Browsing Teses e dissertações by Subject "Educação"
Now showing items 1-20 of 207
-
Desenvolvimentismo e educação: o ensino médio no período de 1956 a 1961
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/1999)The government proposals for education, between the years 1956-61, appear linked to the idea that the educational system should be intrinsically linked to the set of structural reforms that were necessary to overcome the ... -
Educação Antropofágica: apropriação cultural indígena pelos jesuítas no início da colonização portuguesa do Brasil (1549-1599)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2023)This thesis aimed to understand indigenous cultural appropriation as a fundamental part of the pedagogical-catechetical pragmatism of the Society of Jesus in the first decades of their missions in Brazil. For this task, ... -
A organização do processo de trabalho na escola: uma crítica do trabalho pedagógico na formação do trabalhador em saúde
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 31/03/2004)This study is intended to approach the modifications in the organization of the process of work, which take place inside school due to the transformations in the world of work. Its main objective is to set out to investigate ... -
Formação e qualificação de pequenos produtores rurais: a experiência da Coordenadoria de Assistência Técnica Integral - CATI
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/02/2012)This research has the aim to present the investigation made about the Coordination of Integral Technical Assistance CATI, an agency that is part of the Agriculture and Supply Secretary in the state of São Paulo. This ... -
Processos educativos na convivência e no brincar de crianças do Serviço Socioeducativo Girassol de Cristais Paulista-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/02/2012)The Social Assistance public policy aims to ensure through an integrated set of actions, the effectiveness of social service. It seeks the fight against poverty in order to guarantee the minimum social living, family and ... -
Construção de saberes, criação de fazeres: educação de jovens no hip hop de São Carlos.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/10/2004)This research started on March, 2002, at the Program of Post Graduation in Education (UFSCar) Concentration area: Teaching Methodology. The knowledge s construction presented here has, as co-labors, the youngsters from ... -
As contradições do Estado avaliador: experiências do ensino superior brasileiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/08/2010)This work has as study object the evaluation processes for higher education practiced in Brazil, and it tries to investigate if they have produced some improvement in IES and in degree courses. We consider important to ... -
Racionalidade instrumental, competitividade e individualismo de estudantes universitários
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/02/2012)This study aimed to understand the meaning and motivation that exist in student participation in various extracurricular activities in public universities, particularly in undergraduate research and student organizations. ... -
A Roda da Vida no ambiente escolar : uma vivência intergeracional de Educação Musical
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 09/02/2012)Master's Thesis. Education Graduate Programme of Universidade Federal de São Carlos. São Carlos, 2012. This Master's thesis deals with the scientific investigation of a process of musical education among the elderly and ... -
Comunidades de aprendizagem: contribuições da perspectiva dialógica para a construção positiva das identidades das crianças negras na escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2010)The present research, titled Learning Communities: contributions of the dialogic perspective to the positive construction of the black children s identities at school, aimed at understanding which classroom practices ... -
Memórias de professoras de música: um olhar para práticas escolares entre as décadas de 1950 a 1980
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 17/04/2009)This manuscript is the result of a master s research aiming at describing and analyzing the professional paths and pedagogical practices of four music teachers that taught music in the interior of São Paulo State when the ... -
O uso do computador, a alfabetização e a pós-alfabetização: o que dizem educando/as do MOVA
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 01/12/2006)The present study aims, as it main goal, to anlyze the contribuitions of the utilization of computer to the literacy and postliteracy of teens and adults and for the superation of self-protection. Yet abording the new ... -
Escola profissionalizante: solução ou problema?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 31/08/2009) -
Ensino de ciências e divulgação científica: análise das recontextualizações entre as revistas CartaCapital e Carta na Escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 21/12/2011)The interfaces between the fields of Education and Communication are gaining prominence and relevance in recent years, either in everyday practices related to professional performance in both areas or in academic literature. ... -
O sistema sócio-educativo de internação para jovens autores de ato infracional do estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 17/12/2009)In late 90 s, in the State of São Paulo, proposals for reforms and decentralisation of FEBEM were presented and consolidated. In the course of restructuring public policies, the institution acquired the denomination: ... -
Um estudo sobre trabalho e educação das crianças no setor de jóias e bijuterias em Limeira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/06/2011)Child labor has been often presented to society through family labor, being that, in the city of Limeira, it gained repercussion after the publication of the dissertation written by Marcos Antonio Libardi Ferreira (2005) ... -
Artes visuais na proposta curricular do estado de São Paulo: Portinari ausente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/08/2010)This Project starts from an observation and a questioning: why haven t Cândido Portinari s works - greatest Brazilian painter and born in the state of São Paulo -, been taken into account by the Curricular Proposal of the ... -
As apropriações das ideias educacionais de John Dewey na antiga Escola Normal Secundária de São Carlos SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2012)The aim of this research is to analyze how the ideas of John Dewey influenced and became theoretical-methodological guides for teacher s education in a Teacher`s College in São Paulo State, Brazil. In order to do that the ... -
Análise das questões do ENEM da área de Ciências Naturais pelo enfoque CTS
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/04/2011)ENEM has been viewed as a strategy to develop competencies and skills in students, making them more participatory and integrated with the environment in which they live. Added to this, scientific literacy has been developing ... -
O desenvolvimento das funções psíquicas superiores de crianças de zero a três anos: a atenção e a memória - uma análise histórico-cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 08/02/2013)This study addresses the development of Higher Psychological Functions of children aged zero to three years, specifically regarding attention and memory, and its relationship with education in daycare centers. The research ...