Browsing Teses e dissertações by Advisor "Bittar, Marisa"
Now showing items 1-20 of 22
-
Das escolas isoladas ao Grupo Escolar : a instrução pública primária em Mariana - MG (1889-1915)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/02/2011)This dissertation is inserted in the area of foundations of Education of the Program of Post- Graduation in Education of the Federal University of São Carlos. A study of the field of History of School institutions, which ... -
A formação superior em Direito na obra de Machado de Assis
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/08/2008)Machado de Assis's literary production is closely related to the society of its time and can contribute greatly to the understanting of XIX century Brazil. In this dissertation we used the works of Machado de Assis in the ... -
O ensino de história e o desafio da aprendizagem dos alunos nas classes de aceleração
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/03/2006) -
Higienismo e educação nas páginas de O Ateneu
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/03/2011)This text analyzes the schooling process in Brazil during se XIX century, questioning the formation of secondary education on the Empire of the Court. Rather, the discourse for the education, set within the broad project ... -
O Ato Adicional de 1834 e a instrução elementar no império: descentralização ou centralização?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 13/12/2007)The following research seeks to understand the organization process of elementary public education in Brazil imperial. A study comparing the implemented actions by the Imperial Court, Rio de Janeiro, Mato Grosso and Paraná ... -
A representação literária da educação brasileira na transição do século XIX para o século XX : a perspectiva de José Lins do Rêgo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 12/03/2009)This study is about the literary works by José Lins do Rêgo. Its objective is to apprehend the Brazilian society at the transition moment between the 19th and 20th centuries. As a consequence, it also reveals the author s ... -
Legislação e educação: o ideário reformista do ensino primário em Sergipe na Primeira República - 1889-1930.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/06/2004)The present work intends to discuss the genesis of the Republican teaching in the State of Sergipe (northeast of Brazil), from 1889 to 1930, also called First Republic or Old Republic. The Republic, initiated in 1889, comes ... -
Gestão escolar : a prática pedagógica administrativa na política de educação inclusiva
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/10/2008)This thesis is addressing the analysis of knowledge involving the practice of teaching and administrative daily school administrators who work with the proposed construction of a municipal system of inclusive education, ... -
Uma análise das políticas educacionais do Paraná nas décadas de 1980 e 1990
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 03/03/2010)Cet article analyse l'idéologie du développement et son influence sur les politiques éducatives du Paraná dans les années 1980 et 1990 et leurs implications, en cherchant à comprendre la question, les hypothèses historiques, ... -
A formação dos professores no curso normal superior na perspectiva pós-LDBEN : um balanço crítico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 12/06/2008)The purpose of this study is to examine the participation of the State University of Montes Claros (UNIMONTES) in the context of education policies of the country as regards its participation and proposition of training ... -
Configuração do campo da educação no Brasil : estudo bibliométrico da Revista Brasileira de Educação e da Revista Brasileira de História da Educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/12/2008)This research aimed a study on the configuration of the field of Brazilian Education through publication in scientific journals in the area. From a theoretical- methodological point of view the research supported in the ... -
No altar e na sala de aula : vestígios da catequese e educação franciscanas no sudeste goiano (1944-1963)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/03/2010)The survey, whose object throve institutional relations of church and society mediated by education, aimed to examine the remains of catechesis and education materialized in the Franciscan parish schools established in ... -
A educação em dois impérios: um estudo da obra de Machado de Assis e de Dostoiévski
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 21/02/2014)This study aims at analyzing the existence of educational elements in common between Brazil and Russia during the 19th century through the reading of literary works by Machado de Assis and Fyodor Dostoevsky. Research ... -
A paideia grega: a formação omnilateral em Platão e Aristóteles
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2015)The objective of this thesis is to investigate the meaning and the genesis of Greek paideia in, having as parameters Plato‟s (427 a. C.) and Aristotle‟s (348 a. C.), educational concepts. We understand that the ... -
As disciplinas de história da educação na UAB/UFSCar: possibilidades para a graduação em pedagogia e para a formação de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/08/2012)This work aimed at understanding the role of the disciplines of History of Education of Pedagogy by Distance course from the Brazil Open University Program at the Universidade Federal de São Carlos, in his first four offers ... -
O ensino religioso na escola pública e a epistemologia dos materiais implementados nas escolas oficiais do Estado de São Paulo após a Lei nº 9475/97
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 23/10/2006)The objective of this research is to show the changes occurred in the ephistemological format of religious taught in public schools after the promulgation of law number 9475/97 that altered LDB article 33 number 9394/96; ... -
Os curumins da terra brasílica : a educação da criança no século XVI e a pedagogia jesuítica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/09/2007)This presentation is intended to examine the actions of the priests of the Jesus Society with the indigenous children called for them curumins in Brazil s colonial-sixteenth century. In addition to that, the study of ... -
Aspectos da pedagogia no século XVII: um estudo comparativo entre João Amós Coménio e Alexandre de Gusmão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/05/2008) -
Ruralismo pedagógico e escolanovismo em Goiás na primeira metade do século XX: o oitavo Congresso Brasileiro de Educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 17/02/2012)The present research defends the idea what in Goias, on first half of the 20th century, the project of education rural comprised the juxtaposition of new school and ruralism, which aimed to develop a training profile adapted ... -
Direito à educação e ampliação da escolaridade obrigatória em Ponta Grossa (2001 – 2008)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/12/2010)The work presented here analyses the impact that the process whereby the compulsory education period was extended from 8 to 9 years had on the state of Paraná, focusing on the political and educational conditions of the ...