• Análise bibliométrica de teses sobre letramento disponíveis na Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (1997-2016) 

      Sousa, Raquel Juliana Prado Leite de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)
      In recent years, there has been increasing insertion of literacy in scientific production in the field of Education and also in the day to day of schools, with an expansion of the concept of the teaching of reading and ...
    • Cantos, danças, rodas e resistência na comunidade Trovadores do Vale 

      Oliveira, Pedro Augusto Dutra de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2019)
      This dissertation describes and analyses the educational processes from the Trovadores do Vale Choir, an ensemble from the town of Araçuaí, in the Jequitinhonha Valley, Minas Gerais State, Brazil. Trovadores do Vale Choir ...
    • Ana Maria Poppovic e a Educação de Crianças Menores de 10 anos: uma análise de suas ideias educacionais 

      Chiari, Camila Maria (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2019)
      The research has as a proposal to capture, understand and analyze the educational ideas of the Pedagogue and psychologist Ana Maria Poppovic, reference researcher mainly between the decades of 1970 and 1980. Prominent ...
    • Deus e o Diabo na terra da cerca: a educação como expressão da luta pela terra no Assentamento Santa Helena 

      Tafuri, Diogo Marques (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/02/2019)
      In this research, we discuss the struggle for land as a social practice that generates educational processes, situating it in the specific context of the farmers’ experiences living in Santa Helena settlement, located in ...
    • O corpo litúrgico do Estado - um ensaio sobre a disputa pela soberania 

      Augusto, Gabriel Luiz (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 12/07/2017)
      This thesis aims to investigate the intersection between the theological-political sphere and the subjectivation process in the modern era. Through genealogical procedures, it was intended to inquire the birth/origination ...
    • Professoras experientes e a base de conhecimento para o ensino: pontas de icebergs 

      Cruz, Eliana Marques Ribeiro (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2019)
      The focus of this research was the configuration of the Knowledge Base for the Teaching of experienced teachers, with the following objectives: to identify, describe and analyze which knowledge of this base are expressed ...
    • Quando os alunos já são professores : ressentimento, teoria e prática na experiência do PARFOR 

      Santos, Marcelo Alexandre dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 02/03/2017)
      The present work consists of a study about the teacher-student relationship when students are already teachers. The specificities of this relationship are analyzed from two fundamental elements, namely: the resentment ...
    • Cartografias do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) de Geografia no Brasil: o desenho da política pública e seus saberes 

      Costa, Glauber Barros Alves (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/03/2019)
      The proposal of this study rested in the interest in analyzing the Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (Institucional Program of Scholarships for Teacher Formation) (PIBID), the largest teacher training ...
    • Práticas de letramento de professores de matemática em formação na licenciatura em educação do campo 

      Fernandes, Fernando Luís Pereira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/02/2019)
      This research has as its goal the comprehension of the literacy practices engaged and problematized by Rural Education undergraduates. To answer the guiding question: Which literacy practices of the future teacher can be ...
    • Relações de gênero nos clássicos da didática : reflexões possíveis acerca da ideia de masculinidade 

      Silva, Alexandre Rodrigo Nishiwaki da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 15/02/2017)
      The text "Gender Relations in Didactics Classics: possible reflections on the idea of masculinity" has the main objective to discuss the project of masculinity within the classical pedagogical theory. Understanding gender ...
    • O Banco Mundial, o neoliberalismo e a educação do campo no Brasil 

      Moretti, Monica Fernanda Botiglieri (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 15/03/2017)
      This study analyzes the participation of the World Bank in rural education projects in Brazil based on two hypotheses. Firstly, what means to a neoliberal political project justify poverty reduction and improve the living ...
    • De lá para cá ou dos percursos que a diversidade sexual faz na constituição de uma política na UFSCar (2004-2016) 

      Vieira, Hamilton Édio dos Santos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/02/2019)
      This thesis presents the result of an investigation on the field of semantic significance of sexual diversity from institutional documents of the Federal University of São Carlos, through the interactional perspective of ...
    • A atualidade da indústria cultural e os limites da produção capitalista 

      Crioni, Renato (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2014)
      The concept of Cultural Industry was born from the experiences of Horkheimer and Adorno during their exile in the United States, following the rise of National Socialism and the eruption of the Second World War. They ...
    • Indicadores de desenvolvimento da atividade voluntária na Educação infantil: o jogo de papéis como atividade principal 

      Moraes, Marcela Cristina de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/12/2018)
      According to Historical-Cultural Theory, voluntary activity is a neoformation which appears at the end of pre-school age, becoming children aware of their actions and capable of controlling them. A delayed development of ...
    • A visibilidade lésbica nas pedagogias do cinema 

      Paulino, Alessandro Garcia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2019)
      The present study focuses on the themes of gender and sexualities in the cinema, with the aim of analyzing the Brazilian cinematographic productions that approach in their narrative the lesbianities. The investigative paths ...
    • Raymond Williams, educação escolar e currículo: proposições com base na ideia de cultura comum 

      Ferneda, Tulio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/12/2018)
      Esta investigación tiene como objetivo delinear posibles compromisos para un proyecto educativo alineado a la perspectiva de la cultura común de Raymond Williams. Por compromisos entendemos un conjunto de esfuerzos concretos, ...
    • A extensão popular em educação ambiental e seus processos educativos 

      Souza, Tiago Zanquêta de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 12/12/2017)
      This research has as social practice the Popular Extension in Environmental Education, developed by an extension group formed by seven people, six students of the Environmental Engineering course, University of Uberaba and ...
    • Memória digital e educação a distância: reflexões acerca da disciplina Letramento Digital da UAB-UFSCar 

      Schiavinato-Batista, Ana Carla (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 08/03/2018)
      Think about forms of organization and relationship of the current society has been a great challenge, given the speed of changes, many of them as a result of the electronic and digital innovations, particularly those ...
    • O campo científico de Educação Infantil no Brasil (1981/2010) 

      Moletta, Ana Keli (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/04/2018)
      The objective of this study was to analyze the Work Group on Education of Children from 0 to 6 years (GT07, acronym in Portuguese), of the National Association for Graduate Studies and Research in Education (ANPEd, acronym ...
    • Experiências emocionais e aprendizagens de mentoras no Programa de Formação Online de Mentores 

      Massetto, Débora Cristina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)
      The research has as purpose to investigate, to describe and to analyze the professional learning and emotional experiences of experienced teachers - future mentors expressed during their participation in an online training ...