Teses e dissertações: Recent submissions
Now showing items 1181-1200 of 1302
-
Profissionalidade docente na educação do campo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/02/2013)This thesis entitled "Professionalism in Teacher Rural Education analyzes the process of formation of the teaching profession of educators in the field of Breves riversidemultigrade classes on the island of Marajó, state ... -
A ambientalização curricular da educação física nos contextos da pesquisa acadêmica e do ensino superior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/02/2013)The aim of this research revolves around the following question: considering the global dimension of the environmental happening and the consequent tendency towards the environmentalization of ... -
Estudo de caso da tutoria virtual da UAB - UFSCAR: análise do processo formativo e atuação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 07/03/2013)Online education has opened a new way of organizing the processes of teaching and learning, from the division of teaching duties before accomplished by a single teacher. In Online education, the virtual tutor stands out ... -
Processos formativos em matemática de alunas-professoras dos anos iniciais em um curso a distância de Pedagogia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 21/12/2012)This research aimed to investigate the mathematics formative processes of Early Years students-teachers in an online Pedagogy course taking the following question into consideration: What formative processes are evidenced ... -
Capitalismo tardio e educação profissional : as escolas agrotécnicas federais mineiras de Barbacena, Rio Pomba e Uberlândia (1940-1970)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 14/11/2012)This research aimed at salvaging the history of creation of three school institutions from Minas Gerais State (Brazil), as far as history, capitalism and education are concerned, focusing on the Professional Education, ... -
O conhecimento matemático na educação infantil: o movimento de um grupo de professoras em processo de formação continuada
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 08/12/2012)This research investigated what are the mathematical and methodological knowledge produced, recognized and redefined by teachers of childhood education, when they gather in a study group about mathematics education in ... -
Contribuições de uma política pública de avaliação institucional para a Universidade Federal do Amapá
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 13/12/2012)This study is part of the evaluation of higher education field, specifically in one of the evaluative processes implemented by the Ministry of Education in Brazil, the National Higher Education Evaluation System (SINAES ... -
O trabalho de ofício no pensamento pedagógico contemporâneo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 13/11/2012)The advance of pedagogical thinking supposes beforehand a more intelligible elucidation of the relationship between work and education. In the current sociability, despite the hegemony of industrialism and machinery, the ... -
O processo de construção da profissionalidade docente no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 17/09/2012)This research focuses on the study of aspects of teaching profession which is understood as a dynamic process that requires a set of actions, skills, knowledge, attitudes and values that are specific abilities of a teacher. ... -
Juventude marcada: relações entre ato infracional e a Escola Pública em São Carlos - SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/11/2012)This research, from a socio-historical perspective, focused the theme of young urban popular authors of offense and their relationship with the Public School in the city of São Carlos, São Paulo. Its overall objective was ... -
Indicadores de qualidade na Educação : um estudo a partir do PISA e da TALIS
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 14/09/2012)International Student Assessment) and the results presented by TALIS (Teaching and Learning International Survey), considering the configuration of schools highly evaluated and the practices developed in those institutions. ... -
Estudo bibliométrico e epistemológico da produção científica em Educação Física na Região Centro-Oeste do Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 13/11/2012)This study aimed to produce indicators of scientific production in the Graduate Programs in Physical Education (PPGEF) and Education (PPGE) the Midwest (States of Mato Grosso, Mato Grosso do Sul, Goiás and Distrito Federal) ... -
Mulheres aprendem com mulheres : diálogo intergeracional sobre a prática de amamentar e os cuidados com o bebê
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 05/11/2012)To increase the awareness of breastfeeding practices, one must bear in mind that this is a complex act, permeated by the influence of several factors, including the family members. In order to better understand the family ... -
Contribuições da ACIEPE histórias infantis e matemática na perspectiva de egressas do curso de pedagogia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/09/2012)In the literature related to the area of teacher formation, currently recommends the formation of reflective practitioners and researchers of their own practice embedded in a social, historical and political context. ... -
Construção dialogada da base de conhecimento da ação docente por estudantes de licenciatura em Ciências Biológicas da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/04/2012)According to current scenery on knowledge production about teachers education, especially on initial formation within courses of degree, this work has intended to defend that there is an opportunity of diversification and ... -
A pedagogização do sexo da criança: do corpo ao dispositivo da infância
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 13/06/2012)Cette recherche tente de relever et d analyser les différentes pratiques qui produisirent l enfance moderne. Nous sommes partis de la notion que le XVIIIème Siècle investit de façon spécifique au niveau du corps de l enfant, ... -
O estágio na licenciatura em matemática : um espaço de formação compartilhada de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 09/05/2012)The main objective of this research was to analyze the potential of a work shared between current and future Mathematics teachers. The focus of this research is the learning of teaching, which is established by the relation ... -
O diálogo entre aspectos da cultura científica com as culturas infantis na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/03/2012)This research is the result of concerns about different ways of thinking and approaching the natural sciences in early childhood education. Assumes that before children go to school already have contact with the scientific ... -
Escola Alegria de Saber: uma escola brasileira no Japão (1995-2011)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/08/2012)This study aims to analyze Brazilian educational institutions located in Japan focusing on the institution Escola Alegria de Saber - EAS, established in 1995. These institutions were established to meet the demands for ... -
Contribuições de um programa a distância sobre educação inclusiva para o desenvolvimento profissional do professor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 19/03/2012)This study deals with a research proposal and intervention that aimed to: develop, implement and evaluate a distance teacher training program on Inclusive Education. To that, it started with the following research question: ...