Browsing Teses e dissertações by Subject "Early childhood education"
Now showing items 1-20 of 24
-
Professores da Educação Infantil (com formação em Educação Física): percepções e possibilidades sobre a BNCC e o arranjo curricular por campos de experiências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/12/2023)The publication of the National Common Curriculum Base (BNCC), in December 2017, brought challenges to Early Childhood Education: one of them was to reflect on the ways to approach children's experiences in order to build ... -
Currículo em ação e a temática religiosa na educação infantil : a voz das crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2015)This study discusses the curriculum in action in the Early Childhood Education and aims at understanding how the configuration of the religion/religiousness presents itself based on the children’s demonstrations of the ... -
A natureza e a criança: uma relação essencial para o desenvolvimento infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/06/2022)This research addresses the theme of environments and natural elements as one of the structuring axes of educational practice in early childhood education and the teaching and learning process of children, and aims, through ... -
Mentoras de professoras iniciantes da educação infantil: enfrentando e superando tensões no processo de ensinar a ensinar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/11/2022)We sought to analyze the processes of tension evidenced in three experienced teachers, Early Childhood Education (ECE) mentors of beginning teachers (BT), participants. Tension can be characterized as opposition of ideas, ... -
Prática pedagógica na educação infantil: análise de artigos publicados em periódicos da área de educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/11/2015)Historical background of educational services for institutionalized children in Brazil resulted in the pedagogical proposal that the regulatory documents drawn up by the Ministry of Education (MEC) currently guiding ... -
História da política de educação pré-escolar no Brasil de 1964 a 1993 : entre o texto e o discurso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2017)We conducted this research through the exercise of educational historiography to approach the action of policy makers concerning the education of young children in Brazil. Our purpose was to assimilate, comprehend and ... -
Condições materiais no atendimento escolar à educação infantil no campo : região de Bragança Paulista/SP (2007 a 2015)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/07/2017)The purpose of this study is to describe the current conditions of the school support system that Brazilian Countryside Early Childhood Education students are provided with. This study was conducted at schools in the state ... -
O campo científico de Educação Infantil no Brasil (1981/2010)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/04/2018)The objective of this study was to analyze the Work Group on Education of Children from 0 to 6 years (GT07, acronym in Portuguese), of the National Association for Graduate Studies and Research in Education (ANPEd, acronym ... -
A gestão das creches municipais de São Carlos na visão das diretoras: da assistência à educação (1999-2004).
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/03/2007)This research refers to the management of early childhood education, representing a diagnosis of the early childhood education institutions in São Carlos, named Creches (Day Care Centers). This study is important because ... -
Que saberes anunciam profissionais da educação Infantil? Um estudo em contexto de uma formação in lócus
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2017)The present research was produced in the University Extension Project. For that, a problem was elaborated and organized in form of a question: what are the knowledges of Early Childhood Education professionals revealed in ... -
A organização didática do ensino na educação infantil: implicações da teoria histórico-cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 05/07/2013)This present thesis is the result of a survey of exploratory bibliographical nature-explanatory notes and it aimed to analyze the possibilities of organizing didactic teaching in early childhood education, in the light of ... -
A apropriação da psicologia histórico-cultural na educação infantil brasileira: análise de teses e documentos oficiais no período de 2000 a 2009
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 12/06/2013)The theoretical assumptions of Cultural-Historical Psychology started circulating in Brazilian academia, in the 1980s through works translated from English to Portuguese; among them is Vygotsky s book entitled Thought and ... -
O diálogo entre aspectos da cultura científica com as culturas infantis na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/03/2012)This research is the result of concerns about different ways of thinking and approaching the natural sciences in early childhood education. Assumes that before children go to school already have contact with the scientific ... -
Obrigatoriedade da educação infantil a partir de quatro anos de idade: percepções de educadores e familiares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 23/01/2015)This writing addresses three important perspectives: the cycle of Public Policy in Early Childhood Education, in order to understand how it was constituted in Brazil; the reflection on some of the conceptions about Children ... -
Ana Maria Poppovic e a Educação de Crianças Menores de 10 anos: uma análise de suas ideias educacionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2019)The research has as a proposal to capture, understand and analyze the educational ideas of the Pedagogue and psychologist Ana Maria Poppovic, reference researcher mainly between the decades of 1970 and 1980. Prominent ... -
Neurociência e educação infantil: para além da estimulação precoce
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/03/2017)This scientific research is relevant for the development of intentional and quality pedagogical practices aimed at children from 0 to 3 years old. The contributions of neuroscience and the Cultural Historical Theory were ... -
O debate sobre avaliação da qualidade na educação infantil: traçando cartografias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2015)This research integrates design Municipal Public Policy Children's Education: diagnosis and research, OBEDUC program (Education Observatory). Funded by CAPES, this dissertation aims to investigate and identify the different ... -
A apropriação da teoria histórico-cultural em pesquisas relacionadas à alfabetização e ao letramento na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/06/2021)The present master's dissertation had as its research question: How has the so-called "historical-cultural psychology, historical-cultural perspective, historical-cultural approach, historical-cultural matrix, historical-cultural ... -
Educação infantil: retrato de uma rede municipal de ensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2015)The present work is part of the program Observatório da Educação funded by CAPES, INEP and SECADI. The referred program is integrated with a research project named Municipal Public Policies in Early Childhood Education: ... -
Gênero e sexualidade nos cursos de Pedagogia: um estudo sobre a Resolução CNE 002/2015 na formação inicial de professoras do Sudeste
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2020)This dissertation aims to analyze the way in which the Pedagogy courses of federal universities in the Southeastern region of the country were reformulated to comply with Resolution No. 002/2015 of the National Education ...