidências científicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2023)The permanent and continuous training of teachers is a field of study that relates to different areas of knowledge based on ideological, political, social, epistemological and philosophical conceptions. In this work, the ... -
Tertúlia Literária Dialógica entre crianças e adolescentes: conversando sobre âmbitos da vida
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2007)The aim of this paper was to understand which educational processes have been established throughout a Dialog Literary Meeting formed by a group of children and teenagers living on the outskirts of São Paulo interior. ... -
Tertúlias Dialógicas Pedagógicas na formação docente: prevenção de violência sexual contra crianças e adolescentes.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/02/2023)Sexual violence against children and adolescents has increasingly alarming rates in Brazil and worldwide. The school has been pointed out in international and national studies as a fundamental institution to combat and ...