Browsing Teses e dissertações by CNPq Subject "CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::HISTORIA DA EDUCACAO"
Now showing items 1-8 of 8
-
Forma escolar dos aldeamentos jesuíticos do século XVI
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/04/2023)The present research consists of the study of the Jesuit settlements of the 16th century, spaces dedicated to the conversion and education of the Indians. Therefore, the aim is to understand the school form used in these ... -
O fechamento da escola no campo em Aporé/GO sob a hegemonia neoliberal no campo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/02/2023)This paper exposes the result of a study about the closure of rural schools in the city of Aporé-GO between 1975 and 2001. The purpose of the research was to understand the territorial dynamics of capital in the Cerrado ... -
A implantação da escola primária graduada em Presidente Prudente-SP: as contribuições das professoras primárias (1925-1938)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 10/02/2011)This study aimed to show what was the involvement of primary teachers in Presidente Prudente for the deployment of the First Group School of the city between 1925 and 1938, within the context of the history of Presidente ... -
Crítica da razão eugênica: a educação para a consciência racial em Renato Kehl, Salvador de Toledo Piza Júnior e Octavio Domingues
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/06/2023)Defined by the English polymath Sir Francis Galton (1822-1911) as the science of racial improvement, eugenics became popular among the Brazilian intellectual elite in the context of the First Republic. In the 1920s and ... -
Eles ousaram! Projeto História Nova do Brasil: as Reformas de Base começaram pela educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/08/2017)In the midst of the great effervescence of ideas, political manifestations, models and propositions of a nation in dispute, characteristic of the early 1960s, the Ministry of Education and Culture (MEC) supported a project ... -
Revolução burguesa e ensino profissional: o protagonismo da Comissão Brasileiro-Americana de Educação Industrial (1946-1961)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 15/03/2018)The present thesis aims to analyze the protagonism of the Brazilian-American Commission for Industrial Education (CBAI – Comissão Brasileiro Americana de Educação Industrial) in the substitution of imports in Brazil and ... -
O Ensino de História da Educação nos cursos de Pedagogia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/06/2019)This document has as its core the study of the discipline of History of Education, in the courses of Pedagogy in Brazil and also of the São Paulo State. Its objectives are: 1. to contribute to the field of teaching of ... -
Dos currais da Trancham à “pequena notável”: interesses, oposições e utopias nos primeiros tempos da Universidade Federal de São Carlos – UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/11/2020)This work sought to rescue important aspects of the history of the Federal University of São Carlos, Brazil, located in time even before its effective installation, which occurred only in March 1970. Created from articles ...